Veranderen betekent sturen op kernwaarden

Dit blijkt uit een studie naar verandermanagement bij Shell, Siemens en DaimlerChrysler. In een snel veranderende businessomgeving moeten ondernemingen enerzijds veranderen om zich aan te passen, anderzijds moeten zij waken voor de destructieve gevolgen van verandering; cynische werknemers, ontevreden klanten en teleurgestelde aandeelhouders.

Dit laveren tussen flexibiliteit en chaos geschiedt door het sturen op kernwaarden, waarbij collectief leiderschap het sleutelwoord is en waarin een``alleingang` van een ceo niet past. Zoals in het geval van ChryslerDaimler vormt een charismatische en overambitieuze leider zelfs een bedreiging voor de performance en het voortbestaan van de organisatie.

De ideale leider is vergelijkbaar met een voetbalcoach. Deze kent zijn beperkingen, fungeert in teamverband en biedt spelers de mogelijkheid om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen. De executive is zich niet alleen sterk bewust van kernwaarden, mentale modellen en tradities, maar onderkent de noodzaak tot verandering. Ten slotte is hij `cultureel gevoelig`; de leider zal de organisatie niet daarheen sturen waar de werknemers niet kunnen volgen. Opmerkelijk is dat alle onderzochte leiders voortkwamen uit hun eigen bedrijf.

(bron: MD WEEKLY)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Kernwaarden