Channels

Inleiding

Organisaties richten zich in toenemende mate op hun core business. Om deze core business te ontwikkelen zijn allerlei projecten noodzakelijk. Voor vele projecten zoekt men ervaren, flexibele mensen. Er zijn diverse opties om aan deze mensen te komen, zoals het contracteren van een adviesbureau, het inschakelen van een detacheringbureau of het aantrekken van een freelancer. Deze laatste dienstenaanbieder voorziet de laatste jaren steeds meer in de groeiende behoefte aan ervaren, flexibele specialisten.

Lees ook:

De keerzijde van een flexibelere arbeidsmarkt

Synoniemen van een freelancer zijn micro-ondernemers, vrije beroepsoefenaren en zelfstandigen zonder personeel (kortweg zzp-er). Het beeld dat een freelancer alleen te vinden is binnen de journalistiek, fotografie of grafische sector is allang achterhaald. Freelancers zijn tegenwoordig in bijna alle sectoren te vinden. Maar waarom zou een organisatie voor een freelancer kiezen in plaats van een befaamd adviesbureau?
Een freelancer kent:

  • geen grote overheadkosten
  • geen bureaucratie en reageert daardoor snel op veranderingen in de markt
  • grote betrokkenheid door zijn resultaatverplichting

Acquisitie

Veel genoemde motieven van werkgevers om een freelancer in te huren; meer kennis binnenhalen, frisse zienswijze van buitenaf en bovenal flexibiliteit. Het grootste probleem voor veel bedrijven is echter de vindbaarheid van de freelancers. Een freelancer kan het zich niet permitteren om naamsbekendheid te krijgen door middel van een grootschalige marketingcampagne. Zodoende is het voor bedrijven moeilijk deze zelfstandige specialisten te traceren en te contracteren.

Veel freelancers gebruiken hun netwerk om acquisitie te verrichten. Freelancers die nieuwe klanten willen werven moeten meer middelen inzetten. Zij sluiten zich bijvoorbeeld aan bij bestaande netwerken zoals de Rotary of de Jonge Ondernemers Kring. Om zichzelf meer publiciteit te geven organiseren sommige freelancers een congres of lezing, of schrijven zij artikelen in vakbladen. In de praktijk maken de freelancers de meeste contacten via hun eigen website, mailing of telefoon. Het netwerken en het inzetten van communicatiemiddelen is een tijdrovende bezigheid. Deze tijdsbesteding reduceert het aantal declarabele uren van de freelancer.

Bij het gebruik van de hiervoor genoemde communicatiemiddelen blijft het voor de vragende partij moeilijk de juiste freelancer op het juiste tijdstip te verkrijgen. Stel een projectleider heeft op korte termijn een marketingadviseur nodig. Hoe vindt de projectleider op het internet alle websites van alle freelance marketingdeskundigen? Zoekmachines blijken ook niet de gids te zijn die de gebruiker door de internetjungle leidt. Ten tweede mag de projectleider drie maanden geleden wel een mailing van een freelance marketingdeskundige hebben ontvangen, maar waar is die mailing gebleven? De telefoon als communicatiemiddel voor een freelancer heeft ook een nadeel. Zo heeft een marketingdeskundige twee maanden geleden de betreffende projectleider opgebeld, deze laatste had op dat moment geen enkele behoefte aan marketingadvies en heeft de dienstenaanbieder afgewimpeld. Deze voorbeelden laten zien dat indien de freelance marketingdeskundige niet deel uitmaakt van het netwerk van de projectleider, dat deze laatste gebruik zal maken van alternatieven. Daarbij kan hij eenvoudig een bedrijvengids openslaan en een scala aan detacheringsbureaus of adviesbureaus benaderen.

Internet-intermediairs

Enkele intermediairs zijn inmiddels opgestaan om beide partijen van dienst te kunnen zijn. Internet is daarbij het medium bij uitstek om vraag en aanbod bij elkaar te brengen.

Het principe is eenvoudig. De freelancer die zijn diensten beschikbaar stelt plaatst een CV in de CV database. Daarnaast kan een organisatie die behoefte heeft aan een freelancer dit kenbaar maken door een projectomschrijving of een vacature te plaatsen in de vacature database.

Op de reguliere banenmarkt bestaan deze diensten al geruime tijd; aanbieders als Intermediair, Job News en Monsterboard hebben gigantische databases met CVs en vacatures. Uit de arbeidsmarktanalyse van Intermediair (januari 2000) blijkt het aantal vacatures op internet drastisch te zijn gegroeid. Deze groei is ten koste gegaan van de vacatureplaatsing in de dagbladen. De langere plaatsingstermijn van een vacature wordt als groot voordeel gezien. Een krant ligt immers de volgende dag al bij het oud papier. Banenzoekers daarentegen ervaren het medium internet als tijdbesparend. Men hoeft niet meer brief en CV uit te printen en te posten. Het CV is in een handomdraai per e-mail verstuurd. Het medium internet is dus ideaal voor de zogenaamde “jobhoppers”.

Op het gebied van het freelancen staat deze ontwikkeling in de kinderschoenen, echter ook daar zijn aanbieders actief. Neem bijvoorbeeld een bedrijf als Expolan. Dit bedrijf biedt een web site waar een freelancer gratis zijn of haar CV kan plaatsen. Tevens kunnen de zelfstandige specialisten zoeken in een database met vacatures en projecten. Organisaties maken kosteloos gebruik van deze CV database. Daarnaast kan een organisatie haar behoefte aan freelancers bekend maken met behulp van de plaatsing van één of meerdere vacatures en/of projecten.

Andere freelancebemiddelaars die hun diensten via internet aanbieden zijn Freelance Magazine en Roode Maintenance Contracting. De eerste biedt CVs van freelancers aan en heeft een samenwerkingsverband met Jobnews. De laatste berekent ook tarieven voor de freelancer die zijn of haar informatie op de site plaatst. Freelancer.nu heeft eveneens een CV aanbod van freelancers, echter een organisatie kan hier geen project omschrijven of een vacature plaatsen.

Met behulp van de vacaturesites ontstaan marktplaatsen waar op elk willekeurig moment van de dag (óf nacht) mensen hun volgende carrierestap kunnen zetten en waar freelancers hun acquisitie plegen. Organisaties krijgen door deze marktplaatsen een veel transparanter beeld van het reguliere personeelsaanbod. Enkele van deze virtuele marktplaatsen*) maken het voor bijvoorbeeld een projectmanager toegankelijker om een freelancer te contracteren en daarmee de deadlines te halen. Daarbij hoeft de projectmanager niet zijn hele netwerk te raadplegen, maar kan op het internet rechtstreeks op zijn doel afgaan.

Kwaliteit

Een voorkomend probleem bij veel intermediairs is de kwaliteit van de aangeboden CVs. Een kandidaat die de CV online kan invullen, hoeft deze taak niet altijd serieus te nemen. De recruiter die vervolgens gebruik maakt van een CV-bestand krijgt daardoor veel CVs van lage kwaliteit. Enkele intermediairs hebben dit ondervangen door de kandidaat een aantal hindernissen te laten nemen. Een gemotiveerde kandidaat zal deze nemen, de niet-serieuze kandidaat haakt af. Een gebruikelijke hindernis is een inlogscherm waar een kandidaat zich dient aan te melden. Daarnaast worden binnen het CV-invoergedeelte enkele invoervelden verplicht gesteld. De bemiddelaar die zijn CV database op orde heeft moet vervolgens zijn kandidaten motiveren om het CV actueel te houden. Op deze manier kan het digitale CV concureren met het CV op schrift. Menig archiefkast op een willekeurige P&O afdeling puilt uit van de CVs. De helft van deze CVs is qua inhoud al niet meer up to date.

Intermediairs die de bovenstaande elementen niet gebruiken hebben te maken met vervuiling van hun databestand. Menig recruiter of projectmanager zal dan snel een deur verder kijken.

Intermediair
Job News
Monsterboard
Expolan
Freelance Magazine
Roode Maintenance Contracting
Freelancer.nu

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

In het artikel over Free-lancen via het internet-netwerk wordt een belangrijke speler vergeten: http://www.flexmanager.nl.
Hier kunnen zowel CV’s alsook Opdrachten kostenloos geplaatst worden.

Geachte heer, mevrouw,

Uitstekend artikel. Stilaan wordt internet het platform dat freelancers uit de schaduw haalt. Tal van vroegere en huidige mogelijkheden die naast mekaar bestaan, zoals telefoonsecretariaat, fax, gsm, internet, e-mail, sms, bieper, telecopier voor data, beeld, elektronische agenda, enz., kunnen nu samen een ondersteuning vormen. Vanuit het Vlaams Pers centrum, een vereniging die in 1986 door en voor journalisten werd opgericht, zijn er al sinds 95 plannen om vooral freelancers beter te helpen functioneren. Naast de socio-economische factoren, is er nu de communicatie via internet. Een webstek alleen is niet genoeg. Vanuit mijn huidige rol in de Stichting Wetenschapsinformatie – Science Press Projects Foundation probeer ik mensen en organisaties te vinden en samen te brengen rond dit gebruik van internet.

Intussen gegroet en tot kijk,

(*) Jean-Pierre Dubois
beroeps- en wetenschapsjournalist
gedelegeerd bestuurder
Stichting Wetenschapsinformatie – Science Press vzw
(gericht op publiek, op wetenschappers en op media)
[email protected]
URL: nieuwe webstek nog dit najaar.

Nergens vind je een overzicht van bedrijven die “thuiswerk” aanbieden. Gouden Gids heeft geen rubriek en de vacature-aanbieders op de vele websites ook niet. Er is geen concrete informatie hierover. Wat je wel vindt zijn scripties/boeken/adviezen etc. wat ze (met name telewerk) betekent, wat het inhoudt maar naar wie je in godsnaam een (open) sollicitatie kunt sturen is niet bekend. thuiswerkpagina.nl staat vol oplichters en de andere websites geven slechts info. EROVER. C’est tout! Voor alle duidelijkheid ik heb het over vanuit je eigen huis, achter je eigen PC werken. Thuiswerken. U zou het zelf eens moeten proberen om te zien hoe frustrerend het is dat er gewoon GEEN concrete info. is.
Uit nood heb ik de KVK in mijn woonplaats benadert, er was een meneer die mij 1 adres wist te geven. Ik wou dat er wat minder over gepraat werd, kom maar eens over de brug met bedrijven die inderdaad thuiswerkers nodig hebben zou ik zo zeggen. Al was het enveloppen dichtplakken, nergens vind je een overzicht van bedrijven!

Mvg,
Melany

x
x