Channels

Een gezonde geest in een gezond lichaam is iets waar we allemaal baat bij hebben. Dat geldt zowel voor het individu, bedrijfsleven als samenleving in het geheel. Eén van de factoren die bijdraagt aan een gezond lichaam en een gezonde geest is te voldoen aan de bewegingsnorm, ook bekend als ‘’Nederlandse’’ Norm Gezond Bewegen (NNGB). Om een goede lichamelijke en geestelijke gezondheid te behouden is het gewenst tenminste vijf dagen per week 30 minuten matig intensieve lichaamsbeweging te hebben. Voor kinderen, jongeren en mensen met overgewicht is het gewenste aantal minuten per dag zelfs 60.

Die 30 minuten matig intensieve lichaamsbeweging hebben naast een positieve invloed op onze hart en bloedvaten ook een positieve invloed op de werking van ons brein. In dit college gaat hoogleraar Klinische Neuropsychologie prof. dr. Erik Scherder daar dieper op in.

M.n. de doorbloeding van ons brein wordt beter wanneer we aan de bewegingsnorm voldoen. En dat is in onze hersenen vooral te merken in de frontale lob, het gebied van onze cognitieve functies. Onder de cognitieve functies worden alle processen verstaan die betrokken zijn bij het opnemen en verwerken van informatie. We hebben het dan over intelligentie, geheugen, aandacht en concentratie, snelheid van informatieverwerking, planningsvaardigheden, sociale cognitie, taal en probleemoplossend vermogen. Al deze cognitieve functies worden sterk verbeterd wanneer we ons aan de bewegingsnorm houden.

Mensen worden eenvoudigweg slimmer door dagelijks te bewegen. Stel je eens voor wat dat betekent voor het bedrijfsleven!

Lees ook:

Persoonlijk energiemanagement

Zorgelijk is dat slechts 40% van de volwassenen voldoet aan de NNGB. Nog zorgelijker is dat dit percentage aan het afnemen is. In plaats van problemen te lijf te gaan door meer te bewegen zien we het omgekeerde gebeuren. We gaan problemen te lijf door lunchpauzes over te slaan, door langer te vergaderen, door over te werken en de pizza-koerier om 1800 uur te bestellen zodat we nog een paar uurtjes kunnen doorpakken. En als we dan om 2200 uur thuiskomen is de puf er wel uit, dus nog een uurtje sporten zit er dan niet meer in. We doen precies het verkeerde. Door te weinig beweging nemen onze cognitieve functies af. Met andere woorden, we worden steeds dommer!

En dan denken we bij onszelf ‘’dat sporten doen we wel in het weekend’’. Voor de creatieve rekenaars onder ons het volgende. Op zaterdag of zondag om 09.00 uur naar het hockey- of voetbalveld rijden en daar, afhankelijk van de lichamelijke conditie, 1 of 2 helften spelen, je vervolgens vol overgave op de derde helft storten en gelaafd door bier en bitterballen om 13.00 uur weer thuis te komen, is geen 4 uur sporten. Je hebt helaas daarmee niet ‘’ruimschoots’’ voldaan aan de bewegingsnorm. En het wordt helemaal wrang als de spierpijn van dit soort exercities ons ten minste tot het volgende weekend van enige beweging afhoudt.

Voldoen aan de bewegingsnorm is tenminste 5 dagen per week (liefst elke dag), minstens 30 minuten je matig intensief (je moet enigszins gaan transpireren) bewegen. Dat kan dus al wandelen in een stevig tempo zijn. Bijbehorende winst, je verbruikt per keer zo’n 200 kilocalorieen, het is goed voor hart en bloedvaten, heeft een positief effect op hoge bloeddruk en ouderdomsdiabetes en je wordt er slimmer van.

December is de maand van de goede voornemens. Een goed voornemen voor 2015 is ‘’kies de weg van de meeste weerstand’’. Neem de trap i.p.v. de lift, pak de fiets i.p.v. de auto, stap eens een halte eerder uit en loop het laatste stuk naar kantoor. Je winst: een paar kilo minder aan lichaamsgewicht, een gezonder lichaam en een scherpere geest.

Noot Redactie. Zie ons Dossier Burnout, stress, werkdruk. Trends en tips.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x