Sollicitant ergert zich aan algemene afwijzingen…. en meer.

Columns

Sinds de komst van websites als Google is het kinderlijk eenvoudig om met een paar muisklikken de meest uiteenlopende top-ergernissen boven water te krijgen. Zo ook die van de top drie tot en met tien van ergernissen van sollicitanten. Met stip op nummer één staan de bedrijven die niet eens de moeite nemen om een afwijzing te sturen. En ja, dames en heren (HR) managers ik hoor u denken dat het (soms) niet te doen is om iedere sollicitant een persoonlijke afwijzing te sturen. Klopt! Maar ik kan u verzekeren en de cijfers liegen er niet om dat dit (een afwijzing met persoonlijke noot) slechts in een paar, let op 'een paar' procent van alle gevallen gebeurt!

Een andere veel voorkomende ervaring, uit de top drie ergernissen, is die van het kaliber ‘waarom ben ik nou afgewezen?’. Deze zijn (ooit) bedacht en al vaak uitgekauwd en verbouwd maar de rode draad blijft altijd dat ‘de andere kandidaten beter in het profiel zouden passen’. Klinkt een beetje alsof je voor paspop komt solliciteren en uiteraard staat er nergens wat er niet of in het ergste geval nauwelijks past? Er zijn zelfs gevallen bekend die, luister en huiver, in hun bevestigingsmail al aangeven dat als je na drie werkdagen nog niets hebt gehoord reageren geen zin meer heeft en dus niet bij de geselecteerde kandidaten behoort.

Goh, echt niet? Nou ik kan u iets verzekeren, bij deze categorie van afwijzingen hoort u nooit meer iets. Het meest lachwekkende dat ik ooit voorbij zag komen was van een recruiter (die kreet stond namelijk onder zijn naam) ergens in het midden van het land. Deze persoon was zo ‘creatief’ en had een hele opsomming van afwijzingen in de mail geplakt die varieerden van ervaring tot opleiding en van leeftijd tot woonplaats. Als reden werd aangeven dat de betreffende vacature tot een overweldigend aantal reacties geleid dat het niet mogelijk was om bij iedereen precies aan te geven waarvoor hij of zij niet voor de functie geschikt was.
Het eerste wat je dan te binnen schiet is “hoe kom je erbij en vooral hoe komt een dergelijk iemand bij dat bedrijf terecht?’’, toch? Want het zijn in veel gevallen echt niet de minste bedrijven en het moge duidelijk zijn dat dit toch ook geen vrijwilligers zijn die dit doen.

Echter ga je hier een beetje je in verdiepen en bel je om te vragen naar de status dan gaan er soms complete beerputten open. Niet dat ik ooit als opzichter bij een dierentuin of park heb gesolliciteerd, maar kennelijk ergeren ook de collega’s (de vacaturehouders, red.) zich groen en geel aan de collega’s die aan de voorkant van het sollicitatieproces operationeel zijn. Zo ervoer onlangs een salesmanager waarbij zijn collega recruiter, werkzaam bij de marktleider in Nederland op het gebied van elektronica, vergat om de eerste kennismakingsafspraak aan de kandidaat door te geven met als gevolg dat de sollicitant niet kwam opdagen. Na een paar weken wachten kreeg de kandidaat te horen dat het bedrijf eens per maand met ‘kennismakingsdagen’ werkt en ging het circus dus niet door, omdat de andere kandidaten wel waren uitgenodigd en ook langs kwamen. Deze laatste zal niet gauw in een top zoveel staan, maar dat er na de uitnodiging voor een gesprek ook nog van alles mis kan gaan moge duidelijk zijn.

Het zal ongetwijfeld met de crisis te maken hebben, dat bedrijven op hun wervingsproces (moeten?) bezuinigen en dat er tegelijkertijd kandidaten ‘zomaar’ moeten solliciteren omdat zij met rechten en plichten richting het UWV te maken hebben. De ervaring leert dat, veelal (V)MBO’ers, op een manier die verdacht veel lijkt op lopende bandwerk hun werkzaamheden onder een steeds grotere werkdruk moeten uitvoeren. Dit doen zij veelal door het (digitaal) inlezen van grote stapels CV’ s om zo het kaf van het koren te moeten scheiden.

