Oplossing voor crisis of dieper wegzakken?

Iedereen schreeuwt het van de daken, wij zijn in crisis. Dan zou je zeggen dat je crisis management nodig hebt, maar de interim manager gaat er als eerste uit, dat is goed voor de moraal en de kosten! Je kunt je afvragen voor wie zijn moraal? Die van de zittende beleidsmakers? Je moet niet teveel pottenkijkers hebben in dit soort crisis situaties. Je hoort ook veel bedrijven klagen over de flexibiliteit van de eigen medewerkers, allemaal part timers was het credo een paar jaar geleden en tegenwoordig moeten die part timers weer verder gaan part timen. Ja, de uren moeten flexibel ingezet kunnen worden en dat levert weer problemen op in de continuïteit van onze processen, want die part timers waren al minder aanwezig en nu moeten ze nog flexibeler (minder of zelfs meer aanwezig zijn). Hoe gaan we dat netjes regelen hoor je de afdeling HRM al weer denken, we zijn een sociaal bedrijf en we zorgen voor onze mensen, maar we hebben een crisis en de omzet daalt en de productie daalt en de order portefeuille daalt en de koersen dalen. We hebben crisis in Nederland. Ik heb in dit kleine stukje tekst al 6 x het woord crisis genoemd. Ik wil niet zeggen dat het ons aangepraat wordt, de mensen moeten weer vertrouwen krijgen in de economie dan gaan ze wel weer geld uitgeven, maar als die part timer minder aanwezig hoeft te zijn dan komt er ook minder geld in het laatje en dan is er ook minder uit te geven! Dus dan roept iedereen weer dat het vertrouwen in de economie niet terug komt en we blijven dus in crisis. Als u niet begrijpt wat ik hiermee wil zeggen dan luistert u te weinig naar de media of u leest geen kranten, misschien in dit soort dagen ook wel het verstandigst om te doen, want je hoort en leest alleen nog maar dat Nederland in een crisis situatie verkeerd. Laatst zat ik in de auto, en dat zit ik veel en draag mijn steentje bij aan het herstel van onze economie door veel kilometers te maken en dus veel te tanken maar dat is weer slecht voor het milieu (je doet het nooit goed).  Ik hoorde een professor op de radio zeggen dat we al jaren lang weten wanneer de crisis ons land treft! Ik als crisismanager dacht toen gelijk, ik blijf thuis want na deze crisis is er voor mij geen bestaan meer. Maar toen ik verder luisterde, hoorde ik de man de volgende woorden zeggen: “om de 8 jaar crisis” maar ik hoorde ook “de Nederlandse ondernemer heeft dus 8 jaar om zich er op voor te bereiden” en ook “maar voorbereiden op een crisis in een welvaart situatie doen we niet!”.

Ik dacht, als we nog op vakantie zijn denken we alweer aan volgend jaar en boeken dan ook zo snel als mogelijk alvast een nieuwe bestemming voor volgend jaar, want dat voelt wel lekker, heb je iets om naar toe te leven. Dus 8 jaar de tijd om vet op je botten te krijgen om de aankomende crisis weer te lijf te kunnen, dat zijn niet veel kilos vet die je hoeft op te bouwen per jaar, en je hebt 2 jaar weer af te slanken en dus weer normaal op een acceptabel kostenniveau te kunnen werken en geen kopzorgen hoeft te hebben tijdens de crisis, want je hebt je voorbereidingen getroffen. Je hoeft niet in 2016 nog personeel naar binnen te sleuren en vervolgens dankbaar gebruik maken van de jaar contractjes en deze weer in het jaar 2017 de straat op te sturen. Trouwens waarom had je die man/vrouw binnen gehaald?  capaciteiten, hij/zij kon je bedrijf  beter en/of winstgevender maken? Het binnenhalen was kennelijk nodig voor de organisatie en dus is het nu verstandig voor de organisatie om deze man/vrouw weer weg te sturen? De moraal en/of boodschap van mijn verhaal ligt niet in het feit of we nu wel of niet een crisis hebben want daar heb ik geen verstand van dat laat ik aan u over. Nee, het ligt in de simpele gedachtegang: “Zorg dat je constant als bedrijf bezig bent met verbeteringen, kostenreducties en zorg dus voor een kritische bedrijfsvoering en zet de juiste mensen op de juiste plaats zodat je een goed rendement hebt en houdt om dat vet op je botten te krijgen”.  Kortom 7 jaar de tijd om de crisis voor te bereiden, dat is toch niet tekort. Dus voor de volgende crisis die in 2017 te verwachten valt zorgen we dat we allemaal weer normaal doen in onze dan gezonde organisaties en die hobbel (crisis) zien we dan met vertrouwen tegemoet in de jaren 2017, 2025, 2033, 2041 en zo verder.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Hans Bool
ik lees: ... "Dan zou je zeggen dat je crisis management nodig hebt, maar de interim manager gaat er als eerste uit, dat is goed voor de moraal en de kosten!"

Dus zonder crisis was er al een interim-manager in de organisatie die je beschrijft? Hoe zit dat precies? Dat het vertrek van de interim-manager de moraal opkrikt kan ik opzich wel begrijpen.

Ik begrijp niet de bijbelse metafoor van zeven magere jaren die gedetermineerd (2017, 2025, ..) plaatsvinden. Ik werkelijkheid ligt het bedrijfseconomisch lot wat grilliger. Wat (m.i.) nu juist aan de hand is is dat men het niet weet: de strateeg van Citi schreef onlangs: de crisis is pas afgelopen als we niet meer als kleine kinderen vragen "wanneer is de crisis nu afgelopen." grappig gevonden. niet dat Citi het zo goed doet, maar deze mocht er zijn.

We weten het niet en dan komt het ontbreken van waar leiderschap naar boven. In plaats daarvan zien de middelmatigheid van mensen die jarenlang achter elkaar aan gelopen hebben en niet in staat zijn om een eigen koers uit te zetten, laat staan te volgen.

Meer over Organisatieontwerp