Waarom iedere leidinggevende een hofnar moet hebben

Boeken · Columns

Het is weer zover. We zitten wéér in een lockdown. Een perfect moment om even stil te staan bij hetgeen jou als leidinggevende gelukkig maakt. Of juist bij de zaken die je mist. Om bewust te worden van de zaken die je aan jezelf of jouw bedrijf zou willen veranderen en ook om even stil te staan bij jouw eigen blinde vlekken. Want ieder mens heeft blinde vlekken, waar zitten die van jou? Vind een hofnar!

Een koning kan niet zonder hofnar. King Lear van Shakespeare zou helemaal nergens zijn geweest zonder zijn trouwe nar, en andere koningen hadden een hofnar nodig als entertainer, spion, criticus of zondebok.

Een maatschappij kan niet zonder hofnar. Waarom denk jij anders dat Arjen Lubach met zijn zondagse tv-programma kijkcijferrecords breekt, LuckyTV zo populair is en wij zelfs een ouwe brompot als Maarten van Rossem collectief omarmen?

Een familiefeestje kan niet zonder hofnar. Een goede vriend van mij heeft twee geweldige zoons, van wie een met het syndroom van Down. Hij vertelde dat ze laatst een familiefeestje hadden waarbij de sfeer opeens heel gespannen werd. Het was echt heel naar. Totdat zijn zoon met alle liefde die het mannetje in zich had hardop zei: ‘Gezellig hè?’ Daar moest iedereen om lachen en de spanning was de kamer uit.

Ik kan niet zonder hofnar. ‘Papa, je bent alleen maar aan het werk!’ zeiden mijn kinderen laatst. Al een tijd werk ik zeven dagen per week. ‘Wij bestaan ook nog hoor,’ lieten ze duidelijk merken. Ze hebben gelijk, bedacht ik in een flits. Wat is nu echt belangrijk, dacht ik direct daarna. Diezelfde middag was mijn agenda schoongeveegd en lagen wij met het gezin op het strand.

Een leider of leidinggevende kan niet zonder hofnar. Elke leider die zichzelf serieus neemt, heeft tegenspraak nodig, liefst van iemand die hem of haar niet zo serieus neemt als hij of zij zichzelf. Die tegenspraak moet je organiseren.

Dat komt niet alleen jouw functioneren ten goede, maar ook de noodzakelijke innovatie, de veerkracht en niet in het minst de sfeer in de organisatie. British Airways stelde al in 1994 een Corporate Jester aan, een bedrijfsnar dus, en die term prijkte zelfs op het visitekaartje van deze Paul Birch, die niet alleen in zijn eentje zorgde voor een gevoel van respect en opwinding binnen het bedrijf, maar veel mensen binnen British Airways echt verder hielp, inclusief de CEO.

Jij kunt niet zonder hofnar. Of je nu een flapuit als hofnar aanwijst of een wijs mens die de meeste tijd zwijgt, zorg voor tegenspraak en zorg voor reflectie op jezelf. Structureel en niet vrijblijvend. Of je nu een grote of een kleine baas bent. Zelfs als je jezelf koning waant. Correctie, zéker als je koning bent.

Je kijkt toch ook elke dag in de spiegel in de badkamer? Nou dan. Je hebt ook een mentale spiegel nodig.

Dit komt vervolgens ten goede aan het werkplezier van je medewerkers, waardoor de mensen beter samenwerken en alles en iedereen erop vooruitgaat. Niet alleen je omzet, innovatievermogen en klantentevredenheid, maar ook de relatie met je medewerkers en je collega’s, je klanten, je kinderen, je partner én de sfeer op familiefeestjes.

Een mens kán niet zonder hofnar, en zeker een leider en leidinggevende niet.

Auteur: Juri Hoedemakers, begin met mij als hofnar. Laat mijn boek jouw spiegel zijn: Gezocht HOFNAR.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Leidinggeven