'Marketeers zijn de drivers van innovatie'

Columns

'In de nasleep van de COVID19 pandemie verschuiven de normen van klantbetrokkenheid opnieuw. Met technologie, wetgeving en maatschappelijke verschuivingen als drijvende kracht is de klantervaring belangrijker dan ooit. Innovatie betekent in wezen aanpassing aan verandering, daardoor is Innovatie rondhuid kritiek onder de huidige omstandigheden.’ Aldus de ondervraagde Marketing leiders.

In het recent gepubliceerde rapport: 6e editie ‘the state of marketing’ van Salesforce  research gaven bijna 7000 Marketing leiders ‘worldwide’ hun mening over veranderende definities van marketingsucces, verschuivingen in betrokkenheidsnormen en privacy praktijken, evaluerende  marketingvaardigheden en -processen en ontwikkelingen van datamanagementstrategieën en -tactieken.

'Marketeers veranderen van boods...

Niels van der Stappen
Pro-lid
Een titel is natuurlijk maar een titel, maar creëert toch een beeld, in dit geval van een beroepsgroep die erg tevreden is over en met zichzelf. Nu lijkt de mens dat nodig te hebben en (om ook maar even te generaliseren) de marketeer misschien nog wat meer dan gemiddeld, want buitenkant en imago zijn hier immers nog belangrijker dan elders.
Laat ik als technisch/materiaalkundig innovatie-adviseur en ingenieur er hetvolgende over zeggen: uit zowat alle voorbeelden uit de literatuur en praktijk komen de grote stappen in innovatie uit de voortbrengings-organisatie zelf (ontwikkel-afdelingen, R&D). De incrementele innovatie (nog een beetje mooier en ...) komt meer van de marketing-kant. Prima. Daar gaat dit stuk over: al decennia bekende technieken als augmented en virual reality wordt goede kansen toegedicht. Waar de marketeers nog eens een antwoord op zouden moeten geven: waarom wordt al die in theorie zo mooie en in praktijk beschikbare technologie nog niet zoveel gebruikt?
Nog een kritische vraag: de marketing-afdeling heeft al moeite met het samenwerken met sales, service & e-commerce??? Wat doet die afdeling dan op zijn eiland? Een marketing-afdeling die geen contact heeft met de eigen product-ontwikkeling en engineering is mijns inziens al klaar om opgedoekt te worden. Dat zal qua innovatie nooit veel worden. En waarschijnlijk hebben ze daarom ook geen benul van de vraag die ik aan het eind van mijn eerste alinea stel...

Meer over Online Marketing