Channels

Ik krijg allergische reacties als ik een spreker ter afsluiting hoor zeggen: “Ik ben blij dat ik mijn verhaal kwijt kan; bedankt voor uw aandacht.” Zo’n presentatie en een afronding met een dergelijke strekking zijn zeer mager! Vooral in deze tijd van informatieovervloed en de strijd om de aandacht, heb je maar één kans om een goede indruk te maken en je doelen te bereiken! Soms ‘onderga’ ik presentaties waarbij ik word overstelpt door PowerPoint sheets. De ene dia na de andere rolt over het scherm, afgewisseld door grappige YouTube films. Maar na afloop vraag ik mij af wat ik heb moeten meenemen uit deze presentatie? Hoe moet ik me voelen? Wat wil de spreker dat ik ga doen? Wat is zijn Call to Action?

Presenteren is meer dan alleen informatie overbrengen. Als presentator is het onontbeerlijk om jouw toehoorders te overtuigen, hen in hun hart te raken en hen in beweging te brengen. Ook als jouw publiek zeer kritisch is, weerstand heeft of afwachtend is.
Het gaat dus niet alleen om informatieoverdracht. Je wilt doelen bereiken; een presentatie is resultaatgericht! Alleen je passie voor een onderwerp en je vakinhoudelijke expertise zijn daarom niet genoeg. Mensen in beweging krijgen, is onontbeerlijk om succesvol te kunnen zijn als presentator.

Bij effectieve en boeiende presentaties staan drie zaken centraal: jij als presentator, een doelgerichte inhoud, en de toehoorders in hun hart raken. In deze column deel ik graag een aantal presentatietips met jou die hierop gericht zijn. In volgende columns geef ik nog meer tips.

Lees ook:

De logica van lichaamstaal

1. Persoonlijk: overwin je plankenkoorts.
Uit onderzoek (Burnley, Cross en Spanos) blijkt dat 45% van de ondervraagden spreken in het openbaar als angst hoger noteert dan de dood. In een andere analyse (Book of Lists van Wallenchinsky, Little & Brown) plaatst 41% uit 3000 respondenten deze spreekangst als hoogste op de lijst. Kun je hieruit concluderen dat mensen liever doodgaan, dan dat zij bij hun eigen begrafenis en toespraak houden?
Detox daarom je mentale processen en emoties.
a. Mentale Detox: daag je belemmerende gedachtes uit! Welke negatieve gedachtes houden jou bezig? Zijn deze gedachtes 100% waar? Of zijn ze slechts een illusie, een gedachte die jij nu ter plekke verzint? Wat is het ergste dat je kan gebeuren?
b. Emotionele Detox: ervaar de emoties vooraf (een paar dagen van tevoren, natuurlijk), waardoor je deze kunt loslaten. Het is als het ware een heteluchtballon die je laat leeglopen.
Als je vol zit met spreekangst laat je weinig ruimte over voor overtuigingskracht.

2. Inhoud: ga efficiënt en doelgericht om met je tijd.
a. Wat wil je met je presentatie bereiken in de (beperkt) beschikbare tijd? Wat wil je dat jouw toehoorders weten, vinden, voelen en doen na jouw presentatie? Op basis van deze doelen bouw je je presentatie op.
b. Presenteren is een doelgerichte activiteit. Beoordeel je presentatie aan de hand van welke informatie nice to know is en wat must know is.
Daarom geldt: Presenteren = Selecteren. Less = More.

3. Toehoorders: Betrek je toehoorders erbij. Engage & Inspire.
Vooral in deze tijd waar mensen elke 5 minuten kunnen kiezen uit minimaal 50 presentaties, fysiek (offline) en online (webinars), is het noodzakelijk om je toehoorders te betrekken bij en te boeien met jouw verhaal.
a. Kies een vorm waarbij zij zich speciaal voelen, door hen persoonlijk welkom te heten of hen persoonlijk te bedanken dat zij ondanks hun drukke agenda hebben gekozen voor jouw presentatie.
b. Sluit aan bij hun state of mind: wat zijn jouw uitdagingen als (sales)manager in deze uitdagende tijden?
c. Betrek hen erbij door uitnodigende vragen te stellen: “Wie weet wat de drie belangrijkste zaken zijn bij het boeiend presenteren voor groepen?”

ArrayIk hoor graag jouw reacties of vragen! Ik help je met veel plezier om boeiender en effectiever te presenteren.

Ik ben lid van het Management Site netwerk en publiceer vaker Columns

Kennisbank onderwerpen:

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Goed artikel met duidelijke tips! Wees jezelf, vertel een toepasselijk verhaal van wat jij hebt meegemaakt of ervaren. Vertel iets van jou!

Ik ben er helemaal voorstander van om verhalen te vertellen alleen lukt dat niet bij elke presentatie. Wanneer je op een congres presenteert dan vertel je best verhalen, wanneer je voor een directie comite spreekt dan gaat het over facts & figures. Je kan wel een voorbeeld geven of een vergelijking maken (wat ook onder verhalen valt) maar facts & figures wegen wel door.

Wat ik elke spreker aanraad is om de meest populaire TED filmpjes te bekijken op ted.com. Dit zijn meestal ervaren sprekers waar je heel veel kan van leren. Het is vooral de moeite om de filmpjes ook zonder volume te bekijken. Dan ben je genoodzaakt om te focussen op de lichaamstaal want daar gaat het vaak fout bij onervaren sprekers. Je kan wel zeggen ‘wees jezelf’ alleen is het voor veel sprekers net lastig om te weten hoe ze nu hun natuurlijke zelf zijn wanneer al die ogen op hen gericht zijn.

Ervaren sprekers zijn vaak net zo zenuwachtig als onervaren sprekers. Het verschil is vooral hoe ze ermee omgaan en wat ze met hun lichaam tonen ongeacht hun gevoel. Een filmpje die ik in dat opzicht iedereen aanraad is Amy Cuddy die spreekt over body language op TED…

x
x