Veranderen vanuit eigen kracht

Veranderen kan leuk zijn. Zeker als het perspectief biedt en als mensen ontdekken dat ze meer durven en kunnen dan ze hadden gedacht. En dat ze daardoor minder afhankelijk worden van de omgeving en meer op eigen kracht gaan vertrouwen. Eigen kracht ontdekken en vooral durven in te zetten is voor veel mensen geen sinecure.

Betrokkenheid is van belang. Maar deze heeft geen betekenis als het niet in constructieve actie wordt omgezet. Als je je betrokkenheid laat zien, maar zonder die ook daadwerkelijk om te zetten in invloed, is die eerder ondermijnend dan helpend aan het oplossen van het probleem. Roepen van langs de lijn zonder de verantwoordelijkheid te nemen er iets aan te doen is lekker, maar weinig probleemoplossend. En bovendien raak je er alleen gefrustreerd van.

Veranderen is een nieuwe beweging durven maken, steeds meer vertrouwen in jezelf krijgen. Daardoor word je eigen invloed op wat er komen gaat groter. Veranderen gaat over het creëren van lonkend perspectief die een individu om kan zetten in een eigen perspectiefvol handelen. Mensen willen zich verbinden aan een organisatie die hun bijdrage waardeert en waar ze zelf aan kunnen bouwen. Gedeelde waarden, zingeving, waardering en eigen invloed, dat zijn sleutelwoorden waardoor de meeste mensen fluitend naar hun werk gaan.

Uitgangspunten:
Zeg altijd wat je gaat doen en waarom zodat de mensen je kunnen volgen. Alleen als zij begrijpen hoe de veranderaanpak in elkaar steekt, kunnen zij zich committeren. Zonder committment geen verandering.

Beschouw mensen als volstrekt gelijkwaardig en weldenkend. De keuze om mee te doen aan de verandering is hun beslissing en hun verantwoordelijkheid. Jouw verantwoordelijkheid als veranderaar/adviseur is hen te verleiden het pad van de verandering op te gaan.

Medewerkers doen samen met de leiding de verandering. Hun inbreng is acceptatie zijn essentieel voor het verloop en het succes van van het veranderproces.

Eigen kracht en oprechte inzet van mensen in organisaties is de motor van verandering.

Die eigen kracht ontdekken en inzetten geeft persoonlijke veiligheid en vrijheid. Door angst en onzekerheid bevriezen mensen. Door geloof in eigen kracht en kunnen komt er beweging.

Daar waar de energie bij de mensen in organisaties zit zitten aanknopingspunten voor inspiratie, beweging en verandering. Spoor die als veranderaar op en boor die aan.

Als medewerkers aansluiting bij elkaar vinden, neemt de individuele kracht én de kracht van de groep toe.

Think big, act small, move fast. Kleine succesvolle stapjes geven mensen in veranderingen energie en smaken naar meer. Grootse veranderplannen die voorschrijvend zijn, schrikken mensen af.

Het management heeft het voortouw. Het zal hetzelfde meemaken om te snappen en te doorvoelen wat medewerkers gaan meemaken in het veranderproces. Zo begrijpen zij beter waar weerstanden vandaan komen en hoe zij ermee om kunnen gaan.

Buig om van ‘veranderen is negatief’ naar ‘wat voor een organisatie zouden wij kunnen zijn’.

Gerelateerd artikel:
De essentie van succesvol veranderen

Geïnspireerd op 'De kunst van het oorlog voeren' (Sun Zi)
door: Alfaris Lawalata en Rico van Veenendaal
"Echte overwinningen worden niet behaald door hardbevochten veldslagen, maar door de vijand te verslaan zonder een directe confrontatie nodig te hebben." Dit artikel beoogt de essentie van succesvol veranderen te benoemen. Dat is meer dan nodig. Veel verandering verzandt. Ook al is het idee goed, in de uitvoering gaat het vaak mis. Motivatie en communicatie blijken sleutelfactoren. Dat weten we al lang! Maar hoe werkt dit dan? De auteurs gebruiken de inzichten van een van de meest succesvolle strategen in de wereldgeschiedenis, Sun Zi. Zijn boek 'De kunst van het oorlog voeren' is het oudste werk ter wereld over strategie en succes.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: ManagementIssues) door Max Herold

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>