Channels

Grofweg een kwart van de werknemers is ontevreden over het eigen beoordelingsgesprek. Hierdoor laten organisaties kansen liggen.

Dit komt naar voren uit het grote Plezier&Prestatieonderzoek van adviesbureau Samhoud. Samhoud ondervroeg in totaal 20.000 medewerkers van vijftig verschillende bedrijven.

Voor veel ondervraagden (20%) is onduidelijkheid over de beoordelingscriteria de reden voor ontevredenheid. Medewerkers weten niet waarop ze nu precies worden beoordeeld. Ook ervaren mensen de gesprekken als erg subjectief. Dat komt mede omdat er in de meeste gevallen slechts sprake is van één beoordelaar: de directleidinggevende.

Lees ook:

Tips en voorwaarden om een werknemer te ontslaan

Ook sluiten opmerkingen te weinig aan bij de feedback en coaching die medewerkers door het jaar heen krijgen, of liever: die ze niet krijgen. Alles wordt als het ware opgespaard voor dat ene, topzware gesprek.

Het onderzoek heeft nog een opmerkelijke uitkomst. Hoe tevredener werknemers zijn over hun beoordelingsgesprekken, hoe loyaler en klantgerichter ze zijn. Het is dus in het belang van elke organisatie om structureel aandacht te besteden weldoordachte feedback.

(bron: managernet)

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Het bericht sluit af met de volgende alinea:

Hoe tevredener werknemers zijn over hun beoordelingsgesprekken, hoe loyaler en klantgerichter ze zijn.

Wat is hierin de oorzaak en wat is het gevolg? Een algemeen positieve attitude kan bijvoorbeeld ook de grondlegger van beide fenomenen zijn.

Zonder 360 graden feedback is de mogelijkheid tot een juiste beoordeling bijna onmogelijk. In de huidige omgeving (concurrentie) is een beoordeling zonder een goed onderbouwt systeem bijna onmogelijk.

De tijd van observatie en dit in een coachende vorm gieten is er helaas niet.

Mede hierdoor is de feedback vaak aanvallend en is er in de nazorg geen aandacht voor een coachend vervolg.

Het nalaten van een beoordeling zou zoals in het artikel omschreven dan beter achterwege kunnen blijven.

Helaas is deze situatie in veel organisaties een feit.

Met groet en dank.
Arjan

x
x