Is uw organisatie voorbereid op een recessie?

Cover stories

De Nederlandse economie groeide volgens het CBS in 2022 met 4,5 procent; in 2021 was dat 4,9 procent. De economie groeide deze eeuw nog niet eerder twee jaar achter elkaar zo hard. Hoewel dit positief nieuws is, verwacht ik dat organisaties toch voor de nodige uitdagingen komen te staan. Er zijn immers veel problemen in de wereld. We hebben inflatie, het stikstofprobleem en hierdoor een onstabiele economie.

Het is daarom belangrijk dat leiders zich voorbereiden en de nodige maatregelen nemen, zodat ze succesvol kunnen blijven. In dit artikel beschrijf ik vier tips om rekening mee te houden.

Zorg voor empathie

Als iemand die al eerder een economische recessie heeft meegemaakt, kan ik bevestigen dat iedereen een recessie op een andere manier ervaart. Als je 100 medewerkers hebt, dan kun je ervan uitgaan dat ieder persoon een andere beleving heeft. Het is daarom belangrijk om te onthouden dat werknemers het hart vormen van iedere organisatie en het allerbelangrijkste zijn. Ieder persoon is uniek! Erken dit en zorg ervoor dat mensen op de eerste plaats komen bij iedere beslissing die je neemt. Zorg dus voor empathie voor iedereen binnen de organisatie. Communicatie is hierbij key! Communiceer voortdurend en erken dat de situatie veranderlijk is. Wat vandaag waar is, is morgen misschien niet meer waar, dus beloof niets blijvends en zorg ervoor dat medewerkers geïnformeerd blijven.


Ken je prioriteiten

Zorg ervoor dat je kernprioriteiten duidelijk zijn. Dit betekent dat je niet elke kans kunt najagen en elke taak op je kunt nemen. Minimaliseer je acties, stroomlijn, doe wat gedaan moet worden om je doel te bereiken.

In een tijd van economische onzekerheid is het belangrijker dan ooit om je te concentreren op ‘haiku’. Stimuleer efficiënte, effectieve besluitvorming en zorg ervoor dat je geen tijd en middelen verspilt op de verkeerde plaatsen. Haiku elimineert het ‘glimmende object syndroom’. De meeste bedrijven gaan immers failliet door overconsumptie, niet door honger.

Daarnaast is het belangrijk dat iedereen binnen de organisatie let op de ROI van iedere actie en investering. Als je er een dollar in stopt, krijg je er dan een dollar uit? Of kost het veel meer dan dat? Hoewel dat natuurlijk niet altijd even duidelijk is, kun je nog wel een goede inschatting maken van de waarde. Je hebt eindige middelen, dus weet waar je ze aan uitgeeft.

Verwaarloos groei niet

Bij inflatie is het belangrijk om nog meer te letten op strategische groei en de juiste financiële beslissingen. Stel jezelf de vraag: Waar kunnen we groeien? Waar kunnen we prioriteiten stellen? Waar kunnen we investeren? Dat betekent niet persé meer uitgeven, maar wel strategische keuzes maken.

Let goed op veranderingen in de markt en hoe deze je strategie en processen beïnvloeden. Hoe beïnvloeden veranderingen de prijsstelling en de waarde voor de klant? Evalueer hoe je producten prijst en hoe je omgaat met klanten. Misschien zijn de prijzen waarop je in het verleden misschien vertrouwde niet langer van toepassing. Leiders moeten zich daarom realiseren dat de omstandigheden zijn veranderd. Zelfs als je organisatie, zoals het onze, zich bezighoudt met bits (software) en niet met fysieke goederen. De looninflatie treft iedereen, geen enkel bedrijf is immuun.

Blijf alert op liquiditeit

In een volatiel economisch klimaat is het maar al te gemakkelijk om het gevoel te hebben dat er dingen met jouw en je bedrijf gebeuren. Misschien is de markt verschoven. Misschien krabbelen klanten terug of is de supply chain verstopt.

'Het is de recessie. Wij kunnen het niet helpen.'

Dit passieve perspectief is begrijpelijk, maar het zal je geen goed doen. Blijf waakzaam in plaats van reactief te zijn. Let op huidige en potentiële externe factoren. Bescherm je balans. Blijf letten op de liquiditeit, zodat je niet verstrikt raakt in een wirwar van reactiviteit. Welke activa kunnen snel in liquide middelen worden omgezet zonder de marktprijs ervan te beïnvloeden? Maak er een prioriteit van om te begrijpen hoe kapitaal in deze situatie werkt, zodat je het actief kunt beheren.

Kortom, empathie, duidelijkheid, flexibiliteit en transparantie zullen je een heel eind op weg helpen om te komen waar je wilt zijn. Iedere storm gaat immers voorbij.

De stappen die je nu zet, zullen niet alleen bepalen wat voor leider je bent, maar ook wat voor bedrijf je zult zijn als de zon weer schijnt.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Crisismanagement