Welke subsidieregelingen bestaan er voor zakelijke elektrische auto's?

Naast de bijtelling (tot 2026) bestaan er voor elektrische auto's een aantal fiscale en subsidieregelingen:
  1. Fiscale aftrek: MIA en Vamil - Via de MIA-regeling mag de ondernemer eenmalig 36% van de investeringskosten in een elektrische bedrijfsauto aftrekken van de winst, inclusief investeringen in accessoires en infrastructuur zoals een laadpaal en laadkabel. De Vamil maakt het mogelijk om 75% van milieuvriendelijke en duurzame investeringskosten willekeurig af te schrijven. Hiervoor moeten de betreffende investeringen wel binnen drie maanden na aankoop worden aangemeld bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Lijst van de RVO met voertuigen die in aanmerking komen voor de Vamil-regeling;
  2. Geen BPM en wegenbelasting tot 2025 - Elektrische auto’s zijn in elk geval tot 2025 vrijgesteld van de autobelastingen BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijtuigen) en Motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting). De BPM wordt voornamelijk bepaald aan de hand van CO2-uitstoot: hoe hoger die is, des te hoger het BPM-tarief. Omdat elektrische auto’s geen CO2 uitstoten, of althans niet tijdens het rijden, is het tarief op 0% gezet. De kans is groot dat dit ook na 2025 zo blijft. Of de wegenbelasting ook na 2025 met rust wordt gelaten is de vraag. Elektrische auto’s zijn relatief zwaar en zorgen voor meer slijtage aan het wegdek. Het is niet ondenkbaar dat de politiek besluit om het nultarief voor Motorrijtuigenbelasting los te laten;
  3. Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) - Deze subsidie is bedoeld voor ondernemers en non-profitorganisaties en bestaat uit een tegemoetkoming van 10% van de netto catalogusprijs voor elektrisch voertuigen, exclusief BTW maar inclusief BPM. Meer informatie over SEBA is te vinden op de website van de RVO;
  4. Verlaagd stroomtarief voor laadpalen - Deze regeling bestaat uit een verlaging van het basistarief energiebelasting van de eerste naar de tweede schijf over de eerste 10.000 kWh die een openbare laadpaal levert aan elektrische voertuigen. Deze regeling geldt ten minste tot 2023 en is bedoeld om bedrijven en instellingen te stimuleren om te investeren in infrastructuur voor elektrische auto’s;
  5. Lokale subsidies elektrisch rijden - Veel gemeenten en provincies hebben eigen lokale regelingen om elektrisch rijden te stimuleren. Alle actuele subsidies zijn te vinden op Nederland Elektrisch.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 108 vragen en antwoorden over Autokosten.