Heineken komende jaren in de bonus

Columns

Zelf zullen ze het wel transparantie noemen. En je moet vrezen dat ze er nog trots op zijn ook. We hebben het over Heineken. Dat bedrijf heeft een probleem, het haalt zijn langetermijndoelen niet. Vervelend, maar kan gebeuren. Beter gezegd, dat overkomt heel veel bedrijven. Dat heet crisis, globalisering, concurrentie, slecht management, you name it.

Bij Heineken hebben ze een riant bonussysteem. Ik heb daar verder geen mening over, maar wat je moet vaststellen is dat het niet heeft gewerkt. Anders hadden ze die langetermijntargets wel gehaald.

Toch? Het is mijn redenering niet, maar ik houd me even aan de officiële bonusideologie: door stevige financiële prikkels wordt het management gestimuleerd het beste uit zichzelf te halen en aldus uitdagende bedrijfsdoelen te realiseren die zonder die financiële prikkels onhaalbaar zouden zijn geweest. Haal je die doelen, dan krijg je een bonus. Haal je ze niet, dan is het helaas-pindakaas.

Zo niet bij Heineken. Daar verlagen ze de targets, zodat het management wel zijn geld kan krijgen. De Raad van Commissarissen spreekt wel mysterieus over het ‘herkalibreren van de langetermijndoelen’, maar we praten over hetzelfde.

Voor mij mag veel. Als Heineken zijn doelen wil bijstellen, het is me best. Als ze hun 750 managers willen bedelven onder goudstaven, doe het. Maar val me niet lastig met parmantige nep-redeneringen over de crisis en het behoud van het management.

Je vraagt je werkelijk af waarom Heineken de publiciteit heeft gezocht. Ik weet niet hoe het bij u ging, maar ik zag direct een dreinerige ceo voor me die probeerde zijn commissarissen te paaien. “We kunnen het toch herkalibreren noemen?”

Wees dan een vent en schrap dat bonussysteem en verhoog de salarissen van het management.

Dat is pas transparant.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Dik Brouwmeester
Heineken kan bonussen uitdelen en het beleid opnieuw vaststellen of herkalibreren totdat het een ons weegt. Er is een internationale trend naar ambachtelijk gebrouwen kwaliteitsbier en industrieel pils wordt minder gezopen. Dat zie je ook in landen als Duitsland en de VS.
Ik vind dat een prima ontwikkeling. De meeste kleine brouwers hebben een grote liefde voor het vak en geld is wel belangrijk, maar niet het hoofddoel. Bonussen al helemaal niet. Heineken heeft dus te maken met een veranderende markt.

Meer over Het spel om poen en prestige