Op zoek naar de hefboom

Op zoek naar de hefboom

Maakbaarheid en innovatie…… dé leidende containerbegrippen in organisatieland heden ten dage. Beide gerechten staan bij vele organisaties op het menu. Echter, iedere chef heeft weer zijn eigen idee over de beste bereiding. Meer dan eens leidt dit tot een mengelmoes van smaken die vernieuwing moeten opleveren, zonder dat er een integrale strategie op is bepaald.

Innovatie behelst een organisatieverandering en is daarmee verbonden aan de maakbaarheidsvraag. Nog steeds is 70% van de organisatieveranderingen niet succesvol  en blijkt het creëren van een helder innovatiebeleid een enorme opgave. Vaak ligt de oorzaak in het vasthouden aan de klassieke recepten in plaats van iets te bereiden met de plaatselijke ingrediënten, fusion en creativiteit. Dit terwijl smaken nu eenmaal verschillen en pannen en keukens ook. Daarom: ga op zoek naar de eigen hefboom!

Laten we - om niet te verdrinken in de metafoor -  eens concreet kijken naar het begrip innovatie in zijn volle breedte. Meestal wordt innovatie eenzijdig in verband gebracht met nieuwe machientjes en hét briljante idee. Vandaar dat 80% van de investeringen in innovatie gaat naar de R&D, terwijl gebleken is dat juist de organisatievernieuwing van belang is en dat strategie, cultuur, leiderschap en communicatie voor 75% het succes bepalen.

Strategische vernieuwing heeft mijns inziens te maken met een gedachteomslag die begint met de blik naar buiten. Ook wel het “binnenhalen van de buitenwereld”. Zowel letterlijk in de vorm van het aangaan van strategische allianties en uitwisseling van kennis en informatie; open innovatie. Als figuurlijk door werkelijk zicht te hebben op “de vraag achter de vraag” (wat wil de klant van mijn klant eigenlijk) en de invloed van ontwikkelingen en trends in de markt en maatschappij op de positie en vraag van uw klant.

Het innemen van een positie in dit speelveld is een tweede stap. Door kennis van de buitenwereld te koppelen aan de ambitie van de organisatie kan een leidend toekomstbeeld opgesteld worden. Hierin geeft de organisatie gericht aan hoe zij haar toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen wil bereiken en behouden. Waarin is bestaansrecht te vinden, welk nut wordt gediend en voor wie? Deze vragen moeten zoveel als mogelijk vraaggericht beantwoord worden en geven zicht op nieuwe mogelijkheden en kansen. Dit maakt van positionering een innovatiestrategie.

Het in lijn brengen van de organisatie is een volgende drempel die genomen moet worden. Hier komt de maakbaarheid weer aan bod. Hoe bouw ik nu juist dié organisatie die het realiseren van mijn toekomstbeeld volledig faciliteert! Hierbij spelen procesinnovatie, sociale innovatie en product/dienst innovatie een rol, maar wel vanuit een integrale strategie en visie.

De hefboom vinden is zicht krijgen op de grootste kracht, meeste energie of zwaarste rem die aanwezig is in de organisatie en de situatie waarin ze zich bevindt. De hefboom gebruiken is het bundelen van het organisatiepotentieel (meer dan alleen tijd, geld en mensen) om hierin gericht een eerste verandering tot stand te brengen. Het opheffen van de blokkade zorgt ervoor dat de pannetjes gaan pruttelen en de aroma’s gaan vrijkomen. Nu is de organisatie in beweging en kunnen er spannende dingen gaan gebeuren. Maakbaarheid moet in dit kader dus gezien worden als het beginnen met herschepping van kaders en verandering van de status quo, waardoor lerende processen en organisatievernieuwing mogelijk worden. Communicatie dient als strategisch middel het gehele innovatieproces te faciliteren.

Hoe? Luister, voel, luister, praat, luister, zoek, luister en luister nog meer. Leer de keuken kennen, de ingrediënten, andere koks en recepten en vooral ook de plaatselijke smaak. Oprechte interesse, nieuwsgierigheid en een scherp oor zijn in deze fase van onschatbare waarde. En dan…DURF!!!

Ga op zoek en stimuleer uzelf en uw organisatie om open te staan. Organisatievernieuwing is een iteratief proces en geen eenmalige inspanning. Natuurlijk is het nieuw terrein waarop u zich begeeft, maar risicomijdend gedrag gaat u geen ster opleveren en behoudendheid is de dood in de pot. Ga op zoek naar de hefboom van maakbaarheid en zie dat innovatie zomaar op tafel staat.

Eet smakelijk!

Roeland Dikker Hupkes

innovatieadviseur

www.metid.nl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jos Steynebrugh
Roeland,
leuke weer eens iets van jouw hand te zien. Maar ik denk dat je de naar hefbomen (meervoud) niet lang hoeft te zoeken. De eerste hefboom is “vermarktbaarheid”. Als dat aspect een beetje redelijk onderbouwd wordt, komt de tweede hefboom (budget) er vanzelf. Ook als het om mega-investeringen gaat.

Bij bedrijven waar innovatie “in de genen zit”, Siemens AG bijvoorbeeld, bestaan “machientjes” waarin elke medewerker, ongeacht rang of stand, zijn idee kan deponeren. Maar wel onderbouwen.
Het is een drietrapsraket met een “investering regime”. Het idee moet voldoen aan slechts enkele voorwaarden: passen in de core business van het bedrijf, marktkansen hebben en . . . maakbaar lijken, ook al bestaat er nog geen technologie voor. Fase 1 (quickscan) wordt voorgelegd aan een multidisciplinair team en binnen één week beantwoord, met go/nogo voor de tweede fase.
Fase 2 is een deep scan en bekeken door een uitgebreid Multi disciplinair team en levert een go/nogo voor de volgende fase. De derde fase is een Feasibility Study waarbij het idee tot op het merg wordt doorgelicht, berekend en onderworpen aan een sensibility check. Daarna gaan de relevante afdelingen er mee aan de slag, gewapend met een directieopdracht, outline, budget en mijlpalen in tijd. Er is een open beloningsstructuur, met duidelijke criteria en de bedragen voor degene die het idee inbracht kunnen oplopen tot 7 cijfers in euri. Jawel, vóór de komma!!!

Ik hoor je zeggen: ja, maar dan IS die organisatie er al. Klòpt!. Dat is niet fase 2, zoals jij zegt, maar fase 1. En als ie er niet is?

De sluiproute
Niet de bestaande organisatie gaan be-ogen en be-psychologen, veranderen bonken en buigen tot ie barst, maar een ideeën fabriek from scratch opzetten, liefst met een hoog percentage NIEUWE medewerkers die (nog) niet behept zijn met een “cultuur” en derzelve bottlenecks.

Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
www.changeenhancement.nl

Wilco
Hallo Roeland,

Vanmiddag even elkaar in het Apeldoornse ontmoet en gesproken. Leuk..was kort en krachtig. Dat boek en bijbehorende tips..dichtbij huis nietwaar? Tis je baas..die het boek heeft geschreven. Heb het inmiddels wel besteld en derhalve ter harte genomen.

Bedankt voor jouw tip en enthousiaste insteek. Goede pr!

Verder nog tips mbt voortijdig schooluitval als het gaat om reguliere alsmede LGF gefinancieerde leerlingen wellicht? Ik wil hier nl mijn onderzoek op richten voor mijn Master SEN opleiding.

email: wil_hel@hotmail.com

Groeten uit Apeldoorn