NEE zeggen maakt succesvoller

Columns

Als ondernemer willen we onze klanten zo goed mogelijk helpen, de klant is koning. We hebben er vaak alles voor over om onze klanten tevreden te houden. Dit kan er toe leiden dat we overvraagd worden, omdat we geen grenzen stellen. Zelf heb ik jaren gedacht dat NEE zeggen niet goed was voor mijn klanten, nu weet ik beter. Ik heb ervaren dat op het juiste moment NEE zeggen klanten juist meer tevreden maakt en daardoor ging ik meer verdienen. Hieronder geef ik zeven redenen waarom ik denk dat NEE zeggen dit positieve effect heeft.

Zeven redenen voor NEE

1. NEE is balans
Een JA kan alleen maar bestaan als er ook een NEE is. Een ondernemer die altijd JA zegt straalt een onbalans uit. Onbewust weten we dat we niet op alles JA kunnen zeggen. Tegen alles JA zeggen geeft een gevoel dat er iets niet klopt; welk addertje zit er onder het gras?

2. NEE is focus
Een ondernemer die NEE kan zeggen, weet wat hij wel en niet kan. Hij is geen fladderaar, maar iemand met een heldere focus op zijn of haar producten en diensten.

3.NEE is vertrouwen
Een ondernemer die NEE kan zeggen geeft vertrouwen aan zijn klanten. Hij weet wat nodig is, waar de klant het meest mee geholpen is.

4. NEE is realistische verwachtingen
NEE is helder, het straalt eerlijkheid uit en het maakt verwachtingen realistisch.

5. NEE is verrassing
Door NEE te zeggen tegen bepaalde opdrachten of taken blijft er ook ruimte om iets extra’s te doen. Zo kun je klanten positief verrassen.

6. NEE is kracht
Een ondernemer die NEE kan zeggen is niet bang dat de klant wegloopt en zo’n houding straalt kracht uit.

7. JA is waardevoller
Bij een ondernemer die NEE kan zeggen, weet de klant dat als hij JA zegt het ook een echte JA is. Dat geeft de klant zekerheid en hij is bereid om daarvoor te betalen. Bij een NEE verwijst zo’n ondernemer de klant door naar een collega. Dat is klanten echt helpen.

Reacties zijn van harte welkom, je mag trouwens best NEE zeggen!

Olaf Rutten, directeur van Zoek en Leef bv, auteur van het boek `Minder werken, meer verdienen'.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Albert Willem Knop
Lid sinds 2019
Dit is goede informatie om te gebruiken in de strijd tegen de klantgerichtheids terreur. De meeste mensen interpreteren dit als dat je altijd ja tegen een klant moet zeggen, om vervolgens in de stress te schieten omdat er niet kunnen geleverd kan worden wat ze beloofd hebben. En de organisatie die hun beloften niet waar kan maken, heeft het dan natuurlijk gedaan en is niet klantgericht.

Meer over Zingeving in werk en organisatie