Het nieuwe werken wordt door steeds meer organisaties ingevoerd. Meestal worden hierbij drie onderwerpen onderscheiden, namelijk:
1. Facilities – Hoe zorgen we er voor dat onze gebouwen in afgeslankte vorm zo goed mogelijk bijdragen aan HNW
2. IT – Welke tools hebben we nodig om op afstand te werken
3. HR / Communicatie – Hoe brengen we dit bij de medewerkers
Vooral over de eerste twee onderwerpen wordt in het begin een visie ontwikkeld om HNW in het bedrijf te passen. Vragen als “Wat voor meubilair hebben we nodig?”, “Welke tools gaan we gebruiken?” worden in plannen gegoten. Ook wordt er gekeken naar communicatie, waarbij de vraag “Hoe gaan we naar de medewerkers communiceren?” centraal staat.

De business case wordt geschreven en de plannen worden uitgevoerd. Alles lijkt goed te gaan en iedereen wil mee doen. En dan opeens komen de vragen, “Hoe weet ik wat mijn team doet?”, “Wat gebeurd er met mijn werkplek?”, “Ik krijg toch wel nog een eigen parkeerplaats?”. Er wordt hard gewerkt om iedereen weer te vertellen wat de planning ook al weer was en dat iedereen het hier toch mee eens is.

Ik ben van mening dat dit anders moet. Eerst moet bepaald worden waarom HNW ingevoerd gaat worden. Is dit om te bezuinigen of juist om de medewerker meer vrijheid te geven. Dit moet voor iedereen glashelder zijn.
Om HNW tot een succes te maken zal er vertrouwen in een organisatie moeten zijn op en tussen alle niveaus. Ik geloof dat dit de basis is voor iedere succesvolle verandering. Bepaal de droom en begin met mensen in beweging te krijgen en de droom te verkondigen, ook als die droom een keerzijde heeft. Zorg er voor dat er samen gewerkt wordt en er een cultuur ontstaat waarin mensen hun eigen mening durven te geven.
Laat de mensen ook mee denken over hoe HNW in te passen is in “ons bedrijf”, schep de kaders maar geef de vrijheid.

Dit kost tijd en de voortgang is minder zichtbaar dan bijvoorbeeld een vloer opnieuw indelen, maar hierdoor ontstaat wel commitment en trots. Medewerkers voelen zich empowered en “hun” plan wordt geïmplementeerd. Ik weet zeker dat hierdoor de kosten van daadwerkelijke implementatie en de duur hiervan aanzienlijk terug lopen.

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x