Channels

Een financieel directeur vroeg ooit aan een algemeen directeur: Maar wat nou als we mensen hebben opgeleid en ze gaan weg? Waarop de algemeen directeur antwoordde: Wat nou als we ze niet opleiden en ze blijven?

Als ondernemer kun je er eigenlijk niet om heen: het opleiden van mensen hoort erbij. Niet alleen draagt het bij aan de motivatie van mensen, het zorgt er ook voor dat werknemers zich meer verbonden voelen als je in ze investeert en het is een op een verbonden met de continuïteit van je bedrijf. De wereld verandert, de markt verandert, de klanten veranderen, je concurrenten veranderen; je werknemers zullen ook moeten veranderen. Opleiding is daar een onderdeel van.

Ik geloof in het 70-20-10 model: 70% leer je door te doen, 20% door coaching en/of mentoring en 10% door het volgen van een opleiding. Een combinatie van deze drie is het effectiefst. En daarnaast moet de opleiding aansluiten bij zowel de behoeften van de werknemer als die van het bedrijf. Beide moeten er belang bij hebben.

Lees ook:

Stop met cursussen en trainingen!

Maar wat ik vaak zie in het MKB is dat bedrijven geen HR of personeelszaken specialist hebben. De administratieve zaken rondom personeel worden door de administratie of de secretaresse van de directeur uitgevoerd. Dan moet je denken aan het bijhouden van vakantiedagen, ziekteverlof, contracten en de administratie rondom personeelsdossiers. De uitbetaling van salarissen is vaak uitbesteed. Dat is trouwens een verstandige keuze voor MKB-bedrijven, want de kosten wegen niet op tegen de voordelen.
Maar zaken als motivatie of ontwikkeling van medewerkers wordt door niemand opgepakt. En dat is een gemiste kans.

Motivatie komt o.a. voort uit de mogelijkheid tot ontwikkeling. Talenten die je graag wilt behouden, zullen minder snel vertrekken als ze uitgedaagd blijven. Training & ontwikkeling is daar een prima middel voor. Maar ook het inzetten van mensen op projecten buiten hun directe aandachtsgebied of andere uitdagende opdrachten op de werkvloer kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van mensen. En wil je vooruit met je bedrijf dan is het noodzakelijk dat de juiste kennis, kunde en vaardigheden binnen je onderneming aanwezig zijn. Iemand die verstand heeft van personeel en de ontwikkeling van personeel, levert hierbij een essentiële bijdrage.

En natuurlijk kost het aannemen van zo’n specialist geld. En natuurlijk moet je tijd en energie besteden aan het vinden van zo iemand. Maar denk eens terug en ga eens na hoeveel geld (= salaris, opleiding, inwerken, investeren) je besteed hebt aan nieuw personeel dat na 1 of 2 jaar (of nog veel eerder) weer vertrokken was?

Je personeel heeft begeleiding nodig. Zij hebben training nodig. Zij moeten weten wat er van ze verwacht wordt, welke bijdrage zij kunnen leveren aan de doelstellingen van het bedrijf. En ze moeten daartoe in staat zijn. Een opgeleide personeelszaken specialist kan met echte en up-to-date kennis van personeelszaken je verlossen van onzekerheid, biedt structuur, een ontwikkelingsplan voor je medewerkers, en nog veel meer. Dat is een investering die positief bijdraagt aan de motivatie van je personeel en daarmee aan het resultaat van jouw onderneming.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Ik weet dat het reclame is, maar zo old school. Welk bedrijf wil er nu og medewerkers die niet zelf verantwoordelijk zijn voor hun actuele niveau maar waar het bedrijf nog ‘de mensen opleidt’???

x
x