Channels

PWC publiceerde deze week een mooi onderzoek, kortweg: De gezondheidszorg in Nederland.. is die nou duur? Mocht je bij zo’n vraag een vuistdik rapport verwachten met indrukwekkende cijfertabellen, traag stromend door een oneindig landschap van ziektes en regels… Nee! Het echte antwoord is in een paar handzame indices gevat.

Ondermeer de heup-index: in Nederland kost een nieuwe heup all in zo’n €11.500, en dat is omgerekend 300 uur werken door de gemiddelde Nederlander. Dat is vergelijkenderwijs niet duur. In de VS kost een nieuwe heup bijv zo’n 1050 uur werken. Zo levert het PWC-onderzoek nog een aantal indices, die erop duiden dat de zorg in Nederland vergelijkenderwijs niet duur is. Heerlijk, deze manier van compactiseren.

Malcolm Gladwell beschreef in zijn boek ‘Blink’ de ‘theory of thin slicing’. Samengevat: identificeer dát plakje van de worst dat alles zegt over de héle worst. Hij haalt aansprekende voorbeelden aan van onderzoek:

Bijvoorbeeld door Gottman, die erin slaagde uit de patronen uit drie minuten conversatie van een echtpaar met 95% zekerheid te voorspellen of zij over 5 jaar nog getrouwd zouden zijn. Levinson voorspelde met dezelfde zekerheid, op basis van slechts 30 seconden ‘tone of voice’ (NB: woordeloos, slechts op intonatie) uit een patiëntgesprek met een chirurg of deze chirurg in de komende 5 jaar gesued zou worden door patiënten. Uiteraard liggen hier verklaringen onder, resp. ‘positive or negative override state’ en ‘compassie’.

Lees ook:

Doorbreek je gedragspatronen

Eén zo’n plakje uit mijn eigen 30 jaar ervaring, zeer praktisch: als ik in een eerste contact met een potentiële opdrachtgever merk dat hij/zij geen moeite doet of niet ingaat op mijn uitnodiging om een ‘derde punt’ (hebben wij behalve dit gesprek iets gemeen?) te ontdekken, dan ga ik daar geen opdracht doen. Onderliggend: die komt ook niet in verbinding met zijn (heel soms: haar) mensen.

We zijn in onze westerse managementroutines erg vlijtig van alles aan het bijhouden en  en tvolledige velden van activiteiten, processen en prestaties in kaart aan het brengen, terwijl met veel minder indirecte uren en aandacht een ‘thin slice’ wellicht evenveel zegt, duidt of voorspelt.

Met deze column wil ik jullie uitnodigen je ervaringen met ‘thin slices’ uit te wisselen. Kortom: wie heeft er zo’n ‘thin slice’ over functioneren/presteren van professionals/organisaties? Beschrijf hem hieronder als reactie.

Rolf Sterk

Dit artikel is toegankelijk voor Pro-abonnees

Voor € 4 per maand of € 30 per jaar ontvangt u:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
Upgrade naar Pro-abonnement
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Fascinerend verhaal, voorbeeld van het echtpaar is prachtig. Maar als ik het nazoek krijg ik:

Another example in this book explored the work of John Gottman, a well-known marital expert. Gladwell describes how within an hour of observing a couple, Gottman can gather with 95% accuracy if the couple will be together within 15 years. Gottman’s accuracy goes down to 90% if he observes the couples for 15 minutes, supporting the phenomenon of thin-slicing.

die getallen zijn net anders. Mis ik iets? of is het toch hetzelfde onderzoek?

Dag Verweij,
Dank voor je reactie. Over je nazoek: Resultaat van het onderzoek is idd sterk samengevat, maar lees even door waar je was (p 22):
“Recently, a professor who works with Gottman named Sybil Carrère……discovered that if they looked at only three minutes of a couple talking, they could still predict with fairly impressive accuracy who was going to be divorced… The truth of a marriage can be understood in a much shorter time than anyone ever imagined.”

Of ‘fairly impressive accuracy’ de oorspronkelijke 95% haalt is idd niet duidelijk. Die 3 minuten wel.
Met vriendelijke groet
Rolf

Dag Rolf,

Mijn thin slice? Iemand die ik nauwelijks ken stuurt me een mailtje met verzoek of ik haar de titels door wil mailen van bruikbare werkvormen-boeken (‘want ik heb gehoord dat je er daar nogal wat van hebt’). Ik typ de titels over, en stuur het op. Want ik help iemand graag; kleine moeite, 5 min werk.

En dan blijft het stil. Een reply ‘Dank je wel’ (11 toetsaanslagen, hoe klein is die moeite wel niet) kan er niet af. Dan weet ik genoeg. Dit wordt geen klant, geen samenwerkingspartner, geen LinkedIn connectie, helemaal niks. Want geen overlap in normen- en waardenpatroon.

Dag Willem,
Thx: idd een heel rottig maar veelzeggend plakje. Herkenbare tegenvaller!
Rolf

Toon alle 4 reacties
x
x