Een hoog prestatieniveau dankzij de crisis

Actueel

Het aantal management- en coördinerende niveaus tussen uitvoerende medewerkers en afdelingsmanagers is de afgelopen jaren flink geslonken. Tegelijk zien we dat de best presterende organisaties juist meer ‘executives’ in dienst hebben. Ze zijn dus relatief ‘top heavy’. De verklaring is dat het bedrijfsleven een stuk complexer is dan voorheen. Zo zijn er nieuwe topfuncties ontstaan binnen disciplines, als ‘Riskmanagement’, ‘Corporate Affairs’ en ‘Compliance’.

In organisaties die tot op het bot zijn uitgekleed, kan het voor ‘executives’ moeilijk zijn om hun aandacht te richten op onverwachte gebeurtenissen of zij moeten hun dagelijks werk laten liggen. Juist onverwachte crisisverschijnselen zijn een uitdaging voor talentvolle medewerkers om zich te bewijzen. Dus voor het handhaven van een hoog prestatieniveau en behoud van talent moeten bedrijven kritischer naar de omvang en kwaliteit van hun populatie kijken.

Zeven tips voor grote prestaties:

  1. Sta open voor alternatieven - kijk uit voor meer van hetzelfde
    Een financieel adviesbureau maakte afgelopen jaar een degelijk driejarenplan. Degelijk, maar niet spectaculair. Toen ze nog eens goed nadachten kwamen ze met een paar  diensten die een doorbraak kunnen betekenen voor het prestatieniveau.
  2. ‘Big wins' zijn vaak beter dan ‘quick wins'
    Als een ‘big win' lastig is te realiseren, dan hebben uw concurrenten daar ook last van. Neem de 'big win' mogelijkheden serieus ook al vraagt dat een langere adem.
  3. Gebruik uw bestaande activa om nieuwe groei te realiseren
    Afgelopen jaar zocht een bedrijf in de gezondheidszorg nieuwe groeimogelijkheden. De meeste kansen lagen in het vinden van nieuwe manieren om bestaande activa en mogelijkheden uit te breiden en beter te benutten. Niet in kansen die totaal nieuwe investeringen vereisten.
  4. Identificeer en focus op uw eerste doel
    Te veel bedrijven hebben te veel doelstellingen. Dit maakt het moeilijk om prioriteiten te stellen en resources toe te kennen. Zo besloot een bedrijf in de retail dat hun topprioriteit was het aantal klanten te vergroten. Zij wisten dat als andere zaken gelijk bleven, een toename van het aantal klanten zou zorgen voor meer inkomsten en meer winst. Door hun eerste doelstelling te identificeren, hadden zij hun strategische doelen helder voor ogen en konden zij initiatieven ontplooien om deze ambities waar te maken.
  5. Resultaten beginnen bij ‘accountability'
    Het is verleidelijk voor CEO's om doelen te stellen en dan eenvoudigweg te verwachten dat de hoog betaalde executives dit waar gan maken. Zo werkt het meestal niet. U zult ook instrumenten moeten verschaffen om verantwoording een vaste plek te geven. De kunst is dit simpel te houden. Pak de meest kritieke performace indicatoren; minder is meer, 3 is beter dan 12!
  6. Nieuwe ideeen ontstaan door er tijd voor te nemen
    Waarschijnlijk besteedt u dagelijks de meeste tijd aan de lopende zaken en dingen die op u afkomen. Veel ideeën en innovaties ontstaan echter door even afstand te nemen. Maak eens een paar dagen uw agenda vrij om na te denken over de toekomst en ideeën te bedenken die zorgen voor succes.

Er moet wel tijd zijn om deze punten de nodige aandacht te geven. Een tot op het bot afgeslankte organisatie heeft alle tijd en menskracht nodig om de operationele uitvoering aan de gang te houden.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bronnen. Bron: Financieel-Management en Plein+

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Performance management