Zeven digitale etiquette regels maken je wegwijs op Zoom en LinkedIn

Columns

Technologie verandert hoe we met elkaar omgaan, maar weten we wel hoe het heurt tijdens Zoom-calls, in app-groepen met collega’s en op LinkedIn? Zeven tips die je wegwijs maken.

Technologie verandert gedrag

Dat technologie (negatieve) invloed heeft op ons gedrag, hebben we niet altijd door. We staan er niet of onvoldoende bij stil dat we ons online vaak anders gedragen dan we offline zouden doen. Een paar voorbeelden ter illustratie. Zouden we onze sportprestaties en vakantiefoto’s printen en op het schoolplein uitdelen omdat we hopen dat onze vriendjes hun duimen opsteken en alles leuk vinden? Welke collega of leidinggevende stuurde jou vroeger op zondag een telegram – de analoge variant van een appje – om je te vragen of je nog naar een bepaald document kan kijken?

Als we dat gedrag offline niet oké vonden, waarom online dan wel? Het is dan ook de hoogste tijd voor digitale etiquette. Net zoals we op de weg verkeersregels hebben om botsingen te voorkomen, biedt digitale etiquette helderheid en richting in het sociale verkeer. Ook als dat sociale verkeer over een poosje verloopt via een app die nu nog niet uitgevonden is. Hieronder vind je zeven digitale etiquette regels die ongemakken wegnemen tijdens Zoom-calls, app-groepen met collega’s en op LinkedIn.

  1. App niet buiten werktijd
    Nederlanders werken gemiddeld drie overuren per week, goed voor zo’n 3200 euro per persoon per jaar. Dat komt met name door het sturen van mailtjes en appjes. App niet buiten werktijd of stuur een Tikkie á 3200 euro naar de werkgever. Altijd bereikbaar zijn zorgt er ook voor dat je niet echt uitrust (zie tip 3).
  2. Geen werkmail via privéadres
    Wees geen Hugo de Jonge en stuur je werkmail niet via je privéadres. Zo weet je zeker dat je mails goed beveiligd zijn, wat maar de vraag is bij je privémail-account. Het versturen van zakelijke mails via je privéadres kan zelfs een reden voor ontslag zijn.
  3. Productiviteit-hack: wees vaker offline
    Filosoof Hans Schnitzler liet zijn studenten een week offline gaan en ontdekte dat ze beter slapen, creatiever zijn en dat ze meer zelfvertrouwen en focus hebben. De beste productiviteit-hack schuilt niet in een nieuwe app, maar in – heel simpel – vaker offline gaan.
  4. Maak van LinkedIn geen Facebook
    Tijdens de pandemie vervaagde de grens tussen werk en privé. Hoe trots je ook bent op je gelopen marathon of nieuwe kroost, bewaar die berichten voor Facebook of Instagram. Zo blijft LinkedIn interessant voor wie nieuwe inzichten of collega’s zoekt. Voor je politieke meningen is plek op Twitter of Mastodon.
  5. Hanteer Zoom-etiquette
    Kom tijdens meetings op tijd, of het nu een virtuele of fysieke afspraak is. Kies bewust voor een rustige achtergrond, want anders leidt het af van het gesprek. Ga niet uitgebreid eten tijdens een meeting, dat zou je offline ook niet doen. Eigenlijk is het heel simpel: doe wat je tijdens offline meetings ook zou doen.
  6. Respecteer de privacy van kinderen
    Veel trotse ouders posten foto’s van kinderen op hun social media-accounts, ook op LinkedIn. Het internet vergeet echter niets; die foto’s blijven nog eeuwen vindbaar. Maskeer de kindergezichten met een emoticon of beter nog: zet geen kinderen in om likes te vergaren.
  7. Googel met mate
    Hoe verleidelijk het ook kan zijn om een nieuwe collega of opdrachtgever te googelen, doe het met mate. Zoals je zelf ook vast eens een uitspraak hebt gedaan op Twitter waar je niet meer achterstaat, geldt dat ook voor anderen. Drie zoekresultaten zouden voldoende moeten zijn om zeker te weten dat je niet met een catfish (nepprofiel) te maken hebt. Elk zoekresultaat daarna nijgt naar stalking.

Auteurs:  Aaron Mirck en Sanne Kanis. Zij schreven ook Niet appen tijdens het eten, een gids over de ongeschreven regels in het digitale tijdperk.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Social Media in en om de organisatie