Beursanalisten hadden bij de introductie van de iPhone 5c en 5s veel kritiek op de prijsstelling. Volgens de analisten kost een iPhone 5c (730 dollar) in China meer dan een gemiddeld maandsalaris van stedelingen. Tim Cook, de CEO van Apple, spreekt zich nu uit over de strategie van zijn organisatie. Apple houdt vast aan een duidelijke differentiatie-strategie: Unieke producten voor een premium prijs, één van de generieke concurrentiestrategieën van Michael Porter (Competitive Strategy, The Free Press, 1980). Letterlijk zei hij:

“There’s always a large junk part of the market. We’re not in the junk business.” Om daaraan toe te voegen “There’s a segment of the market that really wants a product that does a lot for them, and I want to compete like crazy for those customers … I’m not going to lose sleep over that other market, because it’s just not who we are.”

Daarmee geeft hij aan dat de premium-strategie in het DNA van zijn organisatie zit. En dat de iPhone 5c een lagere prijs heeft gekregen komt volgens Steve Jobs niet omdat dat het doel was. Ook de 5c moest een fantastische telefoon worden met dito gebruikerservaring. Maar in het ontwikkelproces kwamen ze een aantal mogelijkheden tegen om dat tegen lagere kosten te realiseren.

De eerste drie dagen na de lancering van de nieuwe modellen heeft Apple een record van 9 miljoen van deze toestellen verkocht. En zolang de klanten er nog voor in de rij staan kan Apple het zich permitteren om de duurste telefoons van de sector aan te bieden. Dat heeft ze tot nog toe een berg aan cash opgeleverd: 137 miljard dollar (10/02/2013). En die berg groeit naar verwachting jaarlijks met zo’n 30 miljard dollar.
Om die winstgevendheid te evenaren moeten de concurrenten van Apple een veelvoud aan goedkopere producten zien te verkopen.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x