Crisis? Crisis? WHAT crisis?

AD van 29 januari: “Imtech personeel nodig tijdens crisis”. Da’s nogal wiedes dacht ik. Als een bedrijf reserveringen heeft gedaan en het gaat allemaal wat minder, dan is één telefoontje naar de bedrijfsaccountant  genoeg om te weten wat de fiscale consequenties zijn.

Imtech (o.a. onderhoud van technische installaties) zit achter in de “voedsel keten”. Minder auto’s? Minder metaal, kunststof, machines en electrische onderdelen. Dat voelen niet alleen de autofabrikanten maar ook hun toeleveranciers en de handel. Afnemende vraag maakt sommige investeringen even overbodig en geeft minstens tijdelijk soelaas in de kostensfeer.
Oma vertelt
·      periode: 1929-1940 is 11 jaar
·      krimp in de economie
·      grote werkloosheid
·      start in Verenigde Staten na de ‘Beurskrach’
·      mondiale consequenties
·      1936 hoogtepunt
·      financiële steun aan bevolking
·      werkverschaffing en stempelen
·      kritiek op overheid
·      grote verschuiving naar uiterst links of rechts

Behoorlijke paralellen met nu, zo te zien. Maar toch ook hele grote verschillen. Om te beginnen gaat alles véél  sneller nu. Bijna alle bekende cycli in de economie zijn korter dan vroeger, dus waarom zou de Kondratiev dan 51-53 jaar blijven? Het “ snelste” medium van toen was radio. De huidige media zijn véél sneller: Internet en miljoenen mobieltjes zorgen voor verschuivingen in berichtgeving van professionele media naar de consument. Dat zorgt voor difusie, pluriformiteit, minder censuur, geen productietijd met de snelheid van het licht.

Andere factoren

Het is zeer de vraag of de banken wel alleen verantwoordelijk zijn voor de start van deze neergang. We zien een hele bundel oorzaken die allemaal hun steentje hebben bijgedragen aan de recente en nog komende aardverschuivingen.

Internet
De groei van Internet aansluitingen had consequenties voor tal van bedrijfstakken. De consument werd aanbieder voor zowel de C2C- als de C2B markt (ZZP-ers, marktplaats, portals, Wikipedia, Monsterboard etc). De 7x24 voetbal terreur  op TV verschuift naar Internet en die move wordt onderstreept doordat Pa nu niet het hele gezin terroriseert met z’n voetballitus. Maar ook makelaars, uitzendbureaus, reis organisaties, verhuurbedrijven etc kregen dusdanige concurrentie dat ze moesten kiezen: meedoen of failliet.
Maar er is méér. Intercontinentale vluchten: waarom vliegen (tijd en geld) als er telefoon- en videoconferencing bestaat? Waarom een brief als je kan mailen? Waarom drukken als je kan printen “on demand”? Digitale camera’s veroorzaakten een aardverschuiving bij camera fabrikanten, ontwikkelcentrales, nieuwsdiensten, film en TV productie, kranten en . . . politie. Maar ook bij uitgevers: zie Wikipedia, DVD’s en e-books. Met http en Skype kun je grote bestanden versturen. Oprukkende DTP bij bedrijven en particulieren zorgen voor verschuivingen bij drukkerijen. Film en audio producenten klagen steen en been over (il)legaal copiëren, videotheken gaan en masse failliet. In de diensten sector verschuiven omzetten en winst bij banken, verzekeringen, uitzendbedrijven, headhunters en zelfs begrafenis ondernemers moeten wel naar Internet. Waar blijft de virtuele grafsteen? De klaagmuur is al op Internet.

Footprint
Hoeveel heb JIJ er in huis: PC, laptop, TV, koelkasten, auto’s? Mijn vriendin en ik tellen 23 netvoedingen. Bij Media Markt kan je over de koppen lopen: flatscreens, homecinema’s, laptops zijn niet aan te slepen. Ik telde 100 expresso apparaten. Maar de markt verzadigt, als er op ELKE kamer een telefoon of een TV staat, toch? Ons westers consumentengedrag heeft de afzetmarkten verzadigd zodat we naar de 3e wereld moeten om nog een schroef te kunnen verkopen.

FF dimme??
Maar wat veroorzaakt nou wat? De consument kan makkelijk dimmen: niet elke dag vlees, verre reizen, skivacanties en uit eten zijn dingen die we kunnen schrappen. Verwarming omhoog of trui aan? Tweede auto even uitstellen, zelf klussen. Dat merken niet alleen Maxis, Practis en Fiscus, maar ook de loodgieter, de schilder en de electricien. Al deze bewegingen samen veroorzaken grillige veranderingen aan de aanbodzijde: de fabrikanten en diensten leveranciers.

