Waar ligt het innovatief vermogen van Nederland

Heeft Nederland nog wel een toekomst? Natuurlijk heeft Nederland een toekomst, mits we met elkaar wel weten waar die toekomst ligt. Innovatie moet, natuurlijk, maar in welke richting? Waar ligt ons innovatief vermogen en waarmee kunnen we ons dus onderscheiden?

De Nederlandse arbeid heeft zich internationaal al lang uit de markt geprijsd. Nederland is dus een kenniseconomie geworden; in plaats van om lage kosten draait het in Nederland om hoge kwaliteit.

Zoals de kosteneconomie opzij werd geschoven door de kenniseconomie, zo zal de kenniseconomie worden opgevolgd door de kanseneconomie. De globalisering maakt steeds meer vormen van arbeid tot een wereldwijde commodity. Alles wat enigszins gestandaardiseerd is, kan overal ter wereld volgens de vereiste specificaties worden gemaakt en bedacht. Je kunt maar op twee manieren vooraan blijven:

Jij bent degene die de standaard zet en die dus de regels van het spel bepaalt.

Je verwerft je een positie waardoor je búiten de standaarden kunt opereren en anderen dwingt om achter jou aan te rennen.

De toekomst is aan diegenen die de kansen zien, de toepassing zien en de combinaties kunnen maken en die in staat zijn om het spel te spelen en snel te anticiperen op deze vernieuwde spelregels.

Ons grootste probleem is dat we in een conservatief land leven. We doen niets aan de taalachterstand of aan de onderbenutting van veel talent. We vinden onszelf liberaal als we zeggen dat iedereen zich in mag vechten. Maar het zou veel productiever zijn om actief alle talenten te ontwikkelen en te benutten. Dáár moeten we een voorsprong in nemen.

Niet omkijken maar vooruitkijken
Maar onze problemen zijn oplosbaar. Er is voor ons land een kansrijke strategie te ontwikkelen, die voortbouwt op historische verworvenheden met gepaste aandacht voor people, planet en profit.

Wat het land burgers hoort te bieden, is ruimte en tijd voor de ontwikkeling van talent. Wat het land van burgers mag verlangen is de bereidheid om die talenten vervolgens in dienst te stellen van de samenleving. Wat burgers van het land mogen verlangen is een kans dat te kunnen doen via zinvolle arbeid.

Innovatie is zo oud als de weg naar Rome en in feite niets anders dan het antwoord op de vraag hoe je slimmer je doel kunt bereiken.

In China en India heeft men eeuwenlang geleefd om niet dood te gaan, maar daar grijpt men nu de kansen. Helaas profiteren daar lang niet alle inwoners van mee en dat gaat ongetwijfeld tot problemen leiden, want het gaat uiteindelijk om daadkracht en draagvlak, om normen en waarden in een respectvolle samenleving.

Ons land heeft als topvoetballers alleen maar spitsen voortgebracht (Cruijff, van Basten, Wilkes), die gingen voor de kansen. Hierin zijn we goed en we kunnen gewoon niets beter. Laten we dus onze kansen grijpen. Dat is de innovatie die Nederland nodig heeft.

Zie ook InnovatiefOrganiseren

(bron: ZBC)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Innovatie