Channels

Ooit, ca 2500 jaar geleden, verzocht Dawa Sangpo, koning van het koninkrijk Shambhala in de Himalaya, de Boeddha om spirituele leiding. Hij wilde graag verlichting bereiken, maar vond dat hij als wereldlijk heerser de verantwoordelijkheid voor zijn volk niet kon opgeven. Boeddha verzekerde hem echter dat hij absoluut geen asceet of monnik hoefde te worden om verlichting te bereiken. Door sakyong te worden – aardebeschermer – zou hij zijn vele wereldse verantwoordelijkheden kunnen combineren met het spirituele pad.

Als aardebeschermer zou het Dawa Sangpo’s opdracht zijn om hemel en aarde in evenwicht te brengen.

Hiermee bedoelde de Boeddha dat hij de harde feiten van het bestaan (aarde) met wijsheid (hemel) zou moeten zien te vermengen. Dit zou het elixer zijn voor wereldlijk en spiritueel succes.
Verder zou Dawa Sangpo zekerheid moeten ontwikkelen over de onvernietigbare fundamentele goedheid van alles en iedereen om hem heen. Hierdoor zou hij op verlichte wijze kunnen heersen.

Dawa Sangpo ontwikkelde zekerheid over de visie van fundamentele goedheid.

Lees ook:

Leidinggeven: de lessen van Winnetou

Hij ging actief uitdragen dat er fundamentele menselijke wijsheid bestaat die een bijdrage kan leveren aan het oplossen van de problemen van de wereld. Zijn visie inspireerde mensen – en veranderde zijn koninkrijk. De inwoners van Shambhala begonnen meditatie te beoefenen en werden volgelingen van het boeddhistische pad van zorg voor alle wezens. Hieruit ontstond een verlichte samenleving, geleid door maar liefst zeven verlichte koningen (Dharmaraja’s) op rij.

Nu is het zo, dat iedereen sakyong kan worden en ‘auspicious coincidence’ kan veroorzaken.

Daartoe zijn er binnen de Shambhalatraditie, die nog steeds bestaat, leiderschapsprincipes geformuleerd: The six ways of ruling. De eerste drie principes van heersen zijn met wijsheid verbonden: welwillend, waarachtig en oprecht zijn. Deze leiden tot rechtvaardigheid. Deze hemelse principes dienen aan de basis van de aardse principes van heersen te liggen: onbevreesd, vindingrijk en verheugd zijn. Deze laatste leiden tot rijkdom en macht. Heeft de leider de hemelse principes (1-3) niet verankerd binnen zijn systeem, dan zullen de aardse principes van leiderschap (4-6), leiden tot hebzucht en agressie.

Als we naar de wereld van vandaag kijken, kunnen we niet ontkennen dat deze zucht onder extreme hebzucht en agressie.

ArrayDit heeft een diepgaande invloed op onze geest. Het veroorzaakt angst en twijfel, armoedementaliteit, een diep gevoel van verwarring, zelfhaat, zwakte, onvermogen. Een wijs leider onderkent dit ‘welwillend’ en stemt af op waar mensen zijn. Hij of zij ziet dat mensen – medewerkers – vandaag de dag enorm lijden. Ze worstelen met financiële zorgen, mantelzorg, oprukkend geweld in huis, op straat, in de wereld.

Het voert te ver om alle principes hier te behandelen, maar leiderschap begint volgens de Shambhalaprincipes dus met de bereidheid af te stemmen op waar mensen zijn.

Als mensen in de modus staan van ‘give me a break’, terwijl jij de vergaderruimte binnenkomt met niets anders in je hoofd dan het bereiken van je eigen doelen, dan kun je wel uittellen dat er geen synergie gaat ontstaan. Wees dus vriendelijk en geduldig. Dat is de beste manier om zaken voor mekaar te krijgen. En wees bereid weerstanden serieus te nemen, ook al lijkt dit een enorme tijdverspilling. Doe je dit niet, dan draag je daar zelf de zure vruchten van, want mensen doen gewoon niet wat er afgesproken is en alles vertraagt. Welwillendheid daarentegen creëert een atmosfeer van gezamenlijkheid en mogelijkheden: een organisatie waarin mensen zich geïnspireerd en gezien voelen.

ArrayToch even naar jou. Hoe is het bij jou op het werk? Heb jij wel eens te maken met vertragingen binnen je organisatie?

Meer over de Shambhala visie en leiderschapsprincipes kun je lezen in:
Chögyam Trungpa, Shambhala. De Weg van de Krijger, eerste uitgave 1984, Nederlandse vertaling Servire, 1996
Sakyong Mipham, Meester over je eigen leven, eerste uitgave 2005, Nederlandse vertaling Ten Have, 2007
Chris Montone et.al. The Six Ways of Ruling. A Resource for Leaders. Shambhala Media, 2009.

Kennisbank onderwerpen:

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Dank Alexandra. Zeker waar: Het is oorspronkelijk wijs om af te stemmen op WAAR mensen zijn. #wijsheid #leiderschap #mensen

Mooie, heldere text, Alexandra.

Mooi verhaal, het doet mij denken aan het bezoek van de Amerikaans-Canadese hoogleraar Marianne Farkas, aan Nederland in december 2011.

Ik maakte toen op verzoek van het Trimbos-instituut een reportage van haar college over ‘Herstel in de psychiatrie’. Eén uitspraak van haar herinner ik mij goed: ”Om mensen echt te begrijpen moet je kilometers in hun eigen soort schoenen met ze meelopen.’

Nog wat interessante bemerkingen vind je hierover op:
http://www.schrijfwerklauriergracht.nl/bloggum/archive_201112
Vervang het woord ”cliënten” door ”medewerkers” en je hebt nog een goede aanwijzing te pakken…

Succes!
Petra H. (schrijver/journalist)

Ik vergat nog het onlangs verschenen boek ‘The Shambhala Principle’ te vermelden, eveneens geschreven door Sakyong Mipham. Een zeer toegankelijk boek over de verlichte samenleving. En gids voor persoonlijke en maatschappelijke transformatie.

Veel Shambhala-boeddistische inhoud pragmatisch verwoord. Knap!

Dank Alexandra: Een thema wat de publieke waarde dient!

Heel herkenbaar in de praktijk van gejaagdheid en systeembotsingen.
De kern voor mij in je artikel is helder Alexandra.
Wat onvriendelijkheid en ongeduld teweeg kan brengen voor Mens en Organisatie.
Het gejaagde gedrag van ‘even dit’, ‘bij wijze van spreken’,’ hop met die geit’, ‘het moet kost wat kost zo’, en de vele ongewogen aannames. Kortom geen rekening houden met de diepere behoefte aan openheid en respect voor de onderlinge afhankelijkheid. Mensen durven niks meer te zeggen. Met alle risico’s en falende resultaten vandien. Schadelast zoals uitvalkosten, nasleepkosten, contactverlies, verwarring en andere gevolgen. Mensen gaan drinken, gaan vreemd, raar doen, om niet te hoeven voelen wat ze voelen. Het lijkt misschien overdreven, maar het erge is dat het echt gebeurt.
In mijn praktijk als re-integratiecoach ( psychosociale arbeidsbelasting met hoge risico’s) kost het veel herstelinspanningen om- in tijdelijk beschermende condities- erachter te komen dat men met onvriendelijkheid en ongeduld overspoeld is, en daar zelf nog een schepje bovenop doet. . Mensen willen waardering en bemoediging en zijn ontroerend blij en dankbaar om weer vriendelijkheid en geduld te ervaren en vrijuit te kunnen spreken. Om samen een elegante en krachtige oplossing en uitweg te vinden uit iets wat door onvriendelijkheid en ongeduld ontspoort is. Naar een situatie die goed voor allen is.

Krachtige citaat Petra ”Om mensen echt te begrijpen moet je kilometers in hun eigen soort schoenen met ze meelopen.’ Om echt contact met de aarde te krijgen: De denkramen van de praktijk verbinden met de theorie.

Krachtig citaat Petra ”Om mensen echt te begrijpen moet je kilometers in hun eigen soort schoenen met ze meelopen.’ Om echt contact met de aarde te krijgen: De denkramen van de praktijk verbinden met de theorie.

Toon alle 9 reacties
x
x