De verduurzaming van mobiliteit in Nederland is duidelijk zichtbaar, maar nog niet genoeg om de klimaatdoelen voor 2030 te halen. Dat blijkt uit de Klimaat- en Energieverkenning 2025 van het Planbureau voor de Leefomgeving.
Sector mobiliteit moet tandje bij zetten
De sector mobiliteit stoot in 2030 naar verwachting nog 23,5 megaton CO₂ uit, een derde minder dan in 1990. Dat klinkt veelbelovend, maar het officiële klimaatdoel is 21,3 megaton. De kans dat dit wordt gehaald, is klein: ongeveer tien procent. Zelfs met aanvullend beleid, zoals meer fiscale prikkels en strengere verplichtingen voor brandstofleveranciers, komt de kans niet verder dan dertig procent.
Wat drijft de afname? Vooral de snelle groei van elektrische auto’s. Steeds meer zakelijke rijders stappen over, geholpen door belastingkortingen en heffingen die fossiele alternatieven minder aantrekkelijk maken. Daarnaast speelt de toename van biobrandstoffen (met name HVO, een duurzame dieselvervanger) een belangrijke rol.
Van schonere voertuigen naar minder rijden
Voor de sector mobiliteit is de verwachting dat de geraamde daling van de broeikasgasemissie na 2030 doorzet. Dit komt vooral door de substantiële toename van het aantal nulemissie-auto’s door de Europese CO2-normen voor nieuwe wegvoertuigen. Europees beleid schrijft voor dat alle nieuwe personen- en bestelauto’s vanaf 2035 geen broeikasgassen mogen uitstoten via de uitlaat. De CO2-uitstoot van nieuwe vrachtwagens moet in 2035 zijn afgenomen met 65 procent tegenover 2019. In 2040 loopt dit percentage verder op tot 90 procent.
In de sector mobiliteit is het beleid gericht op elektrificatie en biobrand-stoffen, maar niet op minder autorijden en meer gebruik van OV en fiets, autodelen en aankoop of gebruik van kleinere auto’s. Het beleid voor de industrie is meer gericht op emissiereductie dan op energiebesparing
Vandaag kwam overigens het goede nieuws dat de Aanzet-subsidies voor vrachtwagens zijn verhoogd met maar liefst 100 mln euro in 2026 (waarschijnlijk gefinancieerd vanuit de kilometerheffing). Opvallend is dat investeringen in trolleytrucks ook doorgaan.
Walther Ploos van Amstel.
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE >>
Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--