Afstraling op andere branches
Neem nou zo iets als een afstudeeropdracht. 40 gevallen van Pancreatitus bij elkaar sprokkelen voor vereiste significantie te halen was vroeger bijna onmogelijk. Nu is één goedgeplaatst mailtje voldoende om er honderden te hebben. Chirurgen kunnen opereren met afstandbestuurbare  robots, informatie over een ziekte kan in enkele uren wereldwijd in kaart worden gebracht. Er is bijna geen gebied waar de implicaties van Internet en aanverwante technieken niet voelbaar is.

Innovatie
 “Geweer poetsen doe je in vredestijd”. Nou, dat is met innovatie eigenlijk óók zo. Alleen . . . . velen  wachten tot ze gedwongen worden. Als je niet innoveert om de beste te zijn, word je gedwongen om te innoveren om te overleven. In de natuur zijn het die soorten, die zich tijdig aanpassen welke  overleven. En tijdig betekent niet “reageren op” maar de verandering vóór zijn. Dus “anticiperen, heren”.

En wat doe ik zelf?
Ik had vanmorgen met mijn Volvo een “slecht nieuwsgesprek”. Ik zei, Lieve S, alle service beurten worden geschrapt, alleen APK en ik vervang alleen wat kapot gaat. “Hoe lang nog?” vroeg ze. “Tot 1 miljoen kilometers”, zei ik. Ze knipperde even met haar koplampen en toverde een brede smile met haar grill. Schuddend op haar banden van de pret riep ze: “Da’s goed, daar ben ik op gebouwd”.
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
www.changeenhancement.nl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Ted
Beste Jos,
Meestal vind ik je verhaaltjes en reacties goed en beeldend geschreven, scherp geformuleerd en vaak krijg ik een glimlach op mijn lippen.
Maar deze keer is het een erg onsamenhangend verhaal geworden.
John
Hoi Jos,

Ik vind de opsomming van deze feiten een positieve en subjectieve manier van neerzetten van gesignaleerde ontwikkelingen die, mijns inziens, zeker hebben bijgedragen en nog zullen bijdagen aan de crisis maar tevens ook aan de oplossing ervan.

Daarnaast mis ik nog een belangrijke factor: volgens mij zijn er ook (actieve?) belanghebbenden mbt deze crisis en de vraag voor mij is zelfs of deze mede (doorslaggevend?)geleid hebben tot het dieptepunt waarin we nu toch zeker verkeren gezien de enorme werkeloosheid en werktijdverkortingen die nog steeds spelen.

Recentelijk las ik uit een accountantsonderzoek dat met name de 'hoge bonussen' een significant bijdrage tot deze crisis hebben geleid. Ook zag ik ruim voor deze crisis (mij achteraf pas andere) opvallende financiele 'tekens' die nu pas te verklaren zijn; denk aan ontkoppeling pensioen-indexering waar voor enkele jaren terug nauwelijks sprake van was. En zo zijn er zeker nog meer 'politieke' signalen te onderkennen. Daarnaast komen er nieuwe invloeden vanuit de nieuwe wereldeconomieen en het global gedrag van de conventionele economieen wat ook allemaal meespeelt.

En ga zo maar door. Gelukkig blijft het beperkt tot financiele zaken, wel het belangrijkste op dit moment voor de 'wereldmensen' echter zolang de natuur niet binnen enkele 100'en jaren hierdoor niet onomkeerbaar wordt aangetast is dat eigenlijm maar bijzaak.

De 'natuur' kan dan nog steeds alle wonden helen en ook dit zal dan wel weer tot een goed einde komen; hopelijk niet zo 'revolutionair' als na de vorige crisis die eindigde tegen 1940 wat tevens het begin was van een andere verandering.

Nogmaals : goed verhaal voor mij, ondanks de misschien 'lossere' samenhang.
Jos Steynebrugh
Ted,
helemaal mee eens. Maar hoe beschrijf je een bord spagetti? Waar begin je? Elk sliertje trekt een paar andere mee. Het is een mega-complex probleem. Vandaar dat ik naar mogelijke achterliggende oorzaken heb gekeken.

Bijvoorbeeld de reeks 11-11-15-13-10 lijkt geen patroon te hebben, maar als je ziet dat het steeds de tweede woensdag van de maand is wordt het ineens simpel.

Mijn stuk is eerder een voorzet aan de grotere geesten om hier hun licht over te laten sch(r)ijnen. Maar je hebt wel degelijk een punt.

Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant
www.changeenhancement.nl

Meer over Concurrentiekracht