Welk type gebruiker benader ik op welke manier?

De ene social media-gebruiker is de andere niet. Er zijn mensen die een profiel aanmaken om vooral andere mensen of organisaties te volgen, terwijl anderen zich juist graag laten horen. Iedere fan of volger kan van waarde zijn voor online marketingdoelstellingen. Er zijn grofweg 7 typen:
  1. Stille volger- Meer dan de helft van de gebruikers is een zogenoemde stille volger. Dit is een persoon of organisatie die jouw profiel op bijvoorbeeld Facebook of Twitter wel heeft 'geliked', maar die u (nog) niet tot jouw daadwerkelijke klantenkring of netwerk kunt rekenenen. Zij volgen het profiel hoofdzakelijk om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen rondom uw producten of diensten, maar zullen zelf niet snel iets zeggen of doen. Om de betrokkenheid bij deze gebruikers te vergroten, kunt u hun activiteit proberen te vergroten door polls, prikkelende afbeeldingen, trivia over uw branche, video's en infographics;
  2. 'Casual' fan - Dit type gebruiker gaat net één stapje verder dan de stille volger. Hij of zij vindt sneller jouw berichten relevant of leuk en wil deze ook nog wel eens delen binnen zijn of haar netwerk, maar daar blijft het vooralsnog bij. Deze gebruiker wel graag met uw merk wordt geassocieerd. Met het delen van een bericht wil hij of zij aan hun vrienden of netwerk laten zien dat ze fan zijn van het merk of een actie van een bepaalde instelling waarderen. In dit geval kan het lonen als u deze groep (gemiddeld zeventig procent van alle gebruikers) op een ludieke manier aanspoort om uw content te delen in hun netwerk. Probeer 'casual fans' te veranderen in 'vocal advocates', social media-ambassadeurs. Veel consumenten krijgen meer vertrouwen als een vriend  een product of dienst aanraadt;
  3. Koopjesjager - Dit is een behoorlijk grote groep. Zij hebben uw profiel of pagina 'geliked', omdat zij hiermee sneller toegang krijgen tot - bijvoorbeeld - exclusieve kortingsacties, vrijkaartjes voor evenementen en andere extra voordeeltjes. Stel hem of haar op dit vlak niet teleur. en organiseer regelmatig relevante deel-acties of wedstrijden.
  4. Klager - Klanten uiten zich niet enkel positief. U kunt de schade voor uw reputatie aanzienlijk beperken door klanten seriues te nemen en vlot accuraat af te handelen. Zorg ervoor dat u de activiteit op al uw social media-profielen en pagina's goed in de gaten houdt, zodat u tijdig kunt reageren op een eventuele vraag of klacht. Neem de kans om het geschade vertrouwen van de klant in kwestie zo snel mogelijk terug te winnen;
  5. Schreeuwer - Naast de klagende klant is dit nog een ander type fan dat zich online graag negatief mag uitlaten over een bedrijf, merk, product of dienst. Het belangrijkste verschil met een klant die op uw pagina een klacht plaatst over een kapot onderdeel, is dat de schreeuwer vaak boze reacties plaatst over zaken die niet direct iets met uw dienstverlening te maken hebben.Dit is moeilijk reparabel. Probeer zo neutraal mogelijk te blijven en niet in discussie te gaan met de gebruiker in kwestie;
  6. Cheerleader - Dit is een fan die zich graag positief uitlaat over uw product, dienst of merk, het type social media-gebruiker dat iedere organisatie zich zal wensen, omdat het in feite ambassadeurs zijn die op regelmatige basis kosteloos reclame maken voor uw bedrijf.Zorg dat deze volgers betrokken blijven door hen intensief te betrekken bij campagnes, enquêtes en door hen te laten weten hoe erg u hun inzet waardeert;
  7. Trouwe supporter - Dit zijn uw vaste klanten, of beter 'fans'. Zij zijn zowel online als offline trouw aan uw merk en delen hun ervaringen graag in hun netwerk en zijn loyaal, ook tegen anderen die nog geen fan zijn. Denk bijvoorbeeld aan sommige Apple-gebruikers. U kunt hun bijdrage aan uw reputatie versterken door positieve ervaringen van trouwe fans en volgers te verwerken in uw (lokale) marketing- of communicatieactiviteiten. Ook belangrijk: bedank hen regelmatig voor hun inzet en loyaliteit.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 96 vragen en antwoorden over Online Marketing Strategie.