Waarom een presentatietraining meestal geen nut heeft

Columns

Wel eens een presentatietraining meegemaakt? Dan herken je de volgende situatie waarschijnlijk. Je kunt leuk praten en schrijven, maar presenteren is een heel ander verhaal. Alleen al de gedachte aan publiek geeft je stress. Dus ga je hup: op een drafje naar je leidinggevende. Je vraagt en krijgt een presentatietraining. Lekker proactief. En voor je het weet bivakkeer je drie dagen met een groep onzekere professionals en een vlotte trainer in een luxe conferentieoord. Tussen de kopjes koffie door laat je jouw presentatie aan de groep zien. Na afloop valt het stil en knikken je collega-deelnemers je bemoedigend toe.

Dan zeggen ze dingen als dat je ‘de mensen meer moet aankijken’, ‘wat rustiger moet bewegen’ en ‘meer punten moet zetten’. De trainer maakt het rondje af met de opmerking dat je ‘best wat meer plezier mag uitstralen’. Tijdens het bekijken van de video zie je het zelf ook: ze hebben helemaal gelijk. Wat een duffe presentatie! Het moet anders, helemaal anders.

Gelukkig is de training nog niet voorbij en neem je je voor om al deze punten te verwerken in je volgende presentatie. Maar hier gaat het mis. Want hoe hard je ook je best doet, het lukt je maar niet om de tips te verwerken. Want hoe doe je dat eigenlijk, enthousiasme uitstralen? Moet je dan lachen? Heel veel bewegen? Of misschien toch wat harder praten? En hoe zorg je dat je tegelijkertijd wat meer punten zet? Maar goed, je weet nu wel wat er aan de hand is. En door veel oefenen zal het op den duur heus wel beter worden. Waarschijnlijk is dat ook wel zo. Meters maken is immers een beproefd recept voor vooruitgang. Maar goed beschouwd is het netto resultaat van de training wel wat karig.
De reden dat dit soort sessies vaak weinig opleveren komt door de werking van onze hersenen. Een presentatietraining doet namelijk een beroep doet op totaal andere vaardigheden dan een cursus boekhouden.

Verschillende soorten geheugen
Vraag een gemiddelde Nederlander uit te leggen hoe ze ooit hebben leren fietsen en je krijgt een wazige blik. Ooit hebben hun ouders de zijwieltjes van ons fietsje geschroefd, en na veel vallen en weer opstaan, konden ze fietsen. Geen idee hoe ze dat precies aangepakt hebben. De reden dat we geen heldere bewuste ideeën over hoe we fietsen hebben, is dat het opgeslagen zit in ons procedurele geheugen. Het procedurele geheugen is dat gedeelte van onze herinnering waarin we onze vaardigheden opgeslagen hebben, onze ‘skills’. Lopen, thee drinken, communiceren: allemaal vaardigheden die voornamelijk via automatische processen verlopen. Zodra we deze automatische processen via ons bewustzijn proberen aan te sturen ontstaat er een probleem. Probeer maar eens bewust een slokje water door te slikken. Waarschijnlijk kost je dit meer moeite dan als je er niet over nadenkt. Bewegingswetenschappers noemen dit ook wel ‘explicit monitoring’ oftewel ‘verlamming door overanalyse’.

Presenteren en het onderbewuste
Bij het presenteren kun je eigenlijk twee belangrijke onderdelen onderscheiden. Het eerste, niet te onderschatten deel is de voorbereiding. Hoe bouw ik mijn presentatie op, welke voorbeelden geef ik, welke slides laat ik zien. Dit deel van de presentatie kan prima door middel van aanwijzingen aangeleerd worden. Daarnaast blijft er een flink deel van het presenteren over dat plaats vindt via ons procedureel geheugen. Praten, lopen, communiceren, allemaal automatische processen. Op het moment dat je hier bewuste aanwijzingen op krijgt betekent dat vaak zand in de machine. Net zoals het slikken moeilijker wordt zodra je erover nadenkt, wordt communiceren met mensen moeilijker zodra je erover nadenkt. En precies dat is wat een trainer tijdens een presentatietraining doet: ‘ga ’s recht staan’, ‘kijk de mensen aan’, ‘praat eens wat duidelijker’.

Maar, hoor ik je denken, als ik het niet van de aanwijzingen moet hebben, hoe leer ik dan presenteren? Het probleem ligt verrassend genoeg bij de vraagstelling. De meeste mensen verstaan namelijk iets verkeerds onder ‘presenteren’. Ze denken dat ze moeten leren performen of toneelspelen. Ik verklap je een geheim; dat leer je niet in twee dagen. Als je wilt leren toneelspelen dan zijn daar intensieve vierjarige opleidingen voor waar je leert je stem, je lijf, je expressie te controleren. In een tweedaagse cursus kun je vooral leren hoe je zoveel mogelijk samenvalt met jezelf tijdens het presenteren.

De meeste hoogopgeleide professionals zijn prima in staat om met mensen te praten, enthousiasmerend te communiceren en hun verhaal over de bühne te brengen. Totdat ze op een podium staan…. Dan schieten ze in een kramp en proberen ze ‘goed over te komen’. Een goede trainer is in staat om de deelnemers zoveel mogelijk samen te laten vallen met hun leuke zelf. Niet door ze uit te leggen hoe ze moeten communiceren, dat kunnen ze namelijk al. Maar door ze de tools te geven om hun automatische processen ruim baan te geven.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Sylvie Verleye
Dag Farah, ik ga akkoord met dit inzicht in zoverre dat je via een opleiding presenteren niet kan verwachten dat je een topspreker zal worden. Wat ik als presentatie coach echter wel ervaar is dat het ontzettend veel nut heeft voor sprekers omdat ze inzicht krijgen in een aantal processen.

De meeste sprekers denken van zichzelf dat ze het voor een groep ontzettend slecht doen omdat ze ervan uitgaan dat het publiek alle zenuwen kan zien die zij ervaren en dat klopt helemaal niet. Hoe vaak heb ik al sprekers horen getuigen dat ze stonden te beven van de zenuwen terwijl het publiek net als feedback geeft dat ze een heel rustige spreker zagen.

Ik vind het zelf ontzettend belangrijk om hen dat vertrouwen te geven en tegelijkertijd een inzicht te geven wat sprekers typisch fout doen. Je ervaart vaak voor je het podium op moet al die typische angst symptomen en wat onervaren sprekers dan typisch doen is die symptomen in de verf zetten. Ze staan ver, ze maken zichzelf letterlijk klein met hun armen en benen, ze ontwijken oogcontact,... Ik heb al vaak gemerkt dat dit besef en vooral weten hoe ze dan bewuster voor het publiek staan echt wel helpt.

Dus ik blijf voorstander van de presentatie opleidingen en al helemaal als er een opvolging voorzien is!
Jerre
Hoi Farah (en Sylvie),

Ik denk dat Farah ook zeker bedoelt dat een opleiding nuttig kan zijn, maar dat de focus minder moet liggen op 'het leren van trucjes' en meer op een stuk bewustwording. Bewustwording dat het geen performance is, bewustwording dat het een gesprek is en bewustwording dat er helemaal geen reden is om zenuwachtig te zijn!

Farah - mooi artikel. Ik sluit me grotendeels bij je aan. Aanvullend zou ik willen zeggen dat er enkele vaardigheden, trucjes of theorieën zijn die handig zijn om als spreker bij (of achter?) de hand te hebben. Bijvoorbeeld 'weten' hoe je een goede vraag stelt aan je publiek en reactie kan ontlokken.

Vriendelijke groet,

Jerre Maas
Rutger Mollee
Dag Farah,

Spannende blog!
Met plezier gelezen.

Hoe kijk jij vanuit je stelling naar de TEDtalk van Amy Cuddy.
Deze sociaal psycholoog stelt dat 'krachtposes', een houding van zelfvertrouwen, zelfs wanneer wij ons onzeker voelen het testosteron- en cortisolniveaus in de hersenen kan beïnvloeden, en daarmee misschien zelfs impact hebben op onze kans op succesvol presenteren.

Niet langer dus "Fake it till you make it", maar "Fake it till you become it".
En dat alles aangeleerd door zo'n vlotte presentatiecoach in een luxe conferentieoord :-)

Hartelijke groet,

Rutger Mollee

http://www.ted.com/talks/amy_cuddy_your_body_language_shapes_who_you_are.html?utm_medium=on.ted.com-static&awesm=on.ted.com_Cuddy&utm_campaign=&utm_content=awesm-publisher&utm_source=direct-on.ted.com
Farah Nobbe
Dag Rutger,

Ja leuk praatje van Amy Cuddy! Ik ken haar onderzoek. En natuuurlijk zijn binnenwereld en buitenkant onlosmakelijk aan elkaar gekoppeld. Dus als je aan de binnenkant verandert, gaat de buitenkant vanzelf mee en andersom.
Maar wij geloven binnen ons bedrijf toch echt in de 'van binnen naar buiten' methode. Niet omdat de 'fake it till you make it' methode niks oplevert; iedereen die zichzelf fysiek in een dominante stand zet zal iets van effect merken aan de binnenkant. Maar wij hebben de afgelopen 10 jaar gemerkt dat andersom veel sneller en doeltreffender gaat.
Dat kan overigens ook te maken hebben met het feit dat we alleen met het hogere segment werken, die hebben in het algemeen al allerlei competenties en succes-ervaringen waar ze makkelijk aan kunnen refereren.

Groet,
Farah Nobbe

p.s. Iets heel anders: vind je het niet hoogst fascinerend dat Amy Cuddy, een expert op het gebied van non-verbale communicatie, gebotoxd is en een lok over 1 oog draagt? Of zoek ik daar dan te veel achter?
Hans 's-Gravesande
Beste Farah,

Je verhaal komt overtuigend over en toch mis ik wat. Zelf heb ik nogal eens moeten presenteren, nou ja, een boodschap aan een groter publiek overbrengen... Dat ging allemaal zo'n beetje vanzelf en de enige kritiek die ik kreeg was van mijn vrouw (als ze er toevallig bij aanwezig was). Haar geijkte opmerking was: je moet langzamer praten. Gaandeweg ben ik dat ook gaan doen, al moest ik me daar wel steeds van bewust blijven.

Maar onlangs hoorde ik op Radio 4 enkele musici met enthousiasme praten over een actrice die hen het een en ander had bijgebracht. Hoe kom je op? Ben je zichtbaar voor je publiek? Je bent als musicus ongetwijfeld geconcentreerd op je uitvoering, maar betreed je dan met sombere blik, hoofd naar beneden gericht, het podium? Dat soort dingen kun je toch echt wel bewust leren hanteren. Mooi spelen is niet het enige: je moet ook goed overkomen. Die musici bepleitten het inschakelen van een acteur/actrice bij de opleiding van jonge uitvoerende kunstenaars. Ik denk dat dat waardevol is. Een volledige theateropleiding is natuurlijk weer het andere uiterste...

Kortom, zoiets moet je toch wel in een cursus meenemen, denk ik. En thuis oefenen met je partner als toeschouwer kan meerwaarde opleveren. Die kent je sterke en zwakke kanten Als hij of zij na verloop van tijd zegt dat je inmiddels een beetje veranderd bent is er al veel gewonnen.

Stichting Internationaal Onderwijs
Hans 's-Gravesande
(secretaris)
Ellen Rooda
''Een goede trainer is in staat om de deelnemers zoveel mogelijk samen te laten vallen met hun leuke zelf. Niet door ze uit te leggen hoe ze moeten communiceren, dat kunnen ze namelijk al. Maar door ze de tools te geven om hun automatische processen ruim baan te geven.'' Weten jullie waar ik zo'n trainer vind??
Ronald Armbrust
Hallo Ellen,
Hier een paar namen die passen bij wat je zoekt:

Agnes Bergmeijer, omgeving Nijmegen, agnesbergmeijer@gmail.com
Mieke Coupé, omgeving Rotterdam, mcoupe@xs4all.nl
Carolien Zimmerman, omgeving Utrecht, carolienzimm@gmail.com
en ikzelf ;-) omgeving Nijmegen, ronaldarmbrust@gmail.com

Misschien zit er wat bij voor je, allemaal stuk voor stuk zeer waardevol en geen 'trucjes' aanleren. Of beter nog, hopelijk ben je al iemand tegen gekomen en heb je een verdere stap kunnen zetten.
Dafne Westerhof
Dag Ellen, dan moet je mij hebben. Jort Kelder zegt: 'Dafne Westerhof is een uitstekende communicatietrainer.' En dat kan ik wel beamen :-) Hartelijke groet! Dafne Westerhof, presentatie-regisseur, Amsterdam/Amstelveen

Meer over Presentatie