Channels

Als je nadenkt over het aanbieden van online of blended training is motivatie een belangrijk thema. Blijvende gedragsverandering vraagt om een lange adem en motivatie is zelden duurzaam. Het gaat om ‘discipline’ en hier zijn genoeg boeken over geschreven (de leukste: Drive van Dan Pink). Hoe zorg je dat een deelnemer aan een training elke week wil inloggen?

1. Maak het leuk en ‘haalbaar’
Leren is leuk als het lukt. Stap voor stap toewerken naar een leuk einddoel en continu de bevestiging dat je op de goede weg zit. Verhoog de moeilijkheidsgraad stapsgewijs, verras zo nu en dan met een bonus-activiteit (of juist niet) en gebruik alle mogelijkheden van multimedia.

2. Biedt hapklare brokken
De Khan Academy houdt religieus vast aan een maximum van 12 minuten per video. Een webinar heeft een begin- én eindtijd. Online training moet passen tussen de dagelijkse hectiek. Twintig minuten open tussen meetings? Even inloggen. Accepteer dit, gebruik dit. Elk moment moet de mogelijkheid bieden om weer een stap te zetten.

Lees ook:

Eindelijk! Vaarwel opleiden en trainen

3. Nooit twijfel over ‘de volgende stap’
Het boek Don’t Make Me Think van Steve Krug is een klassieker in de wereld van web usability. De titel is duidelijk: de gebruiker moet nooit hoeven nadenken over wat de volgende stap is. Voor online training is dit niet anders: benut de momenten van motivatie door het overduidelijk te maken wat jouw deelnemer nog meer kan doen.

4. Beloon inzet
Of ik ergens goed in word, heb ik niet volledig onder controle. Hoeveel ik er aan werk wel. Deze redenering ligt achter veel ‘gamification’ concepten: beloon de activiteit van de gebruiker met punten, cadeautjes of nieuwe levels. Hoe je het ook noemt, inzet belonen stimuleert een gezonde leerhouding en betere resultaten (leuk: Why Some People Learn Faster) en is ook nog eens leuker!

5. Veilig falen
Mensen, en vooral volwassenen in een werkomgeving, willen niet falen. En zeker niet publiekelijk. Maar het is wel essentieel om te leren. Biedt daarom een veilige omgeving om te oefenen en wees 100% duidelijk wanneer er getoetst gaat worden.

6. Competitie & status
Onderlinge competitie is een krachtig maar ook wat risky mechanisme. Pas dus op wanneer en vooral met wie je het gebruikt. Onze ervaring is dat competitie op inzet erg goed werkt: het gaat jou immers niet gebeuren dat je als laatste klaar bent! Competitie op score werkt daarentegen averechts en soms zelfs verlammend.

7. Stimuleer onderlinge verantwoording tussen mensen
Als je niemand vertelt dat je gaat stoppen met roken, is het ook niet zo erg als het niet lukt. Als daarentegen iedereen je vraagt: “ben je weer begonnnen?” is het al een stuk minder leuk. Afgaan is niet leuk en steun bij verandering is fijn. Het verankeren van een training bij leidinggevenden, collega’s, coaches en zelfs vrienden is dan ook essentieel en had misschien wel op nummer 1 moeten staan.

Een andere mening of waardevolle kanttekening? Laat het me weten!

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Vergaderen via internet heb ik nog niet gedaan. Het lijkt me wel leuk. Zijn er veel dingen die moeten aangepast worden? Vergaderen via de web biedt in ieder geval een pak voordelen. Geen organisatie van een locatie, veel meer audio en visuele mogelijkheden, geen onderlingene discusties over “voetbal” of andere niet ter zake doende onzin. Normaal geef ik trainingen over vergaderen, maar dan vergaderen op de klassieke manier. Misschien moet ik deze manier van vergaderen opnemen in mijn trainingsaanbod. Waar kan ik de nodige ervaring halen om online te vergaderen?

x
x