Manager, kom op voor vakmanschap

Columns

In de jaren negentig sloeg ook een virus wild om zich heen, het neoliberalisme. Alles zou beter worden als de markt zijn werk maar zou doen. Terugkijkend zien we dat ziekenhuizen met elkaar concurreren wat niet gunstig uitpakte. We zien dat ondernemingen die het goedkoopst de door de overheid gevraagde producten en diensten beloofden te leveren, stelselmatig die aanbestedingen wonnen. De gevolgen zagen we ook. ICT-trajecten die moesten stoppen of uit de bocht vlogen, openbaar vervoer van matige kwaliteit en problemen in de zorg door gebrek aan samenwerking. Het vakmanschap kwam op de tocht.

Opkomst van de Technocraat

In die jaren negentig was de opvatting dat een manager geen verstand hoefde te hebben van wat een organisatie voortbrengt, een heel gangbare. Menig organisatie werd sindsdien conform deze opvatting aangestuurd door een bepaald type manager; de technocraat. Een technocraat heeft geen boodschap aan de historie van een onderneming, is juist wel gevoelig voor hypes en moderniteiten en neemt beslissingen op basis van cijfers. Vaak maandelijks opgediend in spreadsheets voorzien van uitslagen van diverse kritische performance indicatoren (kpi’s). Deze wijze van aansturen sloeg over op de gehele publieke sector. Zo werden, bijvoorbeeld, scholen vanaf dat moment als bedrijven gezien. Als de dood voor de Onderwijsinspectie deed en doet elke schoolleider er alles aan om te voorkomen dat een cijfer op rood springt. Dat leerlingen, bijvoorbeeld, nauwelijks meer lezen, werd niet eens meer opgemerkt.

Keerpunt bereikt

Als het niet meer om de inhoud gaat, maar om cijfers, controle en efficiency, heeft dat grote gevolgen. Er sijpelt dan langzaam een verkeerd soort bestrijdingsmiddel van boven naar beneden dat ertoe leidt dat mensen hun vak en hun werkplezier kwijt raken. Het was dan ook heel begrijpelijk dat medewerkers van xs4all direct dwars gingen liggen toen zij lucht kregen onderdeel te worden van het grote KPN. Zij zagen de bui hangen te moet gaan werken in een strak aangetrokken keurslijf met protocollen, tijdslimieten en gesprekafrondingstechnieken. Waar blijft het vakmanschap?

Het heeft er veel weg van dat het nu de VVD is die zijn ideologische veren afschut. Ze pleit voor terugdringen van marktwerking. Begin december 2020 stelde de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en het Zorginstituut een ander systeem van bekostiging voor waardoor ziekenhuizen gestimuleerd worden samen te werken. De NZa wil daarmee ook de wijkverpleegkundige haar vak weer teruggeven. De wind lijkt dus te gaan draaien.

De weg vrij voor vakmanschap?

Zou zo de weg vrijgemaakt worden voor iets dat in de knel kwam door die marktwerking, namelijk het leveren van kwaliteit door vakmanschap? De medewerkers van Stichting Buurtzorg Nederland die hiervoor waarschijnlijk allen werkten in zorgorganisaties waar ze met een tijdklok in hun hoofd van het ene naar het andere huisbezoek gejaagd werden, die kunnen vertellen dat het nu al zou kunnen.

Wat voor manager is nodig?

Maar als we het breed en groot aanpakken, welke manager is nodig als na marktwerking, vakmanschap het leidende principe wordt? Zie de vakmanschap checklist.

Welke manager lost de technocraat af?

Dat is de manager die nieuwsgierig is. Die horen wil wat zijn personeel meemaakt, wat de praktijk is waar zijn medewerkers dagelijks in werken en die dan het naadje van de kous wil weten. Die wil weten met welke dilemma’s ze te maken krijgen en wat ze graag willen en wensen om hun vak goed uit te kunnen voeren. Ook hij kijkt naar cijfers, zeker. Maar dan met een andere blik. Een rijke blik. Daardoor vast leidend tot andere beslissingen. De samenleving zal op veel fronten ermee gebaat zijn.

Mark Oskam, auteur van Venijn in de start.

Top 3 opleidingen leidinggeven
Powered by Springest
1 Leidinggeven
Leer hoe je jouw medewerkers aanstuurt op resultaat. Je leert hoe je een duidelijke visie ontwikkelt en er acceptatie voor krijgt. Je leert proactief leidinggeven. Je leert ook effectief overleggen, zowel bilateraal als met een groep medewerkers. De rode draad door de verschillende trainingsonderwerpen heen is hoe omgaan met en inspelen op het gedrag van je medewerkers. Steeds staat centraal hoe je bijstuurt en hoe je krachtig complimenteert en corrigeert. Na de training vul je jouw rol als procesbegeleider en coach succesvol in, zodat je door middel van je eigen gedrag een inspirerend leider kunt zijn voor je medewerkers. Onderwerpen Je eigen gedragsstijl. De sleutels tot effectief management en effectieve communicatie. Je persoonlijke effectiviteit vergroten. Een duidelijke visie ontwikkelen en deze krachtig aan je medewerkers presenteren. Veranderingen doorvertalen naar (interne) klanten en medewerkers. Jouw voorbeeldrol als manager bij veranderingsprocessen. Mensen in beweging krijgen. Het collectief gevoel van de beste zijn realiseren. Efficient en effectief overleg voeren. Medewerkers structureel ontwikkelen door middel van bilateraal overleg. Coaching on the spot (vloercoaching). Het probleemoplossend vermogen van je medewerkers vergroten. Omgaan met successen en fouten. Je rol als procesbegeleider en coach. Verankering Na de training ontvang je een checklist voor diverse soorten gesprekken. Je ontvangt onder andere een overzicht van competenties, coachvragen, voorbeeldagenda's en actielijsten voor effectief overleg et cetera. Doelgroep Managers van afdelingen, units of projectleiders die al enige ervaring hebben met leidinggeven. Investering De prijs voor deze driedaagse open inschrijvingstraining Leidinggeven bedraagt € 1.985,-. Dit bedrag is exclusief BTW, inclusief een DISC-gedragsanalyse, materiaalkosten en verzorging. Deze training is ook incompany te volgen, als maatwerk voor de specifieke situatie die geldt binnen jouw organisatie. Feedback Training & Consulting maakt graag een voorstel.
Bekijk 3 dagen
€2285
8.7
2 Leidinggeven Technici
3 Praktisch Leidinggeven
Gerelateerde artikelen
Ethiek, integriteit, moreel kompas
boeing-737

Je vakmensen zijn het geweten van je organisatie

Jaap Peters
46607
7

Slimmer werken
Lean Light: Rijnlands Vakmanschap met Lean Management - Advies van Mies: Wat zijn jullie aan het doen?

Lean Light: Rijnlands Vakmanschap met Lean Management

Wilco van Gelderen
10252
2

Professionalisering
Geef professionals hun werk terug! - En organisaties hun professionals.

Geef professionals hun werk terug!

Alex van Gool
14339
8
Top 3 opleidingen leidinggeven
Powered by Springest
1 Leidinggeven
Leer hoe je jouw medewerkers aanstuurt op resultaat. Je leert hoe je een duidelijke visie ontwikkelt en er acceptatie voor krijgt. Je leert proactief leidinggeven. Je leert ook effectief overleggen, zowel bilateraal als met een groep medewerkers. De rode draad door de verschillende trainingsonderwerpen heen is hoe omgaan met en inspelen op het gedrag van je medewerkers. Steeds staat centraal hoe je bijstuurt en hoe je krachtig complimenteert en corrigeert. Na de training vul je jouw rol als procesbegeleider en coach succesvol in, zodat je door middel van je eigen gedrag een inspirerend leider kunt zijn voor je medewerkers. Onderwerpen Je eigen gedragsstijl. De sleutels tot effectief management en effectieve communicatie. Je persoonlijke effectiviteit vergroten. Een duidelijke visie ontwikkelen en deze krachtig aan je medewerkers presenteren. Veranderingen doorvertalen naar (interne) klanten en medewerkers. Jouw voorbeeldrol als manager bij veranderingsprocessen. Mensen in beweging krijgen. Het collectief gevoel van de beste zijn realiseren. Efficient en effectief overleg voeren. Medewerkers structureel ontwikkelen door middel van bilateraal overleg. Coaching on the spot (vloercoaching). Het probleemoplossend vermogen van je medewerkers vergroten. Omgaan met successen en fouten. Je rol als procesbegeleider en coach. Verankering Na de training ontvang je een checklist voor diverse soorten gesprekken. Je ontvangt onder andere een overzicht van competenties, coachvragen, voorbeeldagenda's en actielijsten voor effectief overleg et cetera. Doelgroep Managers van afdelingen, units of projectleiders die al enige ervaring hebben met leidinggeven. Investering De prijs voor deze driedaagse open inschrijvingstraining Leidinggeven bedraagt € 1.985,-. Dit bedrag is exclusief BTW, inclusief een DISC-gedragsanalyse, materiaalkosten en verzorging. Deze training is ook incompany te volgen, als maatwerk voor de specifieke situatie die geldt binnen jouw organisatie. Feedback Training & Consulting maakt graag een voorstel.
Bekijk 3 dagen
€2285
8.7
2 Leidinggeven Technici
3 Praktisch Leidinggeven

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE  >>

Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--

Meer over Leidinggeven