Channels
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

leuk en praktisch verhaal, waar velen mee uit de voeten kunnen.

Dit boek komt wat mij betreft op het juiste moment. Als zelfstandig adviseur ben ik juist begonnen met het implementeren van een planning en control systematiek bij een grote onderneming. Het systeem gaat uit van de BSc en is gekoppeld aan een beleidsplanningscyclus. De inhoud van dit boek lijkt me zeer nuttig als inspiratiebron voor de opstart en implementatie van het door mij te begeleiden traject.

helder artikel; vooral prettig dat kritisch wordt gekeken
naar allerlei financieel gerichte prestatieindicatoren, en dat hier
duidelijk wordt gemaakt dat de nadruk enkel en alleen op dit soort
indicatoren een beperkte waarde heeft voor organisaties en haar
medewerkers. Dat het dus ook moet gaan andere factoren die individuele
medewerkers, teams, afdelingen binden aan de taakstelling en doelen
van organisaties. Resultaatgerichtheid als een breder concept, dat bevalt
mij wel.

Ik heb het boek marketing balanced scorecard bestudeerd, hierin wordt gesproken over een service- winstketen. Heeft u hier ervaring mee of kunt u mij naar meer (bij voorkeur Nederlandse) litratuur verwijzen?

Met vriendelijke groet

Eric van Arendonk

Er wordt pragmatisch vanuit de gebruiker gedacht. De BSC is geen panacee.

Korte toelichting:
Ben bezig met een project benchmarking tussen 20 bedrijven binnen een groep.
Aantal nuttige tips opgedaan en vooral geleerd van de opmerkingen in de 2 valkuilen.
Dank.

De BSC als concept om verder uit te werken, en niet als tovermiddel voor het management, is een heldere weergave van het nut van de BSC. Een duidelijk artikel, waarin een nuchtere kijk op een hype gegeven wordt.

Ik heb in de praktijk met de BSC gewerkt. Ik kwam met mijn collega’s/medewerkers tot de slotsom, dat de BSC uiteindelijk een behoorlijke dubbelcheck op ons eigen gezond verstand gaf.
Waar wij de zwakke punten van onze organisatie uit eigen waarneming en analyse tot verbetering trachten te brengen door
diverse aspecten van de bedrijfsvoering door verklaringen te zoeken voor het falen/tekortschieten van de organisatie (wij zelf dus), gaf de BSC dat in een min of meer -in ieder geval anders georganiseerde analyse – nog eens aan. Dat was geruststellend, niet nieuw. Goeie managers hebben geen BSC nodig. Goeie managers weten dit en gebruiken daarom de BSC. Dat is de paradox. Een goeie manager wil zelf ook gecontroleerd worden althans: verificate van zijn opvattingen en niet alleen op basis van het resultaat, maar omdat een goeie manager een lerende manager is.
Een gegeven uit de praktijk is voorts, dat wanneer de medewerkers in het veld, verbetering van eigen gedrag niet omarmen, je niets tot stand brengt, zelfs niet met het beste performance management systeem.

Voorts heb ik een vraag:

ik werk ook wel eens voor non-for-profit omgevingen zoals musea.
Ook deze instellingen willen graag hun management toetsen en bedrijfsmatiger richten.
Is er iemand die verstand heeft, kennis heeft van performance management in non-for-profit omgevingen?

Graag uw reactie (met nu al dank) naar
Ben van Gool
Carolus Simplexplein 31
5534 AK Netersel
0497-684088/87 fax email [email protected]

duidelijk verhaal

Ik schreef in mijn scriptie over “Het belang van leer-en innovatievermogen in de Balanced Scorecard”. De BSC is niet zomaar een eenvoudig instrument. Je moet de juiste indicatoren gebruiken om tot juiste resultaten en conclusies te komen zonder te overdrijven in het aantal indicatoren. Enkel relevante indicatoren en resultaten zijn gewenst. Selectief werken en slechts enkele doelstellingen als hoofddoelen aannemen zijn belangrijke punten van de BSC.
Tot mijn grote spijt wordt echter al te vaak het leer- en innovatieperspectief op de achtergrond gelaten. Daarover gaat ook het betoog in mijn scriptie.

Tegenwoordig valt er reeds veel literatuur te vinden over de BSC. Ook zijn er reeds vele artikels over verschenen. De promotor van mijn thesis (Prof. Bruggeman) schreef er ook reeds het een en ander over. Maar voor wie tot de roots van de BSC wil teruggaan zoekt het best naar Kaplan en Norton: de vaders van de BSC.

Zeer goed te gebruiken voor een stage-opdracht!!!

een verfrissende kijk op de bsc. goed om te lezen. het probleem blijft mi het vinden van goede prestatie indicatoren. al gauw komen we uit op enqetes. mi niet goed want: te omvangrijk, grote kans op verkeerde vragen tijdrovend qua uitwerking etc. waar vind ik ideee voor goede pi’s. groet.

Vette shit hoor!!!

goed stuk waar ik echt wat aan heb gehad!

Dan kan ik nou tenminste lekker bier zuipen omdat ik mn verslag af heb door dit artikel!!

Grtz..Hardcorefreak

Dit was een erg nuttig stuk!
Goed te gebruiken voor mijn verslag…
In normaal nederlands ook nog zodat iedereen het begrijpt!

Beste lezers, ik ben op zoek naar een gezonde opzet voor het implementeren van BSC in een middelgroot productie bedrijf.

Ik gebruik dit om de voortgang in mijn afstudeerverslag te krijgen. Wie o wie geeft een mooi schot voor de boeg in de vorm van een voorbeeld verslag cq. uitvoer procedure in .doc formaat! alvast bedankt

Eddy van Roon

[…] Medewerkers met handen en voeten binden […]

Toon alle 16 reacties
x
x