Wat is de organisatiestructuur?

Om haar bijdrage te leveren, ofwel om haar doelen te realiseren, moet elke organisatie allerlei activiteiten uitvoeren. Zodra er twee of meer mensen zijn die deze activiteiten onderling verdelen dan moeten die hun werk goed op elkaar afstemmen of coördineren. Meestal is het zo dat er machines en systemen in gebruik kunnen zijn die een deel van het werk doen en daar moet je bij de taakverdeling rekening mee houden.
De organisatiestructuur omvat de verdeling van het werk over mensen en machines en de coördinatie of besturing die nodig is om alle deelbijdragen op elkaar af te stemmen en te zorgen dat de gestelde doelen worden bereikt. Zo bezien is coördineren of regelen een onvermijdelijk gevolg van taakverdeling, maar de ene manier van taken verdelen kan veel minder behoefte aan coördinatie veroorzaken dan een andere. Door middel van een slimme taakverdeling die weinig geregel vereist, is het mogelijk om organisaties te ‘ontregelen’.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 53 vragen en antwoorden over (Re)organiseren.