Als je kijkt naar de enorme hoeveelheid klachten van mensen die dolgraag aan de slag willen dan zien we dat zij bij veel van hun sollicitatie pogingen niet het gevoel hebben dat zij serieus zijn genomen en of een eerlijke kans hebben gekregen. Een andere opmerkelijke bevinding is dat kandidaten niet eens goed weten waarop (inhoud functie) ze solliciteren en dus hun motivatiebrief (te) algemeen moeten houden. Dit heeft veelal te maken met de vacatures die door derden, zeg maar de bemiddelingsbureaus, worden geplaatst en die zo proberen te voorkomen dat de kandidaten rechtstreeks bij het bedrijf zelf gaan solliciteren. Zodat de bureau's hun ‘bonus’ mislopen.

Wat dat betreft zou je als kandidaat erg veel baat kunnen hebben bij een site waarbij je de ervaringen op het gebied van sollicitaties van andere kan delen en je dus vooraf redelijk kan inschatten met wat voor bedrijf je te maken kan krijgen and last but not least hier mee wel ‘in zee’ zou willen gaan.

Een soort van Zoover voor bedrijven dus, ik voorspel een cultuurshock!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Rijk Binnekamp
Vraag die je jezelf als vacaturehouder kunt stellen is: wat doe ik verkeerd wanneer er honderden (of misschien nog wel meer) reacties op een vacature binnenkomen? Is dat hetgeen wat we willen? Want dan wordt het inderdaad een forse klus om iedereen een persoonlijke afwijzing te sturen.
Jeroen
@Rijk: terechte vraag. Ikzelf vraag me keer op keer af als ik hoor dat er 'meer reacties dan verwacht' zijn binnengekomen wie aan de spreekwoordelijke wortel van die vacature staat. In deze markt krijg je meer dan je wilt maar met een goede functieomschrijving en vacaturetekst kun je al een groot gedeelte van de reacties uitsluiten.
Daarbij: via welke kanalen wil je vacatures naar buiten brengen? Het Albert Schweitzer Ziekenhuis post vacatures op hun eigen website waar duidelijk op vermeld staat dat 'alleen interne medewerkers' mogen solliciteren (?). Post dan niets, of in het beste geval in je eigen gebouw(en). In toenemende mate ervaar ik ook dat UWV vacatures aanbied die simpelweg niet bestaan.
Walther Ploos van Amstel
Lid sinds 2019
Mijn partner is voor eenzelfde vacature en een enkele sollicitatie met drie totaal verschillende emails en redenen afgezegd. Hilarisch...
Chris de Graaff
In de eerste plaats vast iedereen bedankt voor het delen, liken en reageren!

@Jeroen je slaat precies de spijker op zijn kop met:

''In deze markt krijg je meer dan je wilt maar met een goede functieomschrijving en vacaturetekst kun je al een groot gedeelte van de reacties uitsluiten".

Daar wringt nou net de schoen, heel veel kandidaten solliciteren op een, veelal niets zeggende, functieomschrijving en ook nog eens bij een 'onbekende' organisatie.

Met alle respect en uit al die reacties moet dan een jr.recruiter chocolade van maken.....

@Walter

De ervaring van jouw partner is goed voor een nieuwe aflevering van Bananensplit, inderdaad hilarisch.....
pien van den brink
grote ergernis: veel succes voor de toekomst gewenst worden door iemand met een betaalde baan, die het na 3 minuten alweer vergeten is
Chris de Graaff
Uit de inmiddels vele reacties via social media blijkt de behoefte voor 'de Zoover voor bedrijven' steeds groter te worden en komen er nog steeds vreemde(re) afwijzingen 'binnen' .

Deze wil ik jullie niet onthouden:

Situatie:

Kandidaat solliciteert op de eerste dag van publicatie d.mv. een gemotiveerde email en een bijgevoegd CV (wat klinkt als een Zwitsers uurwerk) als Account manager beveiligingen bij een bekend (beginnende met de letter B) beveiligingsbedrijf in Rotterdam.

Na 4 dagen krijgt hij oa. het volgende via een brief! te horen:

Wij bedanken u voor uw open sollicitatie, maar hebben helaas geen passende functie bij ons bedrijf.

