Channels
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Mooie casus. Een voorbeeld voor andere organisaties? Ja, mits ze op eenzelfde manier een geografisch verspreide klantvraag kunnen beantwoorden met regionaal verspreide aanbieders, die weinig middelen (kantoor, installaties voor productie) nodig hebben.
In andere gevallen is het Buurtzorg/Familiehulp-model niet zomaar te kopiëren. De politie is bijvoorbeeld al ingewikkelder; natuurlijk is er een wijkagent/-team maar ook de aanpak van landelijk/internationaal opererende criminaliteit.

Echt een heel mooi verhaal. Ik heb onlangs het boek van Laloux gelezen die ook helemaal gelooft in deze manier. Wat ik altijd mis in dit soort verhalen:

Wat zijn de nadelen van werken op deze manieren. Op die manier krijg je veel meer een uitgebalanceerd beeld. Nu schets je een soort utopie en ik geloof niet dat die bestaat. Sterker nog google er maar eens op, je leest heel veel nadelen. Ik vind de oordelen naar de eerdere organisatie ook niet nodig, ik denk dat het belangrijker is om te benoemen, wat levert het meer op om op deze manier te werken.
Net zoals wanneer je een nieuwe klant wil binnenhalen. Ik zal nooit zeggen de concurrent is “dom/Stom” want die doet dit of dat, maar ik zeg: wij doen dit en dat levert dit op.

Ook in dit artikel wordt het doel weer verward met het middel. Zelfsturing is soms een goede oplossing, maar vaak helemaal niet. Hangt van de context af en hoe hoog de nood is. Soms is splitsen of stoppen veel beter. Of een integrale veranderaanpak. De vraag is: hoe kies je de juiste veranderaanpak?

Wees gewoon eens eerlijk over wat werkt en wat niet. Ipv mensen wondermiddelen voortoveren. Mvg Tony.

x
x