Channels

Herken je het volgende? Je loopt op je werk tegen iets aan, je hebt bijvoorbeeld een te hoge werkdruk en onderzoekt waar het probleem vandaan komt. Je analyse levert geen inzicht op, laat staan een oplossing.

Wat gebeurt hier? Je focust op het probleem, de hoge werkdruk, en onderzoekt waar deze vandaan komt. Soms werkt dat, maar in veel gevallen zorgt het ervoor dat je aandacht op het probleem alleen maar toeneemt. Daar waar je aandacht naar toe gaat, gaat ook je energie naar toe. Een oplossing is dan ver te zoeken.

Oplossingsgericht werken

Een hele krachtige en effectieve manier om problemen op te lossen en doelen te bereiken is het richten van je aandacht op successen uit het verleden. Vervolgens pas je deze toe op de problematiek waar je in het NU mee worstelt. Dit heet de methode van waarderend onderzoeken (Appreciative Inquiry).

Lees ook:

Oplossingsgericht managen en adviseren

Deze methode kun je als volgt integreren in je werk/leven:

Stap 1: Herformuleer je probleem in een doelstelling. Bijvoorbeeld; het probleem van een te hoge werkdruk formuleren in de volgende doelstelling: “ik wil mijn werkdruk verminderen.” Een grote valkuil is een doelstelling te formuleren die over anderen gaat. Bijvoorbeeld; “ik wil dat collega’s geen werk meer bij me neerleggen.” Je richten op dit soort doelen is zinloos omdat je geen invloed hebt op wat de ander doet. Formuleer je doel zo scherp dat je er 100% invloed op hebt.

Stap 2: Ga terug naar positieve verhalen uit je verleden. Ga naar een moment in je leven waarin je volledig opging/waar je veel positieve energie van kreeg. Vertel jezelf dit verhaal en beschrijf uitvoerig wat er gebeurde en wat het met je deed. Het doel hiervan is om je te realiseren dat positieve ervaringen uit het verleden je kunnen helpen bij het ervaren van een zeer positief gevoel in het NU.

Stap 3: Ga terug naar een verhaal waarbij je een eerder vastgesteld doel succesvol hebt bereikt. Stel jezelf de volgende vragen:
Wanneer was dat?
Wat deed je precies?
Hoe reageerden anderen daarop?
Hoe voelde dat?
Wat was het effect?
Een voorbeeld van een doel uit het verleden: Als startende manager wilde ik mijn taken leren delegeren.

Stap 4: Noteer jouw succescriteria die er toe leidden dat je dat doel succesvol hebt bereikt. Bijvoorbeeld; ik geef vertrouwen aan mijn mensen, ik luister naar mijn mensen om te horen wat ze kunnen, ik focus op de grote lijnen en niet meer op de details, ik accepteer dat resultaten op een andere manier tot stand mogen komen.

Stap 5: Gebruik deze succescriteria voor het realiseren van je vastgestelde doel. Maak een stappenplan om je doel te bereiken. Begin met kleine haalbare stappen. Het nemen van grote stappen kan frustreren omdat je dan te veel in een keer wilt.

De ontdekte succescriteria zijn sterke kanten van je. Het zijn talenten en kwaliteiten die je al vaker hebt ingezet maar waarvan je vergeten bent dat ze jouw uniek maken. Waarom vergeten we dit soms? Omdat we datgene waar we goed in zijn heel normaal vinden. We doen het namelijk de hele dag door! Je ziet dit zelf niet meer als een kwaliteit. Dat is jammer want daar ligt juist je kracht ligt en je toegevoegde waarde in je werk.

Gebruik waarderend onderzoeken

De methode van waarderend onderzoeken is niet alleen toe te passen op je eigen doelen maar ook voor die van je collega’s. Stel je bent manager. Dan is het heel effectief om je mensen contact te laten maken met hun succescriteria en hun talenten uit het verleden. Mochten je mensen bij je komen met problemen dan kun je genoemde stappenplan toepassen. Op deze manier haal je kwaliteiten van je mensen boven water en niet onbelangrijk; je leert je medewerkers zelf op zoek te gaan naar oplossingen voor problemen in het NU.

Deze column behoort bij een reeks van columns om met minder moeite meer te bereiken. Zie mijn auteurspagina.

Meer informatie over oplossingsgericht werken.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x