Organisaties met afstand tot de arbeidsmarkt

Columns

Er worden veel inspanningen verricht om medewerkers met achterstand tot de arbeidsmarkt aan een baan te helpen. Wat over het hoofd wordt gezien is, dat niet alleen mensen maar ook organisaties een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Te denken valt aan de overheid, die moeite heeft om millennials aan zich te binden. Zorginstellingen, waar nieuwe medewerkers sneller lijken te vertrekken dan patiënten. Politie, het onderwijs en leger die onvoldoende in staat blijken te zijn om nieuwe medewerkers aan te trekken of te behouden. Voor de bouw en techniek sector geldt hetzelfde.

We kunnen stellen dat niet mensen maar organisaties een grote achterstand hebben tot de arbeidsmarkt

Medewerkers zijn geen barbapapa's

Niet langer dienen medewerkers zich als super flexibele barbapapa's te gedragen maar dienen organisaties dat te doen. De markt vraagt er om. De hautaine houding van organisaties waar de kreet; voor jouw tien anderen nagalmt, dienen zichzelf opnieuw uit te binden. Niet langer "de mensen organiseren" maar "mensen samen laten organiseren". Samen organiseren is wat mensen van nature goed kunnen en bijdraagt aan de gevraagd flexibiliteit. Het zijn de organisaties zelf die dat tegenwerken vanuit beheerszucht en controledwang. Ze schakelen zich vanzelf wel uit door hun toenemende achterstand tot de arbeidsmarkt.

Er dient zich een nieuw tijdperk van flexibele netwerkorganisaties waar mensen samen organiseren

De mens is bedraad om samen te organiseren

"De Marshmallow Challenge is een experiment met de opdracht: bouw met 4 personen in 18 minuten een zo hoog mogelijke toren van 20 spaghettistokjes, 1 meter plakband en 1 meter touw. Voorwaarde is dat bovenop de toren een marshmallow moet kunnen liggen zonder dat de toren instort. Kinderen blijken een stuk beter te presteren dan het gemiddelde team van volwassenen.

Volgens de bedenker van de Marshmallow Challenge ligt de oorzaak in de aanpak. Volwassenen zijn eerst bezig met statusmanagement en proberen, voorafgaand aan het bouwen, eerst de best mogelijke constructie te bedenken. Kinderen gaan direct aan de slag en komen door opgedane ‘faal’ervaringen tijdens het experiment al lerende tot een steeds beter design. Ook hebben kinderen geen strijd over wie de baas is of wie het initiatief moet nemen."

Bron: EDUFORCE

Niet mensen dienen zich te veranderen maar de wijze van organiseren

Niet langer dienen mensen zich te veranderen maar de wijze van organiseren. Mensen zijn "bedraad" om werkzaamheden samen te organiseren. Als een groep van 5 jarige kleuters keer op keer de Marshmallow Challenge winnen van volwassenen kunnen we ons achter de oren gaan krabben wat we in de tijd van kind naar volwassen worden hebben afgeleerd.

Door mensen te organiseren raken ze hun aangeboren vaardigheid om samen te organiseren kwijt

Interactie belangrijker dan intelligentie

Organisaties dienen hun focus van organiseren op basis van geld, transacties en taken te verleggen naar menselijke interacties. Ze zullen dan gaande weg ontdekken dat intelligentie wordt overschat, dat feilbaarheid toelaten cruciaal is en dat aardig zijn voor elkaar lang niet zo belangrijk is als ze denken. De Marshmallow Challenge toont dat aan. Organisaties kunnen snel terugschakelen naar een natuurlijke manier van organiseren als ze dat willen. De mens is daarvoor bedraad. Dit zal organisaties helpen om hun achterstand tot de arbeidsmarkt teniet te doen.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Innovatief organiseren