De zoektocht naar het team van de toekomst

Columns

Hoe gemotiveerde medewerkers vinden en binden? Zie de 7 tips om een aantrekkelijk en onderscheidend werkgever te zijn.

Goede en gedreven medewerkers vinden en behouden is essentieel voor het succes van elke organisatie. In deze tijd van arbeidskrapte moét je worden (h)erkend als organisatie waar mensen gráág willen werken. 

Zeven concrete tips  om een aantrekkelijke en onderscheidende werkgever te zijn.

Hoe vind en bind je toppers?  Dat vergt een lange adem en vereist een ‘Employer Brand Strategy’; een reeks activiteiten en processen waarmee je mensen aantrekt en weet te binden. Gebaseerd op het onderscheidend vermogen van de organisatie en in lijn met de behoeften van (potentiële) medewerkers.

Op naar je team van de toekomst. 

1.    Definieer de ideale kandidaat

Welk beeld hebben we bij ons team van de toekomst? Wie is onze ideale kandidaat? Wat doen ze? Waar werken ze nu? Wat vinden zij belangrijk? Kortom, schets een duidelijk beeld van de ideale (toekomstige) kandidaat. Een persona helpt je om je in te leven en de ideale kandidaat echt te begrijpen. Betrek daar meerdere personen uit je organisatie bij. Het liefst medewerkers die uit eigen ervaring kunnen putten. Vervolgens is de vraag waar je potentiële medewerkers kunt vinden. Via welke kanalen en wanneer kun je ze het beste benaderen? Kortom dompel je onder in je doelgroep en hun belevingswereld om antwoorden te vinden.

2.    Definieer het verschil

Wanneer iemand op zoek is naar een nieuwe functie, hoe maak je dan het verschil? Ben je verleidelijk voor potentiële medewerkers? 

Uiteraard zul je aan alle incentives moeten voldoen om überhaupt mee te kunnen dingen in de war-on-talent. Dit zijn echter vaak slechts hygiëne factoren. Leuke borrels op de vrijdag of opleidingsmogelijkheden zijn bij veel organisaties al de standaard. Je zult op zoek moeten naar het werkelijke onderscheid voor jouw doelgroep. Je werkgeversmerk vormgegeven in een unieke ‘Employer Value Proposition’ (EVP). Let wel op; doe je niet anders voor dan de werkelijkheid. Op die manier voorkom je ‘overpromisen’ en teleurstelling bij nieuwe en bestaande medewerkers.

3.    De creatieve verschilmakers

Een EVP is de basis om vanuit te starten. En dan…begint het echte branding werk. Het overbrengen van alles wat je als organisatie te bieden hebt op een manier die echt binnenkomt en op afstand voor een connectie zorgt. Aansprekende campagnes, vacatures, teksten en beelden. Het telt allemaal op. Dit vergt de nodige creativiteit, die verrassend vaak ook binnen de eigen organisatie kan worden gevonden. Ga in eerste instantie dan ook op zoek naar het (verborgen) creatief en empathisch talent dat je al in huis hebt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan medewerkers die de persona belichamen, de gangmaker van de personeelsvereniging of die collega met een bijzondere hobby. 

4. Zwaan kleef aan

Cliché maar waar. Je medewerkers zijn de meest geloofwaardige merkdragers. In de praktijk wordt vaak ingezet op het stimuleren van merkambassadeurschap via extrinsieke motivatie (referral programma’s met bijv. bonussen voor het aandragen van nieuw personeel of het delen van vacatures). Ambassadeurschap blijkt echter het sterkst wanneer dat vanuit intrinsieke motivatie plaats vindt. Trotse medewerkers zullen hun werkgever eerder en met overtuiging aanbevelen. Een mooi voorbeeld is een organisatie die medewerkers ‘beloont’ door hen een dag in de schoenen van de directeur te laat staan. Maar ook een schouderklopje doet vaak al wonderen!

5. Eigenaarschap

De verantwoordelijkheid voor Employer branding ligt in de praktijk vaak bij één afdeling. Sterker nog, bij minder grote organisaties is het vaak zelfs één persoon. Terwijl de werving en het behoud van goede medewerkers van strategisch belang is. Employer Branding is te belangrijk om aan één afdeling over te laten. Het vergt een gezamenlijke onderneming van diverse medewerkers, teamleiders, managers en directie.

6. Strategisch partnerschap

Alles mooi en wel…wanneer je met spoed iemand nodig hebt ontkom je er niet aan om snel een (online) recruitment en/of mediabureau op te schakelen. Een Employer brand opbouwen is echter geen sprint maar een marathon. Werving en Employer branding gaan hand in hand. De eerste stap is om goede selectiecriteria op te stellen met een duidelijke briefing. Doelen, resultaten, kaders en verwachtingen horen daarbij. Dit helpt je op korte termijn iemand te vinden en tegelijkertijd te bouwen aan je gewenste werkgeversimago op de midden en lange termijn.

7. Kosten/baten

Employer Branding kost tijd en geld om op te zetten. Het is een investering om op de korte, midden en lange termijn een gezonde aanwas aan kandidaten te creëren en medewerkers te behouden. Maak bij je plan dan ook altijd een business case om te weten waar je naartoe werkt. Daarmee heb je handvatten om een concreet budget op te stellen, deze binnen de perken te houden en onvoorziene uitgaven te voorkomen. Net als bij een sprint, hoort ook bij het perspectief van een marathon een kosten/baten analyse! 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Solliciteren, recruteren