Welke acties moeten worden ondernomen bij het beëindigen van een bedrijf?

Net als bij het starten van een bedrijf of het overdragen aan een nieuwe eigenaar komt er het nodige kijken bij het beëindigen ervan. Dit zijn de belangrijkste stappen:
  1. Aanvragen ontslagvergunning - Als er personeel is, zal er voor eventueel ontslag een vergunning moeten worden aangevraagd;
  2. Uitschrijven Handelsregister bij de Kamer van Koophandel. Dit kan online. Als u een uitkering wilt aanvragen moet u nog wachten (zie 7);
  3. Controleren afmelding bij de Belastingdienst - De KvK geeft uw gegevens door aan de Belastingdienst, waarna u fiscaal afrekent met de Belastingdienst;
  4. Opzeggen bedrijfsverzekeringen, vergunningen, telefoonnummers, abonnementen en het beëindigen van lopende contracten, bijvoorbeeld voor kantoorruimte;
  5. Opzeggen domeinnaam website - Neem voor het opheffen van een domeinnaam contact op met uw registrar. Deze geeft de wijziging door aan de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN);
  6. Nagaan bij de Belastingdienst of u in aanmerking komt voor stakingsaftrek (u betaalt dan minder belasting over de stakingswinst);
  7. Nagaan of u aanspraak maakt op een uitkering - Als u uw bedrijf wilt beëindigen, kunt u als (oudere) zelfstandig ondernemer mogelijk financiële ondersteuning van uw gemeente krijgen op basis van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen(Bbz) of de Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ). Een van de voorwaarden is dat u nog ingeschreven staat in het Handelsregister;
  8. Bewaren administratie - Na beëindiging van uw bedrijf moet u uw administratie nog minimaal 7 jaar bewaren. U mag uw papieren administratie digitaal opslaan.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 179 vragen en antwoorden over Bedrijfsopvolging.