De kunst van NEE zeggen.

U ontkomt er niet aan om af en toe 'nee' te verkopen. Vijf penibele situaties. Plus hoe u er ongeschonden uitkomt.

1. Nee, volle agenda
U krijgt een opdracht aangeboden, maar u heeft er absoluut geen tijd voor. Toch wilt u de opdrachtgever te vriend houden.

Wees eerlijk. Zeg dat u de opdracht graag wilt aannemen, maar dat u er op dit moment geen tijd voor heeft. U zult merken dat er vaak ruimte ontstaat voor een alternatief. Wellicht kunt u al wel een afspraak maken om eens te praten wat de opdracht precies inhoudt. Of is het mogelijk wat later met de uitvoering te beginnen.

2. Nee, niet storen
Uw werknemer loopt net iets te vaak bij u binnen met vragen of gewoon voor een praatje

Stel een grens aan het onbeperkte binnenvallen zonder dat u alle gezelligheid helemaal stopt. Zeg dat u een praatje op zijn tijd op prijs stelt, maar dat u liever niet te vaak gestoord wenst te worden. Wellicht zijn de lunch- en koffiepauzes een beter moment voor de 'social talk'. En stimuleer uw medewerker om eerst zelf een oplossing te zoeken voor zijn vragen.

3. Nee, geen hulp nodig
U bent bezig met een nieuw project en vertelt hierover tijdens een netwerkmiddag aan een relatie. Deze biedt aan om een deel van het project voor zijn rekening te nemen. U wilt dit absoluut niet, maar heeft nog geen alternatief.

U voelt zich duidelijk voor het blok gezet. Zo'n situatie ontstaat vaak in een ongedwongen setting waarin iemand u goedbedoeld goede raad geeft en spontaan zijn diensten aanbiedt. Bedank vriendelijk voor het aanbod en vraag om bedenktijd. Als u later contact met hem opneemt, geeft u aan dat zijn aanbod bij nader inzien niet past binnen de opdracht van het project.

4. Nee, geen zin
Uw werknemer stelt voor om samen een dagje te gaan varen. U heeft daar geen enkele behoefte aan.

Realiseer u dat u niet verplicht bent om naast uw werk met uw werknemers ook privé een vriendschapsrelatie te onderhouden en uitstapjes te ondernemen. U bent vrij om hiervoor te kiezen of niet. Bedank vriendelijk voor de uitnodiging, maar zeg dat u van het aanbod geen gebruik maakt. Voel u niet verplicht uzelf te verantwoorden.

5. Nee, niet mooi
U heeft een creatieve opdracht laten uitvoeren die wel aan de gestelde eisen voldoet, maar u vindt de uitvoering niet mooi.

Het is belangrijk dat het eindproduct van uw opdracht niet alleen aan de gestelde eisen voldoet, maar ook aan uw smaak. Ga nog eens goed om de tafel zitten om duidelijk te definiëren wat u precies wilt overbrengen met de uiting. Wellicht kunt u voorbeelden aandragen die u wel aanspreken. Zo weet het bureau beter wat uw smaak is. En komt er toch iets moois uit de bus waar u zich helemaal in kunt vinden. Duidelijk zijn dus in wat u wilt en meedenken over een oplossing.

(bron en meer op: ZIBB)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>