De rest van de lariekoek zal ik jullie maar besparen.......
Kees Frensch
Lid sinds 2019
Gelukkig zijn niet alle recruiters en tussenpersonen zo onbeleefd, ik heb ook goede ervaring.
Maar er is ook een heel groot aantal die inderdaad redelijk onbeschoft zijn.
Soms kan ik het niet laten om dan hier op te reageren.
Laatst nog op een functie gesolliciteerd vanuit LinkedIn. In eerste instantie dacht ik, dat lijk wel mijn CV. De persoon telefonisch benadert. Met elkaar gesproken en vervolgens het antwoord ik zal je terugbellen. Niets gehoord, ik heb zelf nog teruggebeld en dan krijg je inderdaad een standaard mailtje terug van een administratief medewerker. Als je dan het profiel bekijkt van deze persoon en je kijk naar de functie en je spreekt met deze persoon dan denkt die heeft er helemaal geen verstand van waar het over gaat. Wat me dan het meest irriteert is het feit dat deze persoon net 4 jaar komt kijken en vervolgens op LinkedIn 500+ contacten heeft ? Ik weet het niet hoor maar het zegt al iets over de persoonlijke benadering. Ze vergeten dat je zelf ook klant bent . Als ze je kunnen plaatsen (preferred supplier ) dan vangen ze een vette Fee waarvan ik regelmatig denkt dat staat niet in verhouding wat je ervoor doet. En vaak maar eenmalig.
Verder is het me ook opgevallen dat er partijen zijn die mensen doorzetten die misschien niet de beste papieren hebben maar waar ze wel het meeste aan kunnen verdienen.
Chris de Graaff
@ Cees

Daar heb je zeker een punt, absoluut! Maar alle voetbalsupporters zijn ook zeker geen hooligans, maar en dat blijkt ook uit alle berichtgevingen en de reacties (> 300!) die aan alle kanten binnenkomen dat ook hier zaken voor verbetering vatbaar zijn. Sterker, sommige (recruiters) zouden met onmiddelijk ingang hun functie moeten neerleggen. Zo slecht is het regelmatig én ik zeg met nadruk 'regelmatig' gesteld aan de voorkant van het HR proces.Dus ik en velen met mij, scheren zeker niet iedereen over een kam.

De behoefte om een website waarbij je de ervaringen op het gebied van sollicitaties van andere kan delen en je dus vooraf redelijk kan inschatten met wat voor bedrijf je te maken kan krijgen and last but not least hier mee wel ‘in zee’ zou willen gaan wordt met de dag groter.

Kennelijk wordt een dergelijke site zelfs als een lucratieve investering of als een ideaal gezien. Inmiddels hebben zich een paar (kleine) investeerders en kandidaten aangegeven om met hun hulp een dergelijke site van de grond te krijgen.

Tot zover!

Ps. Zoover had in twee jaar tijd twee miljoen beoordelingen op de teller staan
Cees Bakker
Leuk artikel
Afgelopen 2 weken hadden we een stelling van de week waarop ook veel ergernissen rondom solliciteren naar voren kwamen.

Standaard afwijzing 23%
Niets horen 23%
Niet de echte reden wordt gegeven. Algemene afwijzings-gronden 9%
Lange reactietermijn 8%
Dezelfde dag/snel/ voor sluitingstermijn een afwijzing 6%
Discriminatie op sexe, leeftijd, afkomst 6%
Dat er geen navraag gedaan kan worden 6%
Arrogant, hautain en onbeschoft gedrag bij navraag 5%
Fouten in afwijzing, foute naam, foute functie e.d 5%
Diversen 8%

sollicitatielab.nl
Astrid
Weet je wat helemaal frustrerend is? Afgewezen worden op een functie waar je überhaupt niet op gesolliciteerd hebt!

"Beste Astrid; sorry dat het proces zo lang geduurd heeft maar helaas moet ik je mededelen dat we niet verder in gaan op jouw sollicitatie.

Mvgr,
X van bedrijf Y.
(via mail)

Uit de onderwerpregel van de mail bleek dat ze m'n CV van Nat. vacaturebank hebben geplukt. Prima dat dat gebeurt, maar als de recruiter vervolgens in goed onderling overleg met zichzelf besluit dat ik toch niet pas in het profiel, laat mij er dan verder buiten....
Overigens zou ik nooit in de desbetreffende sector willen werken (Telecom) maar op een of andere manier raakte ik toch enigszins geïrriteerd....
Gerard van den Top
@Chris

De 'Zoover' voor de recruitmentmarkt is sinds augustus van 2013 live! En luistert naar de naam allyou®. We bieden de werkgever een integrale oplossing voor het werven en selecteren van kandidaten waarbij aan veel van de bezwaren van kandidaten tegemoet wordt gekomen en de externe recruiters beoordeeld worden álá Iens en Zoover.

Neem eens een kijkje op www.allyou.nl of naar ons interview op www.flexnieuws.nl en wil je er meer over weten laat het ons weten.

Groet,

Gerard van den Top

Meer over Human Resources Management