Ontevreden over beoordelingsgesprek

Actueel

Grofweg een kwart van de werknemers is ontevreden over het eigen beoordelingsgesprek. Hierdoor laten organisaties kansen liggen.

Dit komt naar voren uit het grote Plezier&Prestatieonderzoek van adviesbureau Samhoud. Samhoud ondervroeg in totaal 20.000 medewerkers van vijftig verschillende bedrijven.

Voor veel ondervraagden (20%) is onduidelijkheid over de beoordelingscriteria de reden voor ontevredenheid. Medewerkers weten niet waarop ze nu precies worden beoordeeld. Ook ervaren mensen de gesprekken als erg subjectief. Dat komt mede omdat er in de meeste gevallen slechts sprake is van één beoordelaar: de directleidinggevende.

Ook sluiten opmerkingen te weinig aan bij de feedback en coaching die medewerkers door het jaar heen krijgen, of liever: die ze niet krijgen. Alles wordt als het ware opgespaard voor dat ene, topzware gesprek.

Het onderzoek heeft nog een opmerkelijke uitkomst. Hoe tevredener werknemers zijn over hun beoordelingsgesprekken, hoe loyaler en klantgerichter ze zijn. Het is dus in het belang van elke organisatie om structureel aandacht te besteden weldoordachte feedback.

(bron: managernet)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Valentijn
Het bericht sluit af met de volgende alinea:

Hoe tevredener werknemers zijn over hun beoordelingsgesprekken, hoe loyaler en klantgerichter ze zijn.

Wat is hierin de oorzaak en wat is het gevolg? Een algemeen positieve attitude kan bijvoorbeeld ook de grondlegger van beide fenomenen zijn.
Arjan Oomen
Zonder 360 graden feedback is de mogelijkheid tot een juiste beoordeling bijna onmogelijk. In de huidige omgeving (concurrentie) is een beoordeling zonder een goed onderbouwt systeem bijna onmogelijk.

De tijd van observatie en dit in een coachende vorm gieten is er helaas niet.

Mede hierdoor is de feedback vaak aanvallend en is er in de nazorg geen aandacht voor een coachend vervolg.

Het nalaten van een beoordeling zou zoals in het artikel omschreven dan beter achterwege kunnen blijven.

Helaas is deze situatie in veel organisaties een feit.

Met groet en dank.
Arjan

Meer over Beoordelen