Channels

We worden met veel buzz en gedoe om ons heen geconfronteerd. Ontslagen, reorganisaties, ziektes, onenigheid en onzekerheden over het voortbestaan van ons bedrijf, ons team, onze positie. Trendwatchers hebben het druk. Wat brengt de crisis en het verlies aan vertrouwen in de financiele en politieke wereld teweeg? Wat is de invloed van de grote transparantie van informatie, via bijv. de social media?

Hoe houden we ons hierbinnen staande en hoe worden we succesvol en gelukkig? Ik heb de 5 belangrijkste trends voor je op een rijtje gezet.

  1. Er is een stijgende behoefte aan binding en saamhorigheid. Mensen zijn weer op zoek naar betekenis en het teamgevoel . En dat terwijl de werknemer geen idee heeft waar de directie mee bezig is (behalve met cijfertjes). Vraag maar eens rond. Veel medewerkers voelen zich zo’n klein radertje in het geheel, dat zij hun eigen bijdrage en invloed niet meer herkennen. 60% zegt dat zij overdag ‘slaapwandelen’ in hun baan. Vreselijk toch? Geen wonder dat sommige organisaties vergeven zijn van angst en cynisme. Op de langere termijn vertaalt zich dat zeker in de cijfers. Directie en teamleiders: maak duidelijk waar je mee bezig bent en waarom, zodat de werknemers zich hier weer mee kunnen identificeren.
  2. Er wordt steeds meer op projectbasis en in samenwerkingsverbanden gewerkt. Managementdeskundige W. Bridge voorspelt het einde van de vaste baan. Per project worden andere mensen aangetrokken die capabel zijn voor de gewenste taken. Dat betekent dat het ook klip en klaar moet zijn wat jouw expertise is. Dan weet men je te vinden!
  3. Er komt een herwaardering van vakmensen. Specialisten weten zelf hoe het moet. Dat betekent dat inhoudelijke en directieve aansturing niet meer gewenst is en zelfsturing steeds meer aan de orde van de dag is. Er zijn zelfs trendwatchers die roepen dat alle managers eerst ontslagen moeten worden. Als leider zal dus meer een beroep worden gedaan op je ondersteunende en coachende vaardigheden. Heb je die al?
  4. Het nieuwe werken zonder een vaste werkplek zet verder door. Men ziet elkaar dus veel minder live, waardoor teambuilding lastig is. Het wordt daardoor steeds belangrijker om te weten waar de organisatie voor staat en welke doelstellingen zij nastreeft. Zo kan ieder zijn stukje, vanaf zijn eigen werkplek, bijdragen.
  5. We kiezen voor echt, authentiek, onbewerkt, vakmanschap, kortom basic. De crisis laat ons ervaren dat we de wereld uitputten met allerlei fratsen en franjes. We willen weer eerlijkheid en echtheid. Zonder allerlei verzonnen poespas. Ook de social media zorgen voor transparantie. Nep wordt ontmaskerd. Zorg dus dat je weet waar je voor staat en dat je dat over in laat terug komen. En doe wat je predikt!

Mijn conclusie is:

HET IS VAN ESSENTIEEL BELANG OM EEN HERKENBARE IDENTITEIT TE HEBBEN.

Lees ook:

Doen wij wel aan alle hypes mee?

Zonder een duidelijke identiteit weet niemand jouw plek, word je een radertje in het geheel, word je gepasseerd voor projecten en verlies je jouw zekerheid en zin. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dat geldt ook voor bedrijven.

Als het niet duidelijk is waar teams en organisaties voor staan, voelen medewerkers zich niet betrokken. Zo raken ze hun goede mensen (letterlijk en figuurlijk) kwijt , is er veel angst en onderlinge strijd, met daarmee het verlies aan produktiviteit en dus geld! Om van het verlies van binding met klant maar niet te spreken.

Dus: back to basics! Herken waar je voor gaat en staat. Vergeet de poespas. Bepaal je eigen plek! En draag het uit, zodat iedereen jou kan vinden. Succes en plezier verzekerd!

Karin van Zuilen is auteur van de gratis cursus  Meer tijd en energie in 5 stappen

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Als je door de verschillende trends heen kijkt, duiken er ook wat spanningsbronnen op, maar zijn er ook wat trends die leuk bij elkaar aansluiten. Aan de ene kant de hang naar saamhorigheid (trend 1) en daartegenover het nieuwe werken waardoor je elkaar minder ziet/spreekt (trend 4). Ook het alleen nog maar ingehuurd worden voor een klus (trend 2), geeft weinig kans op het ontwikkelen van het gevoel ergens bij te horen. Daar is dus wat werk aan de winkel. Hoewel “managers” veel schade hebben veroorzaakt, lijkt me helemaal afschaffen ook niet de goede oplossing. Het mogen er fors minder worden, maar als we nu die zeldzame goede managers overhouden, zou het best wel aardig kunnen worden. Je moet dan de organogrammen ook omdraaien. De specialisten en uitvoerders staan aan de brede top en de managers hebben een dienende en ondersteunende funktie. Ze scheppen en onderhouden de voorwaarden waaronder het werk gedaan kan worden (zie de ondersteunende en coachende vaardigheden in trend 3). Door het verwijderen van al die “would be” managers die uit zijn op status, macht en geld, maar het eigenlijk niet kunnen, verdwijnt er ook veel nep en poespas (en politieke spelletjes) wordt het vanzelf meer basic (trend 5). Afgezien van de rol van de sociale media waar ik me weinig bij voor kan stellen omdat ik daar niet aan mee doe (zal de leeftijd zijn, of is het toch authenticiteit en “cut the crap”), kan ik wel uit de voeten met het algehele beeld. Ik ben altijd al de koe buiten de kudde geweest. Dat was niet altijd tot tevredenheid van de mensen om mij heen (de kudde dus), maar de trend lijkt naar me toe te komen.

Inspirerende tekst. Volgens mij volgen deze trends de wijd herkenbare roep om meer authenticiteit, cradle to cradle, zorg voor de directe omgeving en het afkalvende belang van aandeelhouderswaarde. managerial werk aan de winkel!

x
x