Channels

Leidinggevenden komen onder steeds grotere druk te staan door veranderingen die elkaar in een steeds hoger tempo opvolgen. De wereld versnelt met digitale informatiestromen die hen overspoelen en de globalisering brengt veel reizen mee. Hoe houd je je staande in deze acceleratie?

Toenemende aandacht voor gezondheid

Voor veel leiders is gezondheid een sluitpost; weinig slaap, ongezond eten en veel stress. En dat terwijl leiderschap topsport is. Pluspunt is dat we steeds meer van onszelf weten door ontwikkelingen zoals Quantified Self en hersenonderzoek (Compernolle, 2014). Wat opvalt is dat leiders de laatste tijd steeds meer aandacht krijgen voor de eigen ‘resilience’ en ‘well being’. De leiders van de toekomst combineren als het ware Quantified Self met Qualified Self: het kwantificeren van hun (on)gezonde gewoontes gebruiken zij om zichzelf beter te kwalificeren en een hogere kwaliteit van leven en leidinggeven te bereiken.

Lees ook:

Mens sana in corpore sano

oxidesk-bureau-H2OOXIDESK01_0015s_0000_OmgevingHieronder drie trends die elk hun effect hebben op zowel fysieke als mentale gezondheid.

Trend 1: Waak voor voldoende slaap
Veel leiders kampen structureel met een slaaptekort door de volle werkagenda’s. Dit vermindert de aandacht en tast tevens de werking van je zenuwstelsel en je afweer- en immuunsysteem aan. Powernaps blijken te helpen. NASA heeft deze vast opgenomen in hun programma: na een powernap van 25 minuten zijn piloten ruim 2 uur lang alerter dan voorheen. Slaap geeft daarnaast de kans om je onbewuste zijn werk te laten doen. Wie ergens een nachtje over slaapt, zet actief zijn onbewuste in. Hierdoor ben je als leider in staat om complexe vraagstukken effectiever te doorgronden dan door van een vraagstuk enkel de voor- en nadelen rationeel af te wegen.

Tips:
Beperk werkgerelateerde inspanning voor het slapen gaan. Oefen met mindfulness en meditatie. Bouw powernaps in. Check je eigen slaapritme en het effect van events (teveel gegeten, volle werkagenda, koffie-inname, vakantie) daarop met een app als Sleep Cycle

Trend 2: Wordt zitten het nieuwe roken?
Mensen zijn massaal kenniswerkers geworden met het beeldscherm voor zich als venster op de wereld. Vele uren achtereen zitten is hardnekkig gecorreleerd met een slechtere gezondheid. Dit is ongeacht het aantal uren sporten op andere momenten, aldus het RIVM (2014). Gezondheid wordt dus vooral ook bevorderd door tussentijds te bewegen. Er is inmiddels kantoormeubilair verkrijgbaar, dat zitten en bewegen combineert.

Tips:
Check je dagelijkse beweging via wearable tracker-devices, zoals Smartwatch of Smartband. Analoge oplossingen zijn er ook: vergader staand, neem de trap en maak lunchwandelingen.

Trend 3: Van werkstress naar passie
Werkstress is beroepsziekte nummer 1 volgens Arboned. Een onstabiel economisch klimaat en hoge werkloosheidscijfers zorgen voor een extra bron van stress die juist in deze tijd telt. De schijnloyaliteit is momenteel hoog. Uit onderzoek van bureau Effectory (2014) blijkt dat zo’n twee derde van de medewerkers, indien mogelijk, momenteel net zo lief een andere baan zou willen. Mensen blijven – uit angst om zonder werk te komen zitten – maar op hun plek. Hard werken zonder plezier leidt tot werkstress met nadelige gevolgen voor de gezondheid. Hard werken met plezier vergroot de passie in je werk.

Tips:
Zorg dat je te weten komt waar je mensen intrinsiek door bewogen worden: waar gaan hun ogen van glimmen? Laat mensen zich daarop verder ontwikkelen en zoek naar bijbehorende kansen die op lange termijn goed zijn voor iedereen.

De auteurs: Guido van de Wiel, hoofdredacteur Duurzaam Nieuw Organiseren, Michael Jongeneel, Managing Director Triodos Investment Management. Ze zijn auteurs van het boek ‘8 essentiële stappen voor leiders van de toekomst‘ en hebben deze column op persoonlijke titel geschreven.

.

Noot Redactie. Zie ook het Dossier Burnout, stress, werkdruk. Trends en tips.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x