De kids van Google en Games

Columns

Ze zitten nog op school maar in 2020 stromen de kids van Google en Games de arbeidsmarkt op. Dit aanstormend talent verschilt in houding en gedrag van voorgaande generaties en de verwachting is dat hun mentaliteit tot nieuwe arbeidsverhoudingen leidt. Deze schoolkinderen leren namelijk door de internetgames beter dan alle voorgaande generaties dat hun eigen, individuele keuzes bepalend zijn voor succes of falen.

Omdat de generatie Z als kleuter al internetgames speelt, leert deze generatie al jong te vertrouwen op zichzelf. Hun oordeelsvorming, besluitvaardigheid, zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen worden beloond en gestimuleerd door de internetgames. Ook leren zij spelenderwijs de consequenties overzien van hun handelingen.

Kids van Google en Games verankeren van jongs af aan dat niemand anders dan zij zelf verantwoordelijk zijn voor succes in hun spel. Als schoolkind kunnen zij bovendien alle informatie zelfstandig opzoeken en vaak sneller dan hun ouders en leraren. Zelfsturing wordt de generatie Z spelend met hun internetgames bijna letterlijk met de paplepel ingegoten.

Voorgaande generaties hebben zo jong en zo massaal nog niet eerder ervaren dat het nemen van eigen verantwoordelijkheid er toe doet. Want bij de traditionele bordspelen zoals Monopoly of bij de gangbare teamsporten speelde voor het behalen van de overwinning, behalve de eigen inzet, ook geluk, toeval of samenwerking een rol. Zo niet bij de internetgames. Wat verwachten deze zelfsturende kids nog van een manager?

Aansturing door internet
Trends van dit moment geven de richting al aan. Met de opkomst van internetbankieren, digitale fotografie en het online boeken van vakantiereizen zijn wij zelfsturende klanten geworden. En zelfsturende klanten zijn op het werk zelfsturende medewerkers. Het Nieuwe Werken illustreert de opkomst van de zelfsturende medewerker. 24 Uur per dag regelen mensen inmiddels online hun zaken zelf. Zelfsturing treedt ook op in onderwijs en gezondheidszorg. Op You Tube staan filmpjes met toegankelijk en gratis onderwijs in schoolvakken zoals rekenen, wiskunde, geschiedenis. De leerplicht staat het nog niet toe maar waarom klassikaal onderwijs volgen als het lestempo wordt bepaald door de docent en het gemiddelde niveau van de leerlingen?

Behalve scholieren worden ook patiënten zelfsturend. Medische zorg kan zonder verwijsbriefje van de huisarts en zonder tussenkomst van een baliemedewerker in het ziekenhuis online worden aangeboden door de allerbeste medische specialist ter wereld.

En de blauwe envelop van de belastingdienst op de deurmat verandert in een digitale aanslag.

Wij nemen als klant, scholier, patiënt, als burger en als medewerker steeds meer zelf de regie in handen.

Het digitale verkeer heeft overigens ook tot gevolg dat hele branches van dienstverlening verdwijnen. Er zijn al minder postboden bijvoorbeeld. De importantie van het openbaar vervoer neemt af want je hoeft je huis niet meer uit. Dus bouwen vervoersmaatschappijen het streekvervoer af. En komt de bezorgdienst van AH met de digitaal bestelde boodschappen aan je deur.

Het verdwijnen van fysieke dienstverleners, zoals postbode, bankmedewerker en reisadviseur versterken op hun beurt de zelfsturing. De turbulentie bij de vakbonden illustreert dat het concept van collectieve cao-afspraken de houdbaarheidsdatum is gepasseerd. Zo willen de huidige jonge werknemers zelf hun pensioenfonds uitkiezen. En veel kenniswerkers willen na hun 65ste door werken. Het leger Zelfstandige Zonder Personeel groeit gestaag en de ZZP-er heet inmiddels ZP-er, afkorting van Zelfstandige Professional. De toenemende individualisering en zelfsturing klinkt door in deze nieuwe afkorting en past perfect in de nieuwe tijdgeest. Voor een hypotheek is een vaste aanstelling bij een werkgever weliswaar nu nog voorwaarde, maar de toename van het aantal contractwerkers is zo immens, dat banken er over denken deze voorwaarde te laten vervallen.

De klant stuurt aan
Net zoals de vele postkantoren uit het straatbeeld zijn verdwenen en het aantal postboden afneemt, lijkt het er op dat de manager als regisseur van het werk overbodig wordt.

In plaats van de manager stuurt de klant het proces aan. In internationale klantgerichte concerns wordt het gedrag van medewerkers al in veel opzichten gestuurd door de klantwens. En voor de generatie Z zal de klant waarschijnlijk uitsluitend leading zijn. Want het vermogen tot zelfsturing is voor de kids van Google en Games groter dan ooit tevoren omdat zij al jong hebben geleerd om de consequenties van hun handelen te overzien. Zij zullen vertrouwen op hun eigen oordeel en zich niet afhankelijk opstellen. Daarom zal naar verwachting voor de generatie Z de klantwens het enige oriëntatiepunt zijn voor bepaling van projectdoel, planning, motivatie, communicatie en zingeving.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Ed Hemdmans
Leuke voorspelling. Ik moet het nog zien. Google en internet bieden misschien zelfstandigheid en het persoonlijke netwerk biedt ook toegang tot informatie. Alleen is de vraag steeds of het de juiste is en ook kwalitatief goed.
vincent
"....behalve de eigen inzet, ook geluk, toeval of samenwerking een rol. Zo niet bij de internetgames..."

Geen toeval in (internet)games???

Blijkbaar heb je dus nog nooit gespeeld, zonder de toevalsgenerator zouden de games niet spanned zijn en dus ook niet gespeeld worden....
en dan nog iets deze games zijn inprincipe eerlijk, ieder heeft de zelfde kans (zolang je je duimen en ogen goed gecoordineerd krijgt).
Dat is in het echt leven niet zo.... het leven is niet eerlijk (en mensen ook niet altijd) dat zal een stevige teleurstelling zijn voor deze generatie....

....en een cultuur van het ZELF.... Nee het wordt steeds meer een cultuur van het "IK"
en dus zijn managers (helaas) waarschijnlijk meer dan ooit nodig... om de energie de kanaliseren....

de klant stuurt aan??? ik geloof er niks van....
je gaat er dan van uit dat de klant weet wat ie wil.... ook dat valt nog al eens tegen

...maar ja het zijn nog maar 8 jaar dan weten we het zeker....
Pierre Mellegers
Ha Helmi,

ik zie dit ook helemaal voor me, wat je schrijft, sterker nog ik zie het nu al gebeuren. Net zoals vele voorspellingen hanteert onze generatie een causaal model en redeneren we naar de toekomst als ware het een optelsom van gebeurtenissen en ontwikkelingen. Als ik om me heen kijk, dan zie ik jonge mensen al op een systemische, integratieve wijze naar hun omgeving kijken en relateren dit aan zichzelf: 'Ik en de wereld'. Zelfsturing is daar onlosmakelijk aan verbonden.

Groet, Pierre

Meer over ICT & Internet