Als ondernemer willen we onze klanten zo goed mogelijk helpen, de klant is koning. We hebben er vaak alles voor over om onze klanten tevreden te houden. Dit kan er toe leiden dat we overvraagd worden, omdat we geen grenzen stellen. Zelf heb ik jaren gedacht dat NEE zeggen niet goed was voor mijn klanten, nu weet ik beter. Ik heb ervaren dat op het juiste moment NEE zeggen klanten juist meer tevreden maakt en daardoor ging ik meer verdienen. Hieronder geef ik zeven redenen waarom ik denk dat NEE zeggen dit positieve effect heeft.
Zeven redenen voor NEE
1. NEE is balans
Een JA kan alleen maar bestaan als er ook een NEE is. Een ondernemer die altijd JA zegt straalt een onbalans uit. Onbewust weten we dat we niet op alles JA kunnen zeggen. Tegen alles JA zeggen geeft een gevoel dat er iets niet klopt; welk addertje zit er onder het gras?
2. NEE is focus
Een ondernemer die NEE kan zeggen, weet wat hij wel en niet kan. Hij is geen fladderaar, maar iemand met een heldere focus op zijn of haar producten en diensten.
3.NEE is vertrouwen
Een ondernemer die NEE kan zeggen geeft vertrouwen aan zijn klanten. Hij weet wat nodig is, waar de klant het meest mee geholpen is.
4. NEE is realistische verwachtingen
NEE is helder, het straalt eerlijkheid uit en het maakt verwachtingen realistisch.
5. NEE is verrassing
Door NEE te zeggen tegen bepaalde opdrachten of taken blijft er ook ruimte om iets extra’s te doen. Zo kun je klanten positief verrassen.
6. NEE is kracht
Een ondernemer die NEE kan zeggen is niet bang dat de klant wegloopt en zo’n houding straalt kracht uit.
7. JA is waardevoller
Bij een ondernemer die NEE kan zeggen, weet de klant dat als hij JA zegt het ook een echte JA is. Dat geeft de klant zekerheid en hij is bereid om daarvoor te betalen. Bij een NEE verwijst zo’n ondernemer de klant door naar een collega. Dat is klanten echt helpen.
Reacties zijn van harte welkom, je mag trouwens best NEE zeggen!
Olaf Rutten, directeur van Zoek en Leef bv, auteur van het boek `Minder werken, meer verdienen'.
Gerelateerde artikelen

Hoe geloofwaardig zijn jouw toezeggingen?
Callista Roelofs

Wees niet zo aardig
Wim Aalbers

Positief Nee zeggen
Coert Visser

Zeg nee, want dat levert status en waardering op
Actueel MNGMNTST

Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE >>
Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--