De werkvloer en goed operationeel management

Betrouwbaarheid, veiligheid, efficiency en klantgerichtheid, het is vaak lastig om als bedrijf deze elementen voor 100 procent na te streven omdat ze tegenstrijdige belangen oproepen. Managers die hierin moeilijke keuzes moeten maken, laten de beslissing vaak over aan de man of vrouw op de werkvloer. Meestal gaat het goed, soms niet.

Ook operationeel managers weten niet alles; ook zij hebben hun zwakke punten, en ook zij hebben wel eens moeite om beslissingen te nemen. Niets menselijks is de operationeel manager vreemd. Wat moet een operationeel manager allemaal kunnen? Hier de zeven activiteiten volgens Freek Hermkens, die belangrijk zijn:

  1. De operationeel manager is duidelijk, en voorspelbaar.
  2. Het op zodanige wijze managen van medewerkers dat de juiste input de beste output oplevert.
  3. De operationeel manager probeert niet alles zelf te doen maar delegeerd
  4. Hij controleert ook regelmatig waar nodig –dagelijks- hoe het staat met het gedelegeerde werk
  5. De operationeel manager zorgt ervoor dat medewerkers zich verder kunnen ontwikkelen.
  6. Managen is communiceren.
  7. De operationeel manager complimenteert zijn of haar medewerkers nadat de afgesproken prestatie is geleverd.

De kern van goed operationeel management
Regelmatig zien operationele medewerkers, vanuit hun vakmanschap, de noodzaak om soepel met randvoorwaarden om te gaan. Als men 'volgens het boekje' werkt komen kwaliteit en klant soms in de knel.

Behoud van vakmanschap is een groot goed. Als vakmanschap niet gekoppeld blijft aan de werkuitvoering of in de knel komt door onhaalbare targets dan haal je nooit het optimale resultaat uit je operatie. Goed operationeel management is de sleutel. Een tweede kritieke factor voor goed operationeel management is een goede sturing van de medewerkers. Niet alleen maar 'target, targets, targets' maar ook de sociale factor - het wij-denken- zijn plaats geven.

Mintzberg staat bekend als een felle tegenstander van managers die enkel en alleen bezig zijn met hun eigen carrière en afgesloten leven van hun medewerkers, hun bedrijf en de rest van de wereld. ‘Management is een sociaal proces', schrijft Mintzberg, ‘ en managers die proberen de zaken alleen te regelen ontwikkelen uiteindelijk een stijl die getypeerd wordt door overmatige controle, waarbij het potentieel van de medewerkers wordt verwaarloosd. Dit soort manager hoopt dat autoriteit tot inschikkelijkheid zal leiden. Dat kan een tijdje werken, maar veel medewerkers haken uiteindelijk af.'

Wij-denken
Een bedrijf met betrokken personeel en een goed werkklimaat, doet het tot bijna vijf keer zo goed als een bedrijf met minder betrokken mensen. Zelfs met de huidige economische crisis weten bedrijven, die open en eerlijk met hun medewerkers communiceren, een goed klimaat op de werkvloer vast te houden.
Management betekent zaken voor elkaar krijgen door en met mensen. De grootste uitdaging voor een manager is het wij-denken. De drang naar collectieve successen inspireert de beste operationele managers.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (Bron: Algemeen Dagblad & Freek Hermkens)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Werkvloer