Drie tips om een goed leider te blijven

Nieuwe uitdagingen vereisen nieuwe manier van leidinggeven. De manager van morgen legt de nadruk op samenwerking en spreidt zijn leiderschap over de gehele organisatie. Die samenwerking is dan gebaseerd op het bouwen en verbeteren van relaties en participatief management.

84 procent van de managers denkt dat de definitie van leiderschap in de laatste vijf jaar op deze wijze is gewijzigd. De wijziging is het gevolg van een aantal nieuwe elementen: 93 procent van de respondenten vindt dat de uitdagingen waarmee bedrijven tegenwoordig worden geconfronteerd een grotere strategisch impact hebben dan vroeger en dat ze meer vereisen dan individuele leiderskwaliteiten.

Drie manieren om u voor te bereiden:

1. Wees een leiderschapsarchitect
Zet een beloningssysteem op dat rekening houdt met individuele en groepsprestaties, samenwerking, innovatie en langetermijndenken. Voorbeeld is Google, dat zijn werknemers laat functioneren binnen de 70-20-10-regel, waarbij 70 procent van hun tijd wordt besteed aan kerntaken, twintig procent aan gerelateerde taken en nog eens tien procent aan innovatieve activiteiten. De erkenning van innovatie als kernactiviteit heeft Google geen windeieren gelegd.

2. Wees een voorbeeld van positieve ongehoorzaamheid
De wereld heeft behoefte aan leiders die regels breken, relaties bouwen en positieve resultaten boeken; leiders die zich boven de algemeen aanvaarde organisationele normen plaatsen en toch succes boeken. Shawn Fanning, de oprichter van Napster, veranderde de platenindustrie in een digitale industrie. Hoewel hij werd uitgespuwd ligt hij toch aan de basis van iTunes en andere soortgelijke, succesvolle initiatieven.

3. Vorm uw uitdagingen om tot leerprojecten
Op de website companycommand.com debatteren voormalige en huidige militaire bevelhebbers over hoe men gevechtseenheden best kan opleiden en leiden. 7.000 leden delen er hun ervaringen en leren er van andermans kennis en bestaande uitdagingen. Deze vorm van actief leren leidt naast resultaten ook tot een sterk groepsgevoel.

Het tijdperk van de heldhaftige leider met de baanbrekende speech is voorbij. Leiders van vandaag maken ruimte voor andere mensen, opdat die kunnen innoveren, grenzen kunnen verleggen en de onderneming kunnen klaarmaken voor de complexe uitdagingen van morgen.

Leiderschap moet zich ook richten op processen en operaties
Naast goed leiderschap heeft een onderneming goed gedefinieerde en door de medewerkers begrepen managementprocessen nodig. Zulke processen bieden medewerkers inzicht in hoe hun individuele inspanningen bijdragen aan de bredere doelstellingen van afdeling, divisie en de gehele organisatie.

Voor een goede performance moeten processen niet alleen de essentiële componenten van een organisatie met elkaar verbinden, maar ze ook synchroniseren in termen van beweging en timing. In de praktijk gaat er echter onevenredig veel aandacht naar de meer glamoureuze aspecten van een bedrijfsvoering: het werven van executives, het acquireren van business en merken en een goede media-exposure. Veel leidinggevenden zien zaken als operaties en processen dan ook eerder als een zaak van de hr-afdeling of de lijn en onderkennen het gevaar niet van `laks` leiderschap.

Een effectief leiderschapsproces kan zowel de cultuur als het `ritme` van een onderneming op verschillende manieren beïnvloeden. Dit geschiedt door wekelijkse meetings om het momentum van de bedrijfsvoering te borgen, het stellen van kwartaalprioriteiten waarmee de voortgang van processen gemonitord wordt, performance assessments en het consequent blijven communiceren van de corporate visie.

Gerelateerd artikel:
Innoveren is mensenwerk

Hans Weijmer
Innovatie is een proces waarbij de factor gedrag een bepalende rol speelt. Dat komt door het belang van samenwerking en communicatie, leiderschap en organisatiecultuur.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: Managers Online)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>