Door toegenomen mogelijkheden voor samenwerking (inclusief outsourcing) en door technologische ontwikkelingen wordt het potentiële speelveld van ondernemingen groter en dient de scope van de strategische analyse en besluitvorming te worden verbreed.
3 vragen over strategisch management
Strategie is het geheel van de doelen van de onderneming en van de keuze van (markt)activiteiten en keuzes met betrekking tot het voortbrengingsproces (productie, dienstverlening) om die doelen te realiseren.
Strategisch management is het geheel van taken, (denk)processen en beslissingen waardoor de strategie van de onderneming wordt (her)geformuleerd, geïmplementeerd, gecontroleerd op zijn effecten en wordt bijgesteld.
Door de toegenomen complexiteit in de markt en de hogere dynamiek moet strategie-ontwikkeling en executie van strategie steeds een parallel proces zijn met een continu hoog aanpassingsvermogen aan steeds veranderende omstandigheden en nieuwe inzichten.
De huidige beschikbaarheid van informatie en informatietechnologie maakt het mogelijk de strategie-realisatie frequenter te beoordelen en de strategie bij te sturen
Strategie nu kan vaker in kleinere stappen worden gerealiseerd; er kan aan verschillende opties tegelijk worden gewerkt, waarna een meer definitieve keuze wordt gedaan op grond van eerste resultaten.
Tips voor strategie ontwikkeling en uitvoering. Strategie nieuwe stijl: voorbeelden en trends >>
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 254 vragen en antwoorden over Strategisch management.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO