Ben jij een veranderaar?

Instrumenten · Columns

We zijn wat we doen. Een veranderaar is zodoende iemand die specifiek verandergedrag laat zien. De vraag is wat dit gedrag is en of het consequent wordt vertoond. Om daar achter te komen kan je deze test doen. Scoor de onderstaande stellingen op hoe frequent je het beschrevene uitvoert. Is dit continu (5), vaak (4), geregeld (3), soms (2) of zelden (1)?

Zelf veranderen

Vertwijfelen

Je bent kritisch over hoe zaken gaan. Je trekt overtuigingen, opvattingen en zienswijzen in twijfel. Je vraagt je af hoe ingesleten routines en (slechte) gewoonten doorbroken kunnen worden.

Zelfkritiek

Je onderzoekt eigen remmingen en zelfopgelegde beperkingen, die je weerhouden om actie te nemen. Je neemt gedachten onder de loep en signaleert niet-helpende gedachten, denkfouten en blinde vlekken.

Ondernemen

Je stelt concreet voor wat je gaat leren en neemt stappen om kennis en kunde te ontwikkelen. Je loopt van gebaande wegen onontgonnen gebied binnen om nieuwe ervaringen op te doen. Je zoekt onbekende situaties op en gaat verrassende uitdagingen aan.

Oefenen

Je maakt het voorgestelde denken en doen eigen door te trainen. Je oefent bewust om nieuwe kennis en kunde onder de knie te krijgen. Je beloont jezelf na succesvol iets geleerd te hebben.

Omstandigheden

Je organiseert doordacht de omstandigheden die je nodig hebt om veilig te leren. Je zoekt kennis en antwoorden om je verder op weg te helpen bij de persoonlijk ontwikkeling.

Steun zoeken

Je zoekt terugkoppeling en hulp van anderen om te veranderen. Je vertelt openlijk over je persoonlijke ontwikkeling. Je organiseert steun uit de omgeving bij het doorbreken van routines en gewoonten.

Verbeteren

Je kijkt kritisch naar je eigen voortgang en past het leren aan om steeds competenter te worden. Je doet onderzoek naar wat feitelijk plaats vindt en signaleert waarom dingen niet werken of lukken. Je daagt jezelf daarbij uit om de eigen grenzen te verleggen.

Doorgaan

Je staat na vallen weer op en leert van tegenslag. Je leert van falen en klungelen om verder te komen. Je improviseert om obstakels te slechten. Weerstand van anderen weerhoudt je niet om door te zetten. Je gaat stug door totdat je niet langer over het beoogde hoeft na te denken.

Anderen helpen

Bevragen

Je kaart overheersende vanzelfsprekendheden aan op waarheid en toepasbaarheid. Je stelt kritische vragen bij de conventionele wijsheid die anderen uiten. Je informeert naar de argumenten achter gangbare, diepgewortelde zienswijzen.

Vertellen

Je laat een ander geluid horen en test hoe dat bij anderen overkomt. In gewone taal spreek je tot de verbeelding. Je vertolkt bevlogen de nieuwe werkelijkheid. Je raakt de gevoelige snaar en brengt het voorgestelde tot leven.

Delen

Je nodigt uit om gedachten te delen en nieuwe ideeën te verrijken. Je verbindt puzzelstukjes gedachten en smeedt ze tot een samenhangend geheel.

Inzien

Je vraagt anderen naar wat hun bezighoudt en tegenhoudt. Je helpt ze snappen tegen welke grenzen ze aanlopen en hoe die te verleggen. Je adviseert welke handelingen nodig zijn om verder te ontwikkelen.

Steunen

Je steunt anderen openlijk bij het breken met de ketens van zelfopgelegde beperkingen om zichzelf te ontstijgen. Je moedigt aan om nieuwe dingen uit te proberen. Je kijkt vervolgens naar wat feitelijk gebeurt en reageert daar adequaat op.

Voordoen

Je doet voor om te laten zien wat anders te denken en te doen. Je legt uit wat anders is, waarom het werkt, wanneer het van toepassing is en hoe te handelen.

Meedoen

Je neemt doelbewust anderen mee op sleeptouw. Je organiseert deelname en spoort aan tot participeren en bijdragen.

Aanspreken

Je spreekt anderen aan op hun ontbrekende verandergedrag. Je koppelt terug wat je ziet gebeuren en legt uit wat nodig is om te veranderen. Je geeft constructief en ongezouten kritiek op hen die zich ongepast voordoen.

Wat kan je met de uitslag?

De stellingen geven te denken en maken bewust van eigen verandergedrag. Met dit inzicht is het mogelijk om verantwoordelijkheid te nemen voor de persoonlijk ontwikkeling van kennis en kunde. En daar draait het uiteindelijk om. Immers, iedere volwassene is baas in eigen hoofd en manager van eigen doen en laten.

Wat kan je verder met de uitslag? Is een hoge score beter dan een lage? Nee, dat hangt van de situatie af. Het realiseren van een verandering vereist doelgerichte toewijding. Het voortdurend opnieuw en anders bedenken gaat dan ondermijnend werken, terwijl te weinig creativiteit snel meer van hetzelfde oplevert. Tevens is van belang of je dit consequent doet. Van de ene keer wel en de andere keer niet leert niemand iets eigen maken en het zal anderen niet helpen om zich te blijven inzetten. Succes bij het (zelf) veranderen.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Gedragsverandering