Channels

Waarom kiezen organisaties verkeerde leiders? Waarom kiest Nederland wederom voor Rutte ondanks zijn leugens en rol in de toeslagenaffaire? Waarom wordt Pieter Omtzigt op een zijspoor gezet ondanks zijn inzet voor meer gerechtigheid?

Het lijkt wel of “slechte” leiders een voordeel hebben t.o.v. van “goede” leiders.

Succesvolle leiders hebben iets ongrijpbaars

Succesvolle leiders hebben iets ongrijpbaars. Ze doen iets wat niet te kopiëren is. Ze laten de controle los zonder de controle te verliezen. Ze weten wanneer ze los kunnen laten en wanneer in actie te komen. Naar deze ongrijpbare kwaliteiten wordt veel onderzoek naar gedaan. Een kenmerk van succesvolle leiders is hun hoge onzekerheidstolerantie.

Sterke leiders laten problemen smelten

Er zijn grote verschillen tussen leiders in de mate waarin ze onzekerheden kunnen tolereren. Succesvolle leiders blijken een hogere onzekerheidstolerantie te hebben, die hun helpt om diepere inzichten te verwerven. Ze durven ruim de tijd te nemen om problemen te analyseren alvorens tot actie overgaan. Hun rust zorgt voor rust in de organisatie en daarmee vergroten ze het zelf vertrouwen van hun medewerkers.

Lees ook:

Lekker stoer is niet moedig

De acties van succesvolle leiders zijn niet gericht op het oplossen van problemen maar om problemen te laten wegsmelten. Ze zijn zich bewust dat problemen door bepaalde percepties ontstaan. Door ruim de tijd te nemen om percepties van medewerkers te onderzoeken en ze te bevragen veranderen de percepties waardoor problemen wegsmelten. Dit vraagt van medewerkers ook een bepaalde mate van onzekerheidstolerantie.

Zwakke leiders lossen problemen op

Een organisatie met een lage onzekerheidstolerantie kiest een leider met een lage onzekerheidstolerantie. Want dat sluit aan op hun eigen behoefte van snel oplossingen bedenken voor problemen. Al zou er in diezelfde organisatie een leider rondlopen met een hogere onzekerheidstolerantie, dan nog wordt deze leider niet herkend als een goede leider. Want een goede leider neemt ruim de tijd om problemen te doorgronden en stelt kritische vragen. Dat is voor mensen met een lage onzekerheidstolerantie niet prettig. Ze willen snel van hun onzekerheid af en dat doen ze door een besluit te forceren of net doen of het probleem er niet meer is.

Hoe coca cola zijn omzet verhoogde
Een concreet voorbeeld van hoe percepties van invloed zijn op een organisatie is die van Coca Cola. Medewerkers van Coca Cola zagen Pepsi als hun concurrent en richten hun inspanningen om Pepsi voor te blijven. Toen na langdurig onderzoek van 2 jaar een leidinggevende van de marketingafdeling de vraag stelde; hoeveel % van de maag is gevuld met Coca Cola veranderde er veel. Ineens werd de markt voor Coca Cola, in de perceptie van de marketingafdeling vele malen groter. Want nu was niet alleen Pepsi een concurrent maar ook koffie, thee, water, bier, etc. Door deze veranderde perceptie werd de marketing aangepast. Hierdoor steeg de omzet met tientallen procenten.

Kortom, de tijd te nemen om een goede vraag te stellen maakte voor Coca Cola een wereld van verschil.

Rutte heeft snel een simpel antwoord voor een probleem

Organisaties met een lage onzekerheidstolerantie zullen keer op keer leiders kiezen met een lage onzekerheidstolerantie omdat dat voor hun zo vertrouwd aanvoelt. Organisaties met een hoge onzekerheidstolerantie kiezen voor leiders met een hoge onzekerheidstolerantie omdat ze weten dat dit tot de beste resultaten leidt. De onzekerheidstolerantie van een organisatie bepaald wat voor type leider ze aantrekken. Rutte heeft snel een simpel antwoord voor een probleem. Dat past goed in een tijd van een lage onzekerheid tolerantie van de bevolking. Zodra de onzekerheidstolerantie van de bevolking toeneemt is het einde van Rutte als leider inzicht.

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Interessant onderwerp, jammer van de sneer naar Rutte. Ik vind juist het omgekeerde: toen de pers hem vroeg: ‘Meneer Rutte, dus u wilt dat de bevolking uw regeltjes volgt?’ was zijn antwoord: “Nee, ik verzoek iedereen om na te denken wat de verstandige keuze is.” Hij laat juist een hoge onzekerheidstolerantie zien.

x
x