5 Tips om een conflict goed samen op te lossen

Conflicten roepen doorgaans negatieve associaties op. Maar ze zijn vaak onontkoombaar en zelfs nodig om tot vernieuwing te komen. Wat u beter kunt vermijden is niet het conflict maar de escalatie ervan. Vijf  tips om een conflict te hanteren en tot een goed, voor beide kanten bevredigend, einde te brengen.

1 Geef helder uw eigen standpunt weer.
Maakt helder duidelijk waar het om gaat. Een valkuil is onduidelijkheid, doorgaans vanuit de wens de ander te sparen. Maar zo lang de tegenstelling niet duidelijk is kunt u niet samen nadenken over mogelijke oplossingen. Let op: twee derde van de interactie tussen personen bestaat uit non-verbale communicatie. Wij reageren veel meer op de toon en het gedrag dan op de inhoud.

2 Formuleer vanuit het belangenperspectief en niet vanuit waarden en normen.
Een probleem en een tegenstelling wordt vaak verschillend ervaren. Het is eenvoudiger om een oplossing voor diverse belangen te bedenken, dan het eens te worden over normen en waarden.

3 Vraag goed door en leg de belangen naast elkaar.
Probeer door vragen te stellen, te ontdekken wat de belangen van de ander zijn. (‘Waarom is dat belangrijk voor jou? Wat wil je daarmee bereiken? Wat zie je niet zitten en waarom.’) Vat samen om te checken of u de ander ook werkelijk begrijpt. Leg de belangen van u en de ander naast elkaar en maak er een probleemdefinitie van waar alle partijen het over eens zijn.

4 Bedenk samen creatieve oplossingen.
Een belangrijke onderhandeltheorie stelt dat je het bedenken van oplossingen moet scheiden van het beoordelen ervan. Dus probeert u eerst met een gezamenlijke brainstorm zoveel als mogelijk oplossingen te genereren. Hierbij geldt: welke oplossing komt het meest aan beider belangen tegemoet?

5 Maak goede, heldere afspraken.
Zorg ervoor dat de afspraken duidelijk en zo concreet mogelijk geformuleerd zijn. Vaak gaat het aan het einde mis en horen de betrokkenen bij de afspraken vooral dat, wat zij willen horen. Check liever nog een keer met een samenvatting of iedereen de afspraak heeft begrepen. Indien passend bij de situatie: leg het schriftelijk vast.

Lees ook:

Prestatiegericht coachen
Een managementstijl gericht op verantwoordelijkheid
Arend Ardon
Je zal maar leidinggeven op een manier die ondernemerschap en eigen verantwoordelijkheid ondermijnt. Prestatieverbetering kan je dan wel vergeten! Onbedoeld leiden bepaalde managementstijlen tot afwachtend en sloom gedrag van medewerkers. Wat is telkens de valkuil en hoe dan wel? Een praktijkcasus, een interview met een ervaren manager en de vier belangrijkste tips.

(bron: Schouten & Nelissen)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Conflicthantering / Mediation