Banken doof voor maatschappelijke kritiek

Columns

Ik wil even een betaling doen via email bij “mijn” bank (ABN). Een klikje op een van mijn Google favorieten brengt me op de homepage van mijn bank. Het eerste wat ik zie zijn een tweetal prominent aanwezige boodschappen in hoofdletters en boven aan de pagina:

De eerste:
HET ZZP SCHADEPAKKET
• COMPLEET PAKKET AAN VERZEKERINGEN
• PER MAAND OPZEGBAAR
• SCHERP GEPRIJSD
• VRAAG NU AAN

De tweede:
DE ONDERNEMERS INTERNET SPAARREKENING
• UW SPAARGELD 24/7 BESCHIKBAAR
• GEHEEL IN EIGEN BEHEER
• MEER WETEN?

dit alles natuurlijk in de zo kenmerkende huisstijl groene boxen.

Ik laat deze toch wel héél bijzondere teksten even op me inwerken. Beide absoluut nieuwe en baanbrekende diensten moeten wel het werk zijn van een heel nest stagieres, die geen van allen hun academisch papiertje zullen gaan halen.

Wat me opvalt is de RICHTING van de geldstroom in beide fonkelnieuwe diensten: juist, bij de bank naar binnen en niet van de bank naar buiten, richting het bedrijfsleven.
Het zou me zéér verbazen als ik morgen via de media zou vernemen dat een groot aantal ZZP/er de nacht in slaapzakken voor de deur van deze weldoener zouden doorbrengen, in de hoop als eerste van deze uitermate vernieuwende dienstpleging gebruik te kunnen mogen maken. Het begrip voor de problemen van de doelgroep SPETTERT ervan af.

Al ruim een jaar hoor ik gejammer uit het bedrijfsleven dat geen enkele bank krediet geeft voor nimporte welk goed doortimmerd plan waarbij extern kapitaal moet worden aangetrokken. Dáár ligt een knoert van een pijnpunt van een afmeting waar banken geen antwoord op blijken te kunnen verzinnen.

Is het de krakkemikkige software die speciaal voor de banken voor dit doel en tegen een mega berg geld werd ontwikkeld en toch onbetrouwbare adviezen genereert? Kunnen de employees er niet mee werken? Moeten ABN mensen zelf “ bijschokken” als een door hun geaccordeerd advies niet kan worden “teruggehaald” bij de klant? Werken de deskundigen nog wel bij de bank of zijn ze weggesaneerd? Is de marketing afdeling bij het skien in winterslaap gevallen? Wat is hier aan de hand?

Volgens de media is de meest gehoorde klacht van bedrijven dat ze bij banken geen kapitaal meer kunnen losweken voor financiering van een bedrijfsplan. Als dat zo is, waar blijven dan die advertenties voor het bedrijfsleven als “Geld nodig? Kom met je businessplan naar de ABN. Wat, heb je geen Businessplan? Toch komen, uw branche expert zal je ermee helpen”.

Maar dat zie ik niet. Wat ik wel zie, is dat elke scheet of beweging kosten genereert. Pasje? Dokken! Overmaken? Dokken!. Niets doen? Dokken! (abonnement). Papieren afschriften? Dokken! Krediet limiet veranderen? Dokken! Nieuwe rekening? Dokken!

’s Lands grootste kruidenier is niet langer AH maar de banken. En dan kan het niet uitblijven of de grootgrutter gaat weer doen wat ik onthouden heb van mijn Grootmoeder: financieren.
En het bedrijfsleven zal zelf wegen gaan zoeken voor verkrijging van de benodigde kredieten. Zoals de RABO ooit ontstaan is uit een initiatief van een aantal boeren die zich niet meer wilden laten scheren door de geldheren.

Elke scheet of oprisping kost geld bij DE bank. Stapels formulieren, duplicaten als je iets wil wijzigen, personeel dat geen onderhandelingsbevoegdheid heeft, afspraak maken om aub dankuwel even te mogen spreken, trage papiermolen etc etc. Zoeken op elk van de velden in je bankpagina kan niet, nee, nietes, nee.

Heren bankiers: wordt wakker, het is een minuut OVER twaalf. Ga eens nadenken over wat die klant nou eigenlijk van je nodig heeft en richt daar vervolgens je diensten portefeuille op in.

Jos Steynebrugh

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Albert Willem Knop
Het probleem is dat de "heren" bankiers, vooral in de VS en de UK, maar ook in NL en de rest van Europa, nog steeds in dezelfde persistente gedragspatronen zitten als voor de krisis. Dat is ze waarschijnlijk ook niet af te leren want ze zijn er op geselecteerd. Dat gedrag was het verleden suksesvol (veel aanzien, veel geld etc). Door de crisis zijn de bakens verzet. Ditzelfde gedrag wordt nu door steeds meer mensen als ongewenst en eigenlijk gewoon onacceptabel gezien. Vooral bij banken, maar ook bij sommige andere bedrijven, zijn mensen nodig met een geheel andere mind-set. Mensen kunnen hun gedrag wel iets aanpassen, maar er is nu een zodanig grote verandering nodig, dat dit alleen opgelost kan worden door het op grote schaal vervangen van de bankiers van het oude stempel door een geheel ander type mensen. Dus al die dure "toppers" er uit knikkeren en fris, degelijk verantwoordelijk en wat rustiger nieuw talent binnen halen. Het is gewoon een stukje Darwinistische evolutietheorie. Door de veranderende omstandigheden voldoen de oude eigenschappen niet meer en worden uitgeselecteerd. Andere eigenschappen passen beter bij de nieuwe omstandigheden en overleven.

Albert Willem Knop
Jos Steynebrugh
Willem,

wanhoop niet. De meeste van dit soort dinosuarussen zijn oud en het toeval wil dat ze dan ook binnenkort spontaan verkalken. Het probleem is het stevig aan de leidband houden van de nieuwe aanstormende generatie. Desnoods met het downgraden van hun bedrijfsbolide als ze toch ongewenst gedrag vertonen of met afnemen van de versierselen en opvolgend in de groot-vuil container dumpen.

Jos
Albert Willem Knop
@\Jos,

Ik wanhoop niet, maar ik ben nog niet vol vertrouwen. Er zijn tekenen die er op wijzen dat de koers verlegd wordt. De beloningen bij ABN worden gematigd, Obama uit zich in stevige bewoordingen over de banken, Nout Wellink wordt regelmatig en nu ook bij de commissie de Wit op het hakblok gelegd, Bos maakt afspraken met de banken, de UK heeft het over een bonustax etc. Dat geeft hoop. Bij de banken zitten echter nogal veel mensen met een fossiel gedachtegoed, die proberen met slinks manoeuvreren de bui over te laten waaien om vervolgens met hun oude praktijken verder te gaan. Zoals gezegd, vooral in de VS en de UK zijn ze nogal hardleers (zie de bonussen die nu weer uitbetaald worden). Van die mensen moeten we subtiel en minder subtiel gehakt blijven maken, om te zorgen dat de richtingsverandering die lijkt plaats te gaan vinden, doorzet en afgerond wordt. Het stevig sturen van de aanstormende generatie is daarvoor van groot belang, maar het eerder genomen fossiele gedachtegoed is niet het exclusieve domein van mensen die binnenkort met pensioen gaan. Het komt volgens mij ook bij jongere bankiers (30-55 jaar) veelvuldig voor.

Albert Willem
Tony de Bree
Lid sinds 2019
Ik ben niet zo somber. Met een gestructureerde aanpak voor cultuurverandering in combinatie met een strict selectie- en wervings- en belonings- en bestraffingsbeleid gaat het goed komen.

Mvg
Tony de Bree
Twitter: @tonydebree & @dagboekbankier

Meer over Online Marketing