Channels

Nederlandse werknemers gelden als assertief. Toch hebben velen moeite om ‘nee’ te zeggen. De reden: angst om de relatie met een ondergeschikte, baas of collega te verstoren. Wie (te) vaak ‘ja’ zegt, wordt echter het afvalputje van de afdeling.

Ja-zeggers krijgen bovendien niet extra veel waardering. Betrokken, behulpzame werknemers worden gewaardeerd, maar er loopt een ragfijne lijn tussen een enthousiaste teamspeler met goede promotievooruitzichten en een Gekke Gerritje. Zo nu en dan nee zeggen geeft juist status.

Nu de traditionele hiërarchie weggevallen is, moet je op het werk een relatiebouwer zijn. Mensen zijn bang nee te zeggen omdat ze een ongunstige beoordeling vrezen, maar vooral omdat ze bang zijn de volgende keer zelf nee te horen te krijgen. Veel mensen willen aardig gevonden worden en denken dat met ja-zeggen te bereiken. Nee-zeggers hebben bovendien de neiging het effect van hun weigering te overschatten. Maar managers die nee te horen krijgen, denken daar zelden verder over na.

Lees ook:

Hoe geloofwaardig zijn jouw toezeggingen?

Veel energie
Voor zowel de medewerker als de manager geldt dat ja zeggen als je nee bedoelt veel energie kost. Denk aan de frustratie van onhaalbare doelen, aan overwerktheid en aan de zelfhaat omdat het weer niet lukte nee te zeggen. En wie vaak ja zegt, wordt vanzelf het afvalputje van de afdeling. Om dit te voorkomen kan je elk verzoek beoordelen op vijf punten:

hoe vaak heb ik al ‘ja’ gezegd tegen deze persoon,

wat zijn mijn prioriteiten (gezin, loopbaan, hobby),

houd ik tijd over voor andere zaken,

wat zijn mijn beperkingen (fysiek, emotioneel, intellectueel)

kan ik taken uitbesteden?

Natuurlijk zijn deze vragen niet snel te beantwoorden als iemand iets vraagt. Daarom is de eerste zet bij een verzoek: tijd winnen.

Nee is nee
Heb je eenmaal nee gezegd, houd dan vol, zonder andermans argumenten uit het oog te verliezen. Managers vergeten dit soms en verstarren vaak uit angst te worden meegesleept in de emoties van de ander. Geef ook niet teveel argumenten. Hoe meer uitleg de nee-zegger geeft, hoe meer kansen hij de tegenpartij biedt daar tegenin te gaan en hoe groter de kans op een oeverloze discussie waarin de irritaties groeien.

(bron: Managersonline.nl)

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x