Hoe is de online return on investment (ROI) te bepalen?

Het is lastig om de return on investment bepalen van marketing, communicatie en daardoor ook van social media. Er zijn marketeers die menen dat het onzinnig of zelfs onmogelijk is, omdat omzetverhoging of een grotere naamsbekendheid zelden specifiek is toe te schrijven aan online activiteiten. Anderen menen dat de ROI wel degelijk te meten is. Zo is online conversie goed te meten in termen van het aantal 'fans' op Facebook, of het aantal volgers op Twitter, het aantal keren dat een op koop-button is geklikt, maar de vraag is wat daarvan de materiële waarde is. 
U kunt een 'dashboard' opzetten om gegevens rond bezoek op een website en in social media bij te houden. Tijdens promotieacties kunt u via een pop-up de vraag stellen hoe bezoekers bij u zijn terechtgekomen, al is de respons op dergelijke vragen vaak mager. Andere objectieve benchmarks zijn het aantal offeteaanvragen of de afname in het aantal service- of supportvragen. Meer subjectief is de manier waarop er online over uw bedrijf, product of dienst wordt gesproken. Gebruik hiervoor de zgn. mentionmaps (zoek bijvoorbeeld op Twitter op @bedrijfsnaam of @productnaam). U kunt dit zelf doen, er zijn ook externe specialisten waar dit type onderzoek aan kan worden uitbesteed.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 96 vragen en antwoorden over Online Marketing Strategie.