Het Nieuwe Werken begon al in 1789

Columns

Met enige regelmaat valt er in de vakpers iets te lezen over ‘Het Nieuwe Werken’. HNW in de volksmond. En volgens veel van die hosanna verhalen zou dat de toekomst moeten zijn. En dat klopt ook! Maar wat we met z’n allen vergeten is dat er wel iets meer bij komt kijken dan een aantal technische aanpassingen.Want natuurlijk moet het mogelijk zijn om tijd en plaatsonafhankelijk te kunnen werken. En om overal via internet je mails te kunnen doen. En bij je bestanden te komen. Maar dat is nou net niet de kern van het verhaal. En zo wordt het wel steeds gebracht. Want HNW moet niet als een technology push worden gepositioneerd. Nee, bij de introductie van HNW komt veel meer kijken. Het is aanzienlijk fundamenteler dan wat technische aanpassingen om HNW te kunnen faciliteren. Het raakt veel eerder de ziel van je organisatie.

Volgens managementgoeroe Jaap Peters betekent dat een transitie van de klassieke C3 organisatie - waarin waarden als command (beleid, regels), communication (uitleggen, implementeren) en control (worden de richtlijnen wel opgevolgd?) centraal staan - naar de V3 organisatie waar de logica van vakmanschap, vertrouwen en verbinden heerst. Het vakmanschap omdat het altijd gaat over mensen die iets kunnen. Die met plezier een vak uitoefenen. Dat kwaliteit uitstraalt. Vertrouwen omdat het in de cultuur normaal moet zijn om iets aan een ander over te laten die iets beter kan of weet dan jezelf. Waarmee je dan dus complementair bent. En tenslotte verbinding om het mogelijk te maken om ‘het’ samen te doen. In de sfeer van ‘alleen ben je weliswaar sneller, maar samen kom je veel verder’. En dat is wel een radicaal andere benadering dan die blauwe rationele invalshoek.

Dus niet meer sturen op meetbare aanwezigheid en op input, maar op output. Waar mensen die dingen doen voor hun afnemers waar ze in excelleren. Die ze gewoon leuk vinden. En waarin ze hun eigen verantwoordelijkheid met twee handen oppakken. Want als je mensen laat handelen vanuit hun passie, dan hoef je ze ook niet meer te dresseren op die eindeloze protocollen! En zo ontstaat van zelf de slogan: controle is goed, maar vertrouwen is beter!

Jaap Peters heeft natuurlijk gelijk. Want de organisatie van de toekomst is dan gebaseerd op de eeuwenoude principes van de Franse revolutie uit 1789! Vrijheid en gelijkheid. Vrijheid om je werk zo in te richten zoals dat het beste bij jou - en natuurlijk je afnemers - past. En de vrijheid om zelf te kiezen op basis van je kwaliteiten welke rol het beste bij jou past. En dat alles is alleen mogelijk als er sprake is van gelijkwaardigheid. Waarbij er sprake is van een echte relatie met je baas. Waar je die dingen met elkaar deelt die er écht toe doen. En waarin er niet wordt gestuurd vanuit macht maar vanuit toegevoegde waarde. Omdat je samen de passie deelt voor de organisatie en haar afnemers.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Willem E.A.J. Scheepers
Mooie metafoor Dirk-Jan, die je hier voor 'HNW' gebruikt, want het is inderdaad niet 'nieuw'.

Maar met deze metafoor weet je ook dat die 'vrijheid & gelijkheid' de 'citoyen' niet is komen aanwaaien. Dat ging gepaard met het nodige bloedverlies.

Misschien is dat, figuurlijk, ook wel een overeenkomst met de implementatie van 'HNW' in de huige tijd?
Jack van Dooren
Goed verhaal. HNW is diepgaande verandering voor veel organisaties. Het is een illusie om te veronderstellen dat die even met een stukje techniek ineens zelfstandig laten werken & kunnen werken. Omdat de processen vaak niet echt op orde zijn, maar vooral door hoe ze nu met hun mensen omgaan.
Controle is goed, vertrouwen is beter. Ik voeg daaraan toe "en motivatie is het best." Je moet zelf willen presteren en dat vraagt om professionaliteit. Het probleem is dat professionaliteit vaak in de verdrukking is geraakt.
jan takke
Uitstekende analyse! Ik zie ook vaak teksten, die nogal veel lijken op wat we ooit telewerken noemden. Onafhankelijkheid van tijd en plaats, waarbij de baas vooral oog heeft voor de besparingen, maar nog veel moeite heeft met de Het Nieuwe Werkethos.
Passie komt voort uit bezieling (iets een ziel geven), maar dat lukt pas echt als er ook van een bedoeling sprake is (iets een doel geven). Voor samenwerking is een voorwaarde, dat ieders bedoeling een beetje overeenkomt (in elk geval niet strijdig is).
Dat geld ook voor HNW zelf: als de bedoeling van het management is om te besparen op facilitaire kosten en van de medewerkers om te ontsnappen aan de meekijkende baas, dan is dat zeker niet hetzelfde. Het samen eens worden over de bedoeling is een belangrijke eerste stap en vormt in feite al een eerste verbinding, want ook dat begrip moet je niet alleen technisch opvatten en invullen.
Ik voel, dat er nog plaats is voor een vierde Ver........., maar dat is misschien te ver..gezocht;-)

Meer over Het Nieuwe